Re: waldorfska skola
Vanko, ono stručně to sdělit moc nejde. Když Ti sem napíšu základní znaky bez souvislostí, možná si řekneš, že bys tam dítě nikdy nedala jen proto, že pod tím neuvidíš ten význam, který jednotlivé prvky mají. Ale přesto pár základních vnějších znaků Ti kopíruju z mého webu - nebudeš tu mít ale aktivní odkazy (k výuce psaní, eurytmii apod. - kdybys to chtěla s odkazama a obrázkama, kouni na www.webpark.cz/alternativy
Vyučování začíná tzv. epochou - dvojhodinovým blokem, který se po dobu 3-4 týdnů věnuje tématu jednoho předmětu, aby se do něj mohly děti lépe ponořit. To znamená, že po 3-4 týdnech češtiny následují postupně např. epocha věnovaná matematice, prvouce, vlastivědě... a další téma z češtiny se objeví za 10-12 týdnů.
Blok má 3 části: rytmickou, hlavní a vypravovací.
* Část rytmická začíná ranní průpovědí (společně recitovaná krátká básnička či myšlenka). Poté děti, které se narodily příslušný den v týdnu (např. všechny děti narozené v úterý), recitují básničky, které vybral(a) vyučující tak, aby se k jednotlivým dětem hodily. Následuje rytmické cvičení - děti si např. předávají po kruhu dřevěné koule a v rytmu odříkávají násobky čtyř.
* Hlavní část je věnována výuce, která probíhá většinou frontálně (tzn. děti v lavicích, učitel před tabulí).
* Nakonec učitel vypráví (nebo čte) příběh s posláním odpovídajícím věku dětí (v 1. třídě pohádky, ve druhé bajky a legendy svatých, ve třetí starozákonní příběhy, ve čtvrté severské a keltské legendy, v páté řecké báje atd.).
Stručný popis průběhu jedné epochy si můžete přečíst zde.
Ostatní předměty (jazyky, VV, TV, HV) následují v klasických 45-ti minutových hodinách.
Poznámka
* Děti se nejprve učí psát, teprve potom číst. Většina dětí zvládne čtení během druhého ročníku. Tento posun oproti běžné škole souvisí s metodou nácviku psaní a čtení. V matematice se naopak postupuje rychleji, než je obvyklé.
* Navíc se děti od 1. třídy učí hře na flétnu, cizímu jazyku a mají dva zvláštní předměty - formy a eurytmii. V 1. a 2. ročníku není prvouka samostatným předmětem - prolíná předměty ostatními. Celkově se waldorfské školy snaží o co nejširší základ, který je pro všechny stejný.
* Místo učebnic jsou využívány různé encyklopedie, vědeckopopulární literatura a pracovní sešity dětí.
* Třídní učitel by měl vést děti alespoň v některých předmětech až do 9. třídy.
Odpovědět