MarkétaP + 4 dcerky |
|
|
5.2.2009 14:02:57
Zzubejdo, doufám, že to nebudeš brát jako poučování, ale zdá se mi, žes to vzala za špatný konec. Protože jsi sice vynechala fyzické tresty, ale ve ksutečnosti jsi stále mocensky vyžadovala, aby syn něco udělal ("poslechnout prostě musí!") a najela na jiné mocenské tresty a mocenské odměny - to všechno je motivace zvnějšku, proto, aby něco dostal nebo nedostal, a ne proto, že se to tak protě má dělat, je to smysluplné a k dobru jeho i celku (zní to pateticky, ale to je v podstatě to, čeho chceme ve výchově dosáhnout, ne?). Syn s tebou prostě stále pokračoval v boji o moc a zklidnil se, protože svět se zase dostal na v jeho vnímání správné místo - maminka mi nařezala, vše je v pořádku, má mě zdá se ráda jako předtím ...
|
|
|
5.2.2009 13:57:54
Dřív jsem si myslela, že to bez toho jde, přestože jsem připouštěla, že i kočka občas zfackuje koťata, aby je usměrnila, že je to přece celkem přirozené. Pod vlivem různé pedagogické literatury jsem se ovšem rozhodla, že své děti bít nebudu. Manžel ovšem občas k plácnutí sáhl. Když jsme se přeli, který výchovný směr budeme uplatňovat, tvrdil, že v batolecím věku je lepší občas plácnout po ruce a utnout nežádoucí chování včas, než trpělivě vysvětlovat něco, co batole nepochopí, nechat se vytočit a pak reagovat jakkoli nepřiměřeně. Po čase jsem nerada přiznala, že měl pravdu, a celkem se tím řídila.
Teď už má syn 3,5 roku a opět jsme se začali potýkat s výchovou. Začal zkoušet překračovat hranice, porušovat pravidla, s vyzývavým pohledem "tak co ty na to?" Dokud jsem občas sáhla k naplácání, šlo to v klidu. Pak jsem si to ale začala vyčítat, znajistěla jsem. Poslední kapkou bylo tchýnino mínění, že ho málo řažu a on mi jednou epřeroste přes hlavu. To mě tak vytočilo, že jsem se zařekla, že na své děti už ruku nevztáhnu. Ale vzala jsem to nějak za špatný konec, synovy reakce na má napomenutí se zhoršovaly, byl čím dál vzteklejší, a dovoloval si věci, které už opravdu nelze připustit. Doufala jsem, že je to přechodné, jasně, změnila jsem přístup, nemůže všechno hned šlapat hladce. No ale bylo to čím dál horší a já už jsem nevěděla, co mám dělat. měla jsem přece tak ušlechtilé úmysly, tak jsem se snažila ve všem po dobrém, snažila jsem se udržovat dobrou náladu nás všech, a místo, aby se v nás rozhostil klid a mír, bylo to všechno den ode dne horší. Slovní výtky nestačily, a a pokud jsem nechtěla sáhnout k fyzickému zdůraznění pokynů jako "neválej se po bráškovi, nesedej mu na hlavu" a podobně (takové příkazy přece poslechnout musí!), neměla jsem páku, jak dosáhnout svého. Vysvětlování po dobrém, odměňování správného chování, zvýšení hlasu, trest izolací...nic na něj neplatilo, jen byl čím dál drzejší, pokud jsem si vůbec dovolila něco mu vytknout. Až mi došly síly, po jednom jeho nepřípustném výstupu jsem mu nasekala na zadek s přesvědčením, že se nedá nic dělat, musí pocítit, kdo je tu autorita. A ejhle, bouře se přehnala, vzduch se pročistil. Od té doby je to zase náš hodný chlapeček (ostatní maminky mi nikdy nevěřily, že by mohl někdy zlobit, mezi jinými dětmi se jeví jako hodné dítě, a on většinou hodný je). Takže jsem došla k závěru, že občas se to prostě asi musí, nebo alespoň na některé děti, je přece důležité, aby dítě rodiče poslechlo. Možná jsou mámy, které mají tak silnou autoritu, že k takovým prostředkům sahat nemusejí, těm upřímně závidím. Já už se smiřuju s tím, že pokud mi syn opravdu nemá jednou přerůst přes hlavu natolik, že by mě nerespektoval a dělal si (i se mnou), co se mu zlíbí, budu se muset občas k tělesnému trestu uchýlit. Ono to pak třeba měsíc vydrží a je pohoda. Nemá se to, ale občas se musí... |
adelaide k. |
|
|
5.2.2009 13:57:09
Madlenko, výchovný výsledek? No zrovna u toho přecházení cesty bych chtěla dospět k tomu (a u dcery už se zdá se poměrně zadařilo), že přes cestu se přechází svižně, bezpečně, s rozhlédnutím/na zelenou.
Pokud proti lehání uprostřed cesty zabralo jediné plácnutí bylo buďto zbytečné (dcera by se naučila i bez), nebo se "umravnila" aby už přístě nedostala (ne proto že by pochopila zásady bezpečnosti. |
Klára |
| • |
5.2.2009 13:55:38
Velino já jsem teda byla hrozný spratek ,až se divým že mě naši nenafackovali dřív.Prvního kluka jsem měla, až v sedmnácti a u kamarádek bych asi neobstála u nich možná ,ale u jejich rodičů určitě ne.Nejpozději ráno bych byla doma a asi bych se i omluvila.Ono opravdu záleží na výchově .Mě facka probrala a začala jsem se chovat dospěleji.Vůbec to tátovi nezazlívám spíš mu děkuji.
|
|
|
5.2.2009 13:53:02
Na silnici si nelehla,dá mi ručičku a v klidu silnici přejdeme.nevím co si představuješ pod pojmem kýžený výchovný prostřdek,ale jestli bude na silnici opatrná a bude poslouchat,já to považuji za úspěch.nehodlám se tu obhajovat,děám to tak jak nejlépe umím.Kdo jste bez viny ve výchově,házejte kamenem.Já se ovšem v tomhle případě vinna necítím.
|
|
|
5.2.2009 13:52:39
pak snadněji pochopí, že čepice uklízíme, abychom měli pořádek abvšechno zase našli, a ne jen proto, abychom potěšili maminku
![]() Ano, a ve výsledku pak dítě uklízí ve školce (škole, družině, skautu...), ptž jinak se bude paní učitelka zlobit, uklízí u babiček, ptž ty pak mají radost... jenom doma mají bordel jako v tanku, ptž když něco nenajdou, tak to holt nenajdou a vezmou si něco jiného (nemám svoji čepici - tak si vezmu od ségry nebo si nasadím kapuci anebo si ji nevezmu, a co jako) ![]() |
Katla |
|
|
5.2.2009 13:52:13
že mě to už irituje, protože jsem toho přečetla stohy a zkoušela jsem všechno. jediné, co mi z literarury zabralo na toho staršího, když byl mimino a batole, byla rada Prekopové v "Když dítě nechce spát" , v podstatě svázat - nebo těsný spací pytel - aby samo sebe nemohlo budit máváním končetin a motorickým neklidem. Jinak se ty doporučení z knih, netu a od známých míjeli účinkem. A ten starší byl vůbec neučebnicový případ - on seč nikdy , ani jako malý , nevztekal, nesnažil si nic vyřvat, vyjednával. A když byl v klidu, byl velmi konstruktivní a kooperativní. Ale míval takové záchvaty, rauše, těžko se to popisuje, lítal jak v transu , nedal se zklidnit, takže to asi zní dost brutálně, když řeknu, že dostal za to, že měl euforii
). |
MarkétaP + 4 dcerky |
|
|
5.2.2009 13:50:37
Adelaide ;) Jasně, proč ne, akorát nesmím být líná i na tu zpětnou vazbu.
|
|
|
5.2.2009 13:50:32
Papayo, souhlas.
Já se klidně přiznám, že občas plácnu, občas zařvu. Ale taky se dost často snažím "jít" s dítětem, když vidím, že má z něčeho strach, tak ho obejmout, nenutit apod. A pochopit, když mu něco nejde, a psychicky neshazovat, z toho mám zase hrůzu já. Myslím, že to není o plácání/neplácání, ale o celkovém přístupu. A přiznám se, že mi ta propagace "neplácání za každou cenu" moc nesedí. Ty vývody, že občas plácnuté (nikoli pravidelně třískané) dítě se naučí, že bít ostatní je normální a bije pak i rodiče a řeší si tím svoje dětské konflikty, mi připadají, nezlobte se, trochu jako propagace nějaké sekty. IMHO to není pravda, respektive vůbec to nejde takhle zevšeobecnit. Umím si představit dítě, které se chová tak, že vztáhnout na něho ruku by byl hřích. Ale taky si umím představit situace, kdy by byl hřích naopak tu ruku NEvztáhnout (viz puberťák posílající matku do řiti). |
adelaide k. |
|
|
5.2.2009 13:50:18
Madlenko, já jsem ochotná i věřit, že už si na tu silnici nelehla, ale nevěřím že to bylo proto že díky plácanci konečně pochopila.
![]() Já bych to už taky nedělala - abych už nedostala... Otázka je jestli je to kýžený výchovný výsledek ![]() |
Edudant a Francimor od Karla Poláčka v Hudebním divadle v Karlíně
Tipy na vánoční dárky pro celou rodinu
Autismus – Porozumění je začátekPlzeň-město
Vánoční trhy v KuksuTrutnov
Frozen 1&2Ústí nad Labem
Kreativ Ostrava 2025Ostrava-město
Beseda a autogramiáda Aleny MornštajnovéPraha 1 Další akce nalezte zde
Pedrocotta (smetanový dezert s želé Pedro)/Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.