tisk-hlavicka

Na Nový rok!

31.12.2012 Pavla Koucká Psychologie Dnes 5 názorů

I Evropané mají své rituální drogy: Na úspěch! Na zdraví! Na přátelství! Připíjíme si rádi a na ledacos…

Součástí tradic a rituálů u nás nedílně bývá býv vá sklenka pozvednutá k ústům. Pohled z očído očí a usrknutý doušek alkoholického šek nápoje stvrzuje vyřčená slova. Co by to bylo za narozeniny bez přípitku? Oslavu bez pití? Eucharistii bez mešního vína? Právem jsme zváni alkoholovou kulturou.

A nejde jen o samotnou konzumaci. Též výroba alkoholických nápojů, vinařství, pivovarnictví a lihovarnictví jsou kulturní záležitostí více než například výroba džusů či limonád. Podobně je to s ochutnávkami.

Proč jsou kulturními nápoji právě ty alkoholické? V Česku a v Německu pivo, ve Francii, Itálii, Španělsku, Portugalsku a Řecku víno. V Rusku vodka. V muslimských zemích, Indii, Číně a Japonsku pijí namísto alkoholu nejčastěji čaj – nápoj nikoli opojný, ale stimulující. Nicméně opět droga.

Konkrétní podobu proniknutí alkoholové kultury do domácností však určujeme my sami a pití rozhodně není společenskou povinností.

Touha měnit stavy vědomí je lidem vlastní. Podle Andrewa Weila, ředitele Arizona Center for Integrative Medicine je touha pravidelně proměňovat vědomí dokonce vrozeným a přirozeným pudem podobným hladu nebo pudu sexuálnímu a je prý zabudována přímo do neurofyziologické stavby mozku; není podmíněna jen společensky. Kultura pak ovlivňuje konkrétní podobu možných uspokojení této touhy.

Omamné uvolnění i psychické nabuzení jsou prostě příjemné stavy mysli. A nadto mohou pomocí drog změněné stavy vědomí přinášet až extatické zážitky podtrhující mystickou zkušenost. „Mystická či náboženská zkušenost byla vždy ústřední součástí lidského bytí zřejmě od samého primitivního počátku sebeuvědomění člověka,“ píše Peter Furst, emeritní profesor antropologie na Univerzitě státu New York v knize Halucinogeny a kultura.

Kulturní záležitostí je, jaké konkrétní látky se používají, jak se získávají, připravují a konzumují. Stejné a chemicky totožné drogy mohou za určitých okolností sloužit zcela odlišně v různých kulturních souvislostech. V jednom společenství mohou být uctívány po staletí jako posvátné, blahodárné a kulturně sjednocující prostředky, zatímco v odlišné sociální situaci stejně intenzivně působit tak špatně a nebezpečně, že pouhé jejich držení je považováno za vážný zločin. „Je to kultura a přístupy a stereotypy, co činí jednu ze ,společenských‘ drog, alkohol, legální a morálně přijatelnou, kdežto jinou, např. marihuanu, nikoli,“ píše Furst.

Konkrétní podobu proniknutí alkoholové kultury do domácností však určujeme my sami a pití rozhodně není společenskou povinností.

Další informace k tématu naleznete v časopisu Psychologie Dnes.

Názory k článku (5 názorů)
Nejen droga, ale i lék Jája 31.12.2012 9:56
Alkohol podávaný v malých dávkách Binturongg 31.12.2012 14:39
*Re: Alkohol podávaný v malých dávkách Jája 1.1.2013 18:58
pití čaje x pití alkoholu Nevímsirady 1.1.2013 17:49
Nop jo TS Garp 1.1.2013 18:36




Vyhledávání článků podle věku

Seriály

Vývojové tabulky

Těhotenství

Dítě

(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.


Zajimavé odkazy:
Předporodní kurzy   |   Najděte rýmy na slovo a napište báseň.