tak i pro ostatní...schválně jsem si napsala dotaz do advokátní poradny a odpověď zní:
Dobrý den, ve Vašem případě nepůjde o obchodní, ale o občanský zákoník č. 40/1964 Sb. Nabytí vlastnictví ve Vašem případě nastává převzetím věci v souladu s § 132 ObčZ: „Převádí-li se movitá věc na základě smlouvy, nabývá se vlastnictví převzetím věci, není-li právním předpisem stanoveno nebo účastníky dohodnuto jinak.“. Ač jste neuzavřeli výslovně písemnou kupní smlouvu, platí ustanovení občanského zákoníku i pro vás, jelikož kupní smlouva (až na výjimky, např. u nemovitostí) nemusí být písemná. Takže Vy jste poslala kupní cenu a čekáte na zboží. To, že nedorazilo, není Váš problém. Vy totiž vůbec nejste účastníkem smlouvy o poštovní přepravě, těmi je pošta a prodávající. Takže ztrátu balíčku si musí řešit prodávající. Tím, že zboží neposlala doporučeně a na stránkách má uvedeno, že tak činí jen na žádost kupujících, se podle mého názoru odpovědnosti za dodání zboží nijak nezbavuje. Lépe by udělala, kdyby zboží rovnou odesílala doporučeně a v podmínkách by měla to měla zahrnuto. Kupní smlouva nedošla naplnění, Vy jste zboží zaplatila, ale zboží Vám nebylo doručeno. A není rozhodující, kde se stala chyba, jestli u prodávající nebo na poště. Navíc v tom, že Vám může tvrdit co chce, máte pravdu. Nemá ani podací lístek, zboží odeslat mohla, ale také nemusela. Jak by Vám nebo v případném soudním řízení chtěla prokazovat, že věci skutečně odeslala, to je otázka. Kdybyste šla do důsledků, mohla byste podat žalobu o zaplacení nebo o vydání bezdůvodného obohacení.
Takže určitě není vždy směrodatný každý plk, který si kdo uvede do profilu.
Odpovědět