Pokud jste se dali nachytat na počasí, říkám vám rovnou, bude to o něčem jiném.
O dceru na ostrově Galveston v Mexickém zálivu si v zimě starost dělat nemusím. Evakuace s miminkem jim nehrozí. Sezóna hurikánů dávno skončila, ale zprávy na počítači se mi dnes otevřely titulkem: Zimní bouře nadále ohrožují srdce a východ Spojených států. Použili amerického výrazu MIDWEST, a to je přesně tam, kde žije můj nejstarší syn David. Bouře si vyžádala už nejméně 44 životů. Řádka věnovaná jejich městu praví: "Části Illinoi budou mít led a náledí, části sníh a ledový déšť". Meteorolog ze St. Luis pravil: "Budeme mít všechno. Pravý zimní kokteil!"
A protože, jak se v Čechách žertuje: Dříve v Rusku, a už vždycky v Americe, je všechno větší, věřte, že vtip nevtip, horší a větší to je. Podívejte se třeba na obrázek, který mi poslal jeden kamarád, aby potěšil sebe i mně, že žijeme v Kalifornii. Jsou místa v Americe, kde to jako ve Felliniho Amarcordu vypadá každý rok, a nejsou to zrovna místa nejsevernější.

A u nás v Kalifornii kvetou kamelie. V noci je chladno, kamelie ač subtropické rostliny, velké vedro rády nemají. Ale kolem poledne si můžeme ve vyhřátém bazénu zaplavat, a i opalovat se dá.
Rozepisuji se tak podrobně o tom, jaké je kde v Americe počasí v jeden jediný den či okamžik, abyste si, a hlavně pak ti , kdo rádi píší: AMERIKA JE a AMERIČANÉ JSOU, jak velká země to je. A lidé, kteří v ní žijí jsou si v podobní právě tak, jako to počasí na jejich různých koncích.
Jsou zkrátka úplně jiní...
Určitě to nebude jen tím , že by je příroda v různých místech tak formovala, jako tomu je v Evropě, na to tu žijí krátce. Ale spíš tím, že se lidé z Evropy a i z jiných zemí stěhovali v Americe do míst, která jim připomínala domov. Někdy za snem o lepším životě (o velkých lánech) nebo za prací, kterou už dělali doma (horníci, lesníci), za vidinou teplých krajin a za dobrodružstvím...Někdy jen utíkali před pronásledováním anebo sem byli zavlečeni...
A budete se divit - tyhle rozdíly platí nejen mezi evropskými přistěhovalci, ale mhohdy i u jiných skupin. Černoši z jihu jsou "jiní" než černoši ze severu...A jiné Číňany najdete v New Yorku a jiné v San Francisku...i když to může být někdy spíš rozdíl generační nebo sociální.
Tyhle rozdílnosti pak můžete vidět ve všech národnostních skupinách.
Abychom zůstali na svém písečku: přistěhovalecké vlny z Českých zemí a ze Slovenska se od sebe velmi výrazně liší nejen důvody, proč do Ameriky přišli, ale i krajově, nábožensky, pocházejí z velmi odlišných sociálních poměrů. Mnohdy navzájem nemohou najít nic, co by je spojovalo mimo země jejich původu. A dokonce i ta může být "sporná", pokud jde o někoho jiného z Čech než o Čechy...(takových je mnoho v Texasu, kteří jsou z "Bohemia". Zpívají stejné písničky a pečou české koláče, ale nejsou Češi, ale s Čechy se sdružují, mají hodně společného).
Existuje něco jako Americká povaha? Americká kultura?
Češi stejně jako ostatní Evropané se často nechávají unést starými mýty a pohádkami o Novém Světě. Na jedné straně zemi zaslíbené, na druhé monstra pozlaceného primitivismu.
Američané si sami o sobě malují patriotické romantické pohádky jako každý jiný národ. Jsou hlavně o odvaze a statečnosti, o svobodě a rovnosti charakteru...
Takové romantické idealisované představy má o sobě národ každý. A do jaké míry je skutečně naplňuje, na to odpovídají nejčastěji dějiny či filosofové, někdy k nespokojenosti lidu obecného jako je tomu třeba i u ČESKÉ OTÁZKY a národa českého...
Jak na tuhle otázku odpovídají dějiny a filosofové o Američanech? Pokud to někdo chce vědět opravdu do hloubky, může se podívat do obsáhlé knihovny spisů historických, filosofických a sociologických a do opravdu nádherné literatury.
Těm, kdo na taková podrobná studia nemají čas, ale tahle otázka jim stojí za zamyšlení, chci ocitovat odpověď jednoho z moderních historiků GERTA RAEITHELA, z jeho knihy HISTORIE SEVEROAMERICKÉ KULTURY.(Vyšla pokud vím anglicky a německy).
Není Američan, podotýkám. Je Němec. Zdůrazňuji to proto, že za svého dlouhodobého pobytu v Německu jsem si vyslechla mnohou kritiku Ameriky hodnou i komunistického pera, která ovšem při bližším pohledu pramení z nenávistné lásky k vítězi a ze zášti vzniklé po ztrátě mocenského vlivu. Podobně jako je tomu u Francouzů, bez oné porážky. Jeho pohled na Američany a historii americké kultury je o to objektivnější. Musel na tuto evropskou kritiku nejen brát ohled, ale opravdově ji ve svých úvahách zvážit.
K jakým tedy závěrům ve svém třísvazkovém díle dochází?
"Z psychologického hlediska se Američan jeví jako někdo, kdo dává přednost změně před strnulostí, dálce a velikosti před tísní a omezeným prostorem, který dává přednost aktivní osobní zkušenosti před pasivní oddaností předmětům."
K nejdůležitějším cnostem Američanů patří podle něj: ..."NEZÁVISLOST A SILNÁ SEBEDŮVĚRA, OPTIMISMUS, TOUHA PO ROVNOSTI, VOLUNTARISMUS, INDIVIDUALISMUS A ÚSILÍ USPĚT."
Slabá pouta k osobám a věcem patří podle něho k základním charakteristikám severoamerické kultury. Je to možné vidět positivně, jako schopnost vzdát se, zříci se věcí, majetku, ale je to možné vidět i negativně, jako umění lehce zapomenout na rodinu, přátele...
Historie životů vystěhovalců je historií odříkání a zřeknutí se. Vystěhovalec musel být schopen opustit rodiče, příbuzné, někdy i děti, zrušit všechny své sociální svazky. Čím větší byla bída, ze které odcházeli a čím slabší byla pouta v rodině, tím lehčí bylo je zpřetrhat. Odrážejí to i čísla navrátilců z různých zemí Evropy: Zatímco v jižních zemích jako Itálie nebo Řecko, kde rodinná pouta a rodinné klany hrají větší roli, byla tato čísla vždycky vysoká, někdy až 70 procent. V severských a protestantských zemích jako Švédsko, Holandsko nebo Skotsko byla čísla vždy mnohem menší i míň než 10 procent.
Zatímco, pro Evropana: "Být skoro u cíle je jedno z nejvytouženějších přání, je nejhlubší potřebou Američana, být neustále na počátku cesty."
"Harold Laski jednou řekl, že amerikanismus byl také vždycky eskapismus (od zmizet, odejit), vždycky byl někdo na útěku , aby se mohl stát sám sebou."
Ostatně už příběh biblický a osud všech princů v pohádkách...
Jak jsem se pokusila říct já, všichni, kdo sem přišli a neustále každým okamžikem přicházejí, jsou různí. Ale pokud jim chceme dát nějakého společného jmenovatele a oni sami jej hledají, je třeba si uvědomit, že to nejsou a nikdy nebyli:"... kupodivu ti nejchudší, nejnešťastnější, kteří odcházejí z domova, ale ti, kteří mají odvahu vzít život do svých rukou, nechat za sebou zátěž minulosti a stejně jako první objevitelé Ameriky pociťují nepřekonatelnou touhu jít až za hranice neznámého..." Gert RAEITHEL říká doslova: " najít své velké beyond"...Nejřív jsem se divila, proč ponechává výraz "beyond" v originále, když v němčine samotné je velmi adekvátní a do češtiny podobně nepřeložitelný výraz "jenseits". Ale když jsem nakoukla do slovníku a viděla kolik významů tohle slovo pokrývá, a významů ryze amerických, chtělo se mi ho ponechat také v originálním znění...Protože v něm je psychologie amerického života víc, než v kterémkoliv jiném slově... Právě touha po poznání, výprava za BEYOND, nechat za sebou už objevené, svět, lidi, věcí celou minulost, byla hlavním motivem mořeplavců a prvních přistěhovalců z doby kolonialismu. Posilovala ideje klasicismu, otvírala cestu za svobodou a hraje svou roli v americké kultuře dodnes.
Vybrala jsem vám tyhle řádky samozřejmě hlavně proto, že moje osobní zkušenost s Američany je toho ilustrací. Poslední pokus presidenta Bushe o získání voličů staronovou ideoou o dobývání nových "beyond" v oblasti vesmíru to jen potvrzuje.
Nejednou jsem vám vyprávěla o vždy překvapujícím americkém pocitu sounáležitosti , o snaze někde či někomu dobrovolně pomáhat. Také o tom, že nemají problém všechno nechat ležet a jít jinam, začít nový život. Sebedůvěra Američanů je pověstná nejen jako positivní jev, ale může být někdy až karikaturní víra ve vlastní schopnosti. "Yes, I can!" Učí se už dětičky ve škole...
Stejně tak touha být nejlepší, největší, nejúspěšnější... Ale i neuvěřitelný smysl pro spravedlnost, vedoucí v praktickém životě až k absurdním rozhodnutím politické korektnosti.
Americký optimismus znáte z dobře z filmů, které končí vždycky vítězstvím dobra, jako pohádky. Američané na ně skutečně věří...Těžce stravitelné jsou jen pro skeptické Evropany.
Můžete to vidět jak chcete, buď jako rys positivní nebo naivitu a nezralost, ale tak tomu je. Stejně tak jako jejich neotřesitelná víra v pokrok a moc vzdělání .
Protože jsem také nenapravitelná optimistka, ráda věřím na pohádky a dobro v člověku cítím se v Americe doma, nebo alespoň skoro doma.

A víra v napravitelnost člověka vzděláním pramenící z tradic Komenského mne vedla k napsání téhle filipiky proti těm, kdo tvrdí, že duší Ameriky je dolar, že Američané jsou především sobečtí a podobné výmysly komunistické propagandy, které se nepochopitelně pevně zahnízdily v mnohé české hlavě...
Dolar může hýbat americkou ekonomikou, ale ne duší národa. A už vůbec ne takového, který si tolik zakládá na svých ideálech, které se zrodily z trpkých zkušeností Evropy, mimo jiné i v naší zemi v už zmiňovaných ideách Komenského...
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.