Praktické ZŠ vers. nadané děti
Nejsem odpůrce integrace, pokud budou pro všechny zúčastněné vytvořeny zcela optimální podmínky - tedy, pokud bude prospěšná pro všechny, jak pro "integrované", tak pro jejich spolužáky. V praxi to podle mě předpokládá, že budou nejméně dvě až tři učitelky na jednu třídu ZŠ, popř. doplněné o asistenty. Učebnice by měly být pak vytvořeny tak, aby existovalo k danému tématu několik "levelů" - tak, aby děti mohly dostat úkoly odpovídající jejich schopnostem. Osobně si myslím, že podstatné je, aby děti bavilo poznávat nové věci. Jenže bavilo by vás něco, v čem jste neustále neúspěšní ? Nebo - uspokojovalo by vás něco, co je tak snadné, že vás nestojí vůbec žádnou námahu úkol splnit ? A plná třída frustrovaných dětí rovná se kázeňské problémy. Když jsou dlouhodobě nespokojení dospělí, začnou hledat "viníka", toho, kdo podle nich způsobil jejich problémy. Totéž nejspíš udělají děti, obrátí své negativní pocity směrem ke svému okolí. Myslím, že stojí za to zkusit změnit systém.
Jinak to totiž bude něco jako "rádobyintegrace", aby se vlk nažral a koza zůstala celá. Budou vznikat "soukromé" základní školy, kde selekci dětí zajistí vysoké školné nebo tzv. "výběrové" základky, kde bude náročné přijímací řízení. A pak budou "státní" základky.
Možná jsem přehnaně podezíravá, ale tak si říkám, jestli to třeba není záměr nějakých úředníků, jak ušetřit ve školství. Prostě chudince jedné paní učitelce na základce přikážeme, ať se postará o všechny ty tak různé děti, a rodiče, kterým se to nebude líbit, ať si platí soukromou školu. V jedné třídě se tak jedné učitelce sejde několik "dyslektiků", několik dětí s lehkám mentálním postižením, jedno či dvě děti s ADHD, pár dětí, které mají potíže zvládat nároky běžného učiva ZŠ a "prolézají" se čtyřkami, k tomu jedno či dvě nadané děti (třeba v matematice nebo v jazycích) a pár intelektově vysoce nadprůměrných dětí, případně nějaké dítě s fyzickým či smyslovým handicapem. A proč ne. Je to dobře, naučí se vycházet jeden s druhým. Ale není možné toto zvládnout jen s jednou jedinou učitelkou ve třídě. To je sice řešení na první pohled levné, ale bude nás stát mnohem víc v budoucnu. Bohatnou obvykle ty státy, které investují do kvalitního školství.
Takže integrace ano, ale pouze pokud pro to budou vytvořeny podmínky. Jinak si spíše "zaděláváme" na sociální problémy a nenávist ve společnosti, až nám ty dětičky vyrostou.
Odpovědět