8.3.2013 8:35:05 Filip Tesař
Re: Romské děti by zvládly výuku
Osobně moc nevěřím v úspěšnost oddělování "nadaných" dětí v podmínkách našeho školského systému. Můžu mluvit osobně o zkušenostech z VŠ humanitních směrů v Praze a Plzni. Setkal jsem se tam i se studenty, kteří byli produkty škol, pokládaných za elitní (vč. PORG-u). Nezaznamenal jsem podstatný rozdíl oproti jiným, včetně Ukrajinců, Kazachů apod. Snad byli "chytřejší" v tom smyslu, že měli v hlavě víc informací, ale neuměli s nimi pracovat zrovna tak, jako ostatní. Neuměli je spojovat, vyhledávat souvislosti, analyzovat. Někteří (ne všichni) byli přesvědčeni, že jsou chytřejší než ostatní.
Mnohem větší slabina pro všechny žáky u nás je podle mého to, že se a) neučí s informacemi pracovat, b) neučí se spolupráci. A to je obojí spojeno. U těch z výběrových škol bylo často patrné, že jsou i díky školám, kterými prošli, výraznými individualitami, jsou zaměřeni na výkon, na soutěž s ostatními, ale moc si neuměli nechat poradit, neuměli moc naslouchat, někdy k výklad přistupovali přezíravě s tím, že si to raději sami přečtou... V porovnání s těmi, kteří prošli běžnými školami, byli potom v něčem docela handicapováni. Ani to nebylo, řekl bych, jejich vinou - ale někteří byli očividně celá léta pérováni tak, že musí zvládnout vše sami a měřítkem je, jak dokáží v objemu znalostí překonat spolužáky. Ale třeba jednoduchou seminárku napsal neuměli - chyběla jim schopnost kriticky zhodnotit informace, analyzovat je, vyvodit závěry.
K původnímu tématu: Romové jsou roku 1989 obecně víc a víc sociálně izolováni, ne integrováni. Zvláštní škola to jen posiluje.
Odpovědět