8.11.2023 13:25:57 Delete
Re: Známkujete sešity?
"místo toho si má pustit video na téma to a to, že jí to dá mnohem víc"
Jsi si jistá?
Každému přeci vyhovuje něco trochu jiného. Já se z videí nebo podcastů nic nenaučím, stejně tak z cizích poznámek. Potřebuju ideálně interaktivní kontakt s vyučujícím a k tomu třeba knihu nebo jeho prezentaci, ze které si sama vypisuji. Nestačí mi podtrhat a dopisovat do textu, potřebuji si to psát/kreslit/uspořádat podle sebe. Pak to má pro mě význam. Cokoliv jiného je pro mě ztráta času.
Proto považuji za stejný nesmysl i cílené vedení dětí k vytváření dokonalých zápisů (navíc většinou jen opsáním něčeho z tabule nebo barevného rámečku z knížky) jako jediného zdroje pro učení se. A zejména na prvním stupni, kde je obrovský prostor a možnosti k vyzkoušení a nalezení pro dítě nejvhodnějšího způsobu učení se. Ale je potřeba mu tu možnost dát, předložit pestrou škálu možností, jak zachytit myšlenky, jak třídit a uspořádat poznatky, jak se k nim pak vracet a objevit tak smysl, proč to dělat.
Cílem základního vzdělání nejsou hluboké znalosti, jak si leckdo myslí, ale klíčové kompetence, životní dovednosti. A kompetence k učení, kde dílčím výstupem je nalezení žákova učebního stylu, je jedna z nich.
Když se v deváté třídě zeptám žákyně (premiantky, která nikdy neměla jinou známku než jedničku), která se drtí slovíčka opakovaným čtením a je celá hin, že jí to nejde, zeptám, proč si je třeba nenapíše na kartičky nebo jestli zkusila myšlenkovou mapu, a ona vyjeveně kouká, že to by bylo fajn, akorát jí to nikdy nikdo neporadil, tak je prostě něco špatně.
Matika je v tomhle super, tam totiž nikdo dokonalé zápisky neočekává. Sešit je převážně pracovní nástroj. Já na začátku roku dětem doporučuju si z jedné strany psát zápisy a poznámky z učiva, k tomu příklady, které děláme společně a mají tedy ověřené výsledky. Z druhé strany pak pracují převážně samostatně a tam je chaos, protože nikdy neděláme jen jednu věc, ale přes různé dílčí úlohy třeba vyvozujeme novou věc. Tu si pak zapíšou zepředu. Říkám jim, že je to doporučení a je to jen na nich, důležité je, aby se v tom vyznali. A na učení doporučuju společně řešené příklady, plus online procvičování, plus videa, plus online pracovní sešit s tím, že kontrolu mají opět z papírového sešitu, který pravidelně kontroluji a tedy by tam měli mít správná řešení....ať zkoušejí, co jim vyhovuje. K tomu dávám bonusové úkoly, často nadstandardní, ty pak hodnotím jako aktivitu, protože se jim musí věnovat většinou mimo školu, nad rámec běžné výuky. Povinnou výbavou do matematiky jsou mimo jiné nůžky a lepidlo, protože kromě počítání a rýsování často něco stříhají, skládají, třídí, lepí...pořád se jich na něco ptám...pokud potřebují jen sedět a poslouchat, na to si fakt mohou pustit to video, ale na to nemusí sedět ve škole.
Odpovědět