Re: Waldorfská pedagogika
Právě uvažuji o tom, že od příštího roku přihlásím syna do waldorfské školky. Letos začal chodit do "normální" a asi jsem divná, protože mě vůbec nepřipadá "normální", aby děti v pedagogickém zařízení trávily čas koukáním na disneyovky v televizi, cucaly bonbony, ven se dostaly maximálně na 1,5 hodiny denně a to ještě jen, když je hezky. Minulý týden byly děti venku pouze v pátek. Když jsem se ptala učitelek proč, dozvěděla jsem se, že kvůli nepříznivému stavu ovzduší. Tak jsem nelenila, klikla na Český hydrometeorologický ú. a ejhle! Stav emisí dosahoval asi třetinové hodnoty, než jsou vyhlášena nějaká ochranná opatření. Takže mi učetelky kecaly a asi se jim jen nechtělo navlíkat dětem bundy čepice. Za ty dva měsíce, co tam syn chodí nepřinesl ještě ani jednu básničku. Ani waldorfská nemůže být samospasitelná, ale doufám, že šance na kvalitní výchovu je tam vyšší. Poptám se v okolí a třeba najdu "klasickou" školku s bezvadnými učitelkami a dám ho nakonec tam. Naše lokalita je Praha 3 - Žižkov, kdybyste náhodou někdo o nějaké dobré školce věděl.
Doma televizi máme, počítač taky. Ale jde o uměřenost používání těchto vymožeností. Tříletému dítěti stačí vědět, že existují a že se může podívat na večerníček. Rodiče ostatně mají právo být někdy z práce tak znavení, že už aktivní zábavu večer svému potomkovi nemohou dopřát. Od toho je tady právě mateřská školka. Není to hlídárna odložených dětí. Učitelky jsou odborné pracovnice a jsou placeny od toho, aby dětem zprostředkovaly aktivní přístup ke světu, používání fantazie, rukou, pravidla vztahů ve skupině atd. PC se naučí děti používat velmi rychle a prakticky samy. Na to nepotřebují školku. Někdo se pozastavoval, že děti ve W. škole čtou jednu pohádku šestkrát. Nikdy se vám nestalo, že by vaše děti vyžadovaly opakované čtení či vyprávění notoricky známé pohádky? To je normální dětský způsob přijímání světa. Ujistit se, že vše je v pořádku, protože je to stabilní. Stabilní denní i týdenní řád, stabilní znění pohádky. Výjimky mohou být, ale dítě nesmí cítit kolem sebe chaos, prvotně musí získat ke světu důvěru a z ní teprve může vyrážet na výpravy za poznáním, podle svého tempa. Lidé, kteří v životě četli pořádně jen jednu Knihu, možná došli ve svém myšlení dál, než mnozí, kteří rychle zkonzumovali knihy mnohé.
Jak hlubokou pravdu skrývá věta: Všechno, co opravdu potřebuji znát, jsem se naučil v mateřské školce. Z věcí, které jsem se v dobré MŠ naučila já, čerpám dodnes. Posílám virtuální dík paní učitelce Zdeničce Dohnalové.
Odpovědět