Ředitelé protestují: zdaleka ne každé snědé dítě s hnědýma očima je romské.
Ředitelé protestují proti novému úkolu České školní inspekce. Ta jim zadala, aby spočítali romské žáky s lehkým mentálním postižením.
Když to neudělají, přijede inspektor, aby děti osobně sečetl, varoval podle MF Dnes ředitele náměstek České školní inspekce Ondřej Andrys.
Školy v tom ale vidí problém. Nechtějí značkovat děti podle toho, jakého jsou etnika a také jim vadí definice Roma, kterou inspekce poslala v průvodním dopise. O tom, kdo je Rom, má ředitel rozhodovat na základě definice ministerstva práce, kterou schválil i ombudsman. Podle ní se za romského žáka považuje člověk, který se za něj sám považuje, anebo je za takového považován významnou částí svého okolí.
Představitelům romských organizací sčítání dětí nevadí. Podle ředitele organizace Romea Zdeňka Ryšavého se tomu ředitelé brání proto, aby se neukázalo, že diskriminace přetrvává.
Přesto hrozí, že ministerstvo kvůli sporné definici Roma dostane nevěrohodná data. Výsledkem tak může být zpráva, že romských žáků v režimu bývalých zvláštních škol ubývá, což je informace, která přestože státu vyhovuje, nemusí odpovídat realitě.
"Výskyt lehkého mentálního postižení se u všech národů na světě pohybuje zhruba do tří procent. U romské národnosti v ČR je to desetkrát více, což je totální nesmysl."
V praxi sčítání vypadá tak, že učitelé, kteří vyplňují dotazníky, musí o konkrétním žákovi vzít v úvahu všechny informace, které mají – včetně rodinného zázemí. Na základě toho pak rozhodnou, zda patří k romskému etniku. "Lepší způsob, jak zjistit, kolik romských žáků navštěvuje speciální školy, není," uvedla Šimůnková. Ze škol má ale odejít jen údaj o tom, kolik procent tvoří romští žáci. "Jde o to, že se sbírají anonymizované nekonkrétní údaje o tom, kolik zhruba procent romských dětí je vzděláváno podle rámcového vzdělávacího programu pro děti tzv. lehce mentálně postižené," dodala vládní zmocněnkyně.
Podle ní se situace zlepšila díky exministrovi školství Petru Fialovi, který po mnoha letech konečně rozjel proces, který směřuje k větší inkluzivitě vzdělávání. Ministerstvo školství prý pracuje i na revizi diagnostických testů, na základě kterých končilo mnoho romských dětí v praktických školách jako lehce mentálně postižené. "Teď je doporučováno, aby se konaly i jiné testy, které jsou možná více objektivní," dodala Šimůnková.
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.