Výzkum: Žáci, kteří se naučili psát kurzívou, toho jednoduše řečeno umí více, než kdyby se učili psát pouze skriptem.
"Na tomto místě je třeba zdůraznit, že ačkoliv psaní skriptem zprvu usnadňuje proces učení se číst a psát, děti by neměly být vedeny k výhradnímu používání tohoto způsobu psaní. V pozdějších stádiích je naopak žádoucí přechod od tiskacích forem skriptu ke spojitému písmu, kurzívě."
Klara G. Romanová (USA) odbornice na dětské písmo a jeho vývoj, autorka mnoha studií a také nedávno přeložené knihy, Rukopis - klíč k osobnosti (Argo 2012, citace ze str. 52). Podle The New York Times books review je tato kniha nejvýznamnějším uvedením do problematiky vztahu rukopisu a osobnosti jeho pisatele napsaném v anglickém jazyce.
Výzkum, který letos na podzim realizovala Česká grafologická komora ve spolupráci se ZŠ Londýnská (více viz. www.grafologickakomora.cz) přesvědčivě ukázal, že většina žáků, kteří se naučili psát kurzívou, tj. spojitým psacím písmem, je schopna psát již minimálně na konci druhé třídy také skriptem. Důvodem je, že zvládnutí kurzívy představuje vyšší úroveň grafomotorických schopností. Tak většina žáků (více než 80 %), přestože se přímo skriptem psát neučila, byla schopna tímto typem písma bez jakékoliv přípravy psát. Zbylí žáci by pak toho byli s velkou pravděpodobností schopni po časově krátkém zaškolení. Žáci, kteří se naučili psát kurzívou, toho jednoduše řečeno umí více, než kdyby se učili psát pouze skriptem.
Pro rodiče z toho tedy jasně vyplývá, že podstatou jejich rozhodování není, zda bude jejich dítě psát kurzívou či skriptem, ale jakou preferují u svého dítěte úroveň grafomotorických a s nimi souvisejících schopností (např. pozornosti, představivosti, jemné motoriky ad.). Výzkum také vyvrací názor častokrát opakovaný novináři, že by písmo dětí, které zvládly kurzívu, nebylo čitelné pro cizince, který se učil psát pouze skriptem. Tyto děti jsou totiž schopny se v tomto směru bez jakýchkoliv problémů přizpůsobit a použít skript. Na závěr si tedy můžeme položit otázku: Existuje skutečně nějaký rozumný důvod, proč omezit normálnímu, zdravému dítěti možnost se toho naučit více a svobodněji tak utvářet svůj rukopis, který je důležitým projevem jeho osobnosti?
Autor je předseda České grafologické komory.
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.