Není totiž nic horšího, než tzv. překroužkované dítě.
Školní rok začal a ve chvíli, kdy domů dítě přinese pevný rozvrh, lze začít plánovat, co bude dělat po vyučování. Zájmové vzdělávání má u nás velkou tradici a v tom dobrém slova smyslu vhodně doplňuje formální, tedy klasickou výuku. Samozřejmě neexistuje žádná přesná šablona, jíž se při výběru vhodného kroužku můžete řídit, ale určitě existuje pár obecných pravidel, díky nimž vyberete správně.
Není totiž nic horšího, než tzv. překroužkované dítě. Mnozí rodiče žijí v představě, že jim z potomka musí vyrůst hudebně nadaný sportovec s širokými jazykovými znalostmi. Do doby po vyučování ale přitom náleží jak kroužky, tak školní příprava a samozřejmě odpočinek a skutečný volný čas, na který má žák právo. Má právo si běhat s kamarády bezúčelně po hřišti, nebo si s nimi hrát v pokojíčku. Pokud některá ze složek chybí, je něco špatně. Pak se nedivme, když velký počet přetížených školáků končí v ordinaci psychologa.
Samozřejmě malé dítě často netuší, čemu by se mohlo, nebo mělo věnovat. Naopak může mít třeba tisíce nápadů. Na dospělém je, aby je zkorigoval. "Doporučuji vybírat podle skutečného zájmu dítěte a jeho schopností. Dítě, které má v tělocviku trojku, nepřihlásím na sportovní gymnastiku, dyslektika na jazykový kroužek apod. Klasické kroužky nezastupují doučování, nenahrazují školní program. Navíc jakýkoliv handicap dítěte se projeví o to výrazněji, pokud se bude věnovat oboru, který mu nejde a především ho nebaví. Neformální vzdělávání není povinné, a proto by se mu měly věnovat děti ze záliby a s radostí," doporučuje ředitelka kralupského Vzdělávacího centra od A do Z Eva Klesová.
Když už se tedy podaří vybrat si obor, kterému se naše ratolest bude věnovat, nastává otázka, kde se tak stane. Kroužky nabízí Domy dětí a mládeže (DDM), různá vzdělávací centra a rovněž školy samotné. Pochopitelně je užitečné zjistit si o daném zařízení určité reference, případně se poptat mezi známými, co by doporučili. Ovšem určitě se při výběru neřiďte pouze cenou. Kupříkladu kroužky ve školách (především mimo velká města) obvykle vedou učitelé, a proto jsou finančně příznivé. Nicméně pro dítě to může podvědomě znamenat jen prodloužení výuky, kdy se odpoledne setká s kantorem, který mu ráno dal špatnou známku. Pohybuje se v místě, jež dobře zná, přitom by se potřeboval seznámit spíše s novými lidmi a jiným prostředím, aby získal a obohatil se o další zkušenosti. Při volbě vhodného zájmového vzdělávání myslete proto i na tyto sociální potřeby. "V rámci zájmového vzdělávání se objevují v nabídce často také výlety a tábory, které jsou jakýmsi pokračováním běžné činnosti. Je tedy užitečné počítat dopředu s tím, že dítě projeví zájem se těchto akcí zúčastnit a bude ho velmi mrzet, když mu to rodiče neumožní. Právě proto se domnívám, že stačí, když má dítě dva kroužky týdně. Pak je pro něj snazší se zapojovat do následných aktivit," dodává Eva Klesová.
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.