Re: Waldorf v USA.
Musim upresnit, ze jsem nenavstivila ws skoly v Praze, Pardubicich a Ostrave. Praha a Ostrava maji dobre vysledky v uplatneni zaku na strednich skolach - to je jediny objektivni indikator, o kvalite skoly na ktery jsem prisla. Podle meho, waldorfska pedagogika je teoreticky nejlepsim pedagogickym systemem, s temito vyjimkami. Nesmi se interpretovat dogmaticky - bylo to sestavene na zacatku minuleho stoleti, s umyslem "vse pro dite" - podle tehdejsich poznatku. Nove poznatky o vyvoji mozku mnoho veci potvrdily, ale take nejake vyvratily - tak treba o levactvi. (Ortodoxni Waldorfove maji tendenci levaky precvicovat.) Dale je treba mit se na pozoru a neprosvihnout vyvojove chyby, jako dislexie a pod. Waldorfove jsou trochu laxni ke cteni a psani - davaji diteti cas. To je dobre, protoze se deti vse uci z poslechu, a tim si procvicuji si pamet a mysleni bez papiru - coz je nezaplatitelna schopnost v normalnim zivote. Jenomze v tomto stadiu je tezke objevit, ze dite je treba silne kratkozrake, a nepise protoze nevidi, a nebo necte protoze je dislexik. Konecne, a hlavne, waldorfska pedagogika ma dite ucit objevit podstatu problemu, a pouziva k tomu nekdy docela netradicni postupy - jako je napriklad eurytmie. Vsechny tyto waldorfske pomucky maji hlubsi smysl, aby cilene tvarovaly vyvoj ditete. Kdyz se tyto postupy ale berou nezavisle jenom samy pro sebe, tak opravdu pozbyvaji smysl, a je to ztrata casu. A pochopit, jak vsechno zapada do sebe, a jak to tvaruje mysl, ducha a telo ditete, je dost kumst. Takze clovek musi padnout na nadstandartniho pedagoga, ktery tohle si tohle vsechno umi propojit a dusledne pouzit. Bohuzel, pokud clovek nema to stesti, pak osnovy nic nezachrani, protoze jsou velice volne, a skutecny cil waldorfske pedagogiky - naucit deti nezavisle a kreativne myslet a vyvijet se - na to nejsou zadne testy.
ChristinA
Odpovědět