Waldorf v USA.
Mám své dvě děti na Waldorfské škole v USA - mladší je ve školce a starší ve 2hé třídě. Je to zajetá Waldorfská škola která jde až do 12té třídy a své žáky umístuje na nejlepších universitách v USA. Stěhujeme se do Čech, a doufala jsem, že najdu podobnou školu tam. Navštívila jsem 4 waldorfské školy v Čechách, a uvědomila si, že Waldorf a Waldorf mohou být dva ůplně jiné pojmy.
Podle mých zkušeností může Waldorfská pedagogika utvářet smysluplné jedince, kteří vynikají svým ohebným přístupem k danným problémům. Tak třeba - ted doučuju svého druháka psát Česky diktáty. On si ty hlásky rozebere, zapřemýšlí, a píše. A píše dobře. Když se mu něco nezdá, zeptá se. Jsem si zcela jistá, že tato ohebnost přejít z anglického psaní do českého, je daná přístupem jakým se učili ve škole psát a číst. V pravé Waldorfské škole se učí od celku (tedy slova) dolu k jednotlivým složkám (tedy hláskám) formou analýzy. V tradičních školách je to naopak. V tradičních školách jim jde učení rychleji, protože je tak jednodužší, ale ubývá jim schopnost rychle se zorientovat se v jiném problému, protože se tak nerozvíjejí analytické schopnosti, pouze syntetické. Proto děti z dobrých Waldorfských škol mají pomalejší začátky, ale ke konci školní docházky jim tradicně vzdělané děti nestačí. A proč ne každá Waldorfská škola je dobrá? Přístup o kterém jsem mluvila vyžaduje opravdové porozumnění waldorfké pedagogiky, a důslednou aplikaci. Bohužel, to jsem při své návštěvě Waldorfských škol v Čechách zatím nenašla. Tím nechci zakončit pesimisticky. Držím jim palce, že na to postupně prijdou. (Tady ve Státech to trvá tak 15-20 let, než se Waldorfská škola plnně zajede, a ani to nezaručuje její ůspěšnost.)
Odpovědět