Re: Slovní hodnocení je problém
Romano, za prvé - myslím si, že učitelství je velká a náročná práce, a že dobrý učitel odvede za pololetí tolik práce, že slovní hodnocení je jenom takovou malou třešničkou na dortě, kterou udělá rád a s uspokojením, jako když zahradník na jaře zaseje, celou sezónu se o své rostliny stará a na konci léta se rád chodí dívat na svou dozrávající úrodu. Neříkám, že dobrým učitelem je jen ten, který píše slovní hodnocení (to nezáleží jen na něm). Ale na druhou stranu učitel, který nemá přehled o tom, jak si v čem jeho žáci vedou, který jen nasází známky a zapomene, za co byly (tedy pro něhož by bylo slovní hodnocení problémem, o kterém mluvíš), za moc nestojí.
A za druhé - zapomínáš, že mluvíme o dětech v určitém stupni dlouhého vzdělávacího procesu, ne o absolventech, kteří již mají vše potřebné umět. Pro ně je důležité vědět, co a jak umí, a co se ještě mají naučit, aby mohly postupovat dál. Potřebují ocenění své práce a povzbuzení do té další - jako ten zahradník. Mnohem větší váhu pro ně má vědět, jaký udělaly pokrok (tedy srovnání se sebou samými na začátku a na konci daného období), než jak si stojí ve srovnání s ostatními (ano, to je taky důležitá informace, ale rozhodně ne ta nejpodstatnější). Klasické známky říkají jediné - jak moc dokonalý je celkový (průměrný) aktuální výkon, a to je strašně málo. Navíc všichni víme, jak náhodně občas tyto známky vznikají a že i jediná takto náhodně vzniklá známka dokáže zvrátit výsledné skóre na vysvědčení.
Odpovědět