| Ropucha + 2 | 120300 |
|
|
25.3.2022 22:44:28
Valkýro, víceméně tak.
Když si vyfantazíruješ něco zcela svého, je to blud. Zatímco víra v Boha je konsenzuální a kulturně tradiční odpověď na otázku lidského bytí. |
| Vážný2 | 158667 |
|
25.3.2022 22:42:05
Mně se to dost nelíbí, co tvrdí prof. Höschl, protože víra je vírou jen zčásti, protože řada věřících, zvláště konvertitů, se nějak o Boží existenci přesvědčila. I já. Netvrdím, že to znamená, že by všechno co jsem zažil nemohlo mít jiné vysvětlení, ale existence Boha a jeho syna Ježíše Krista - tedy křesťanství - mi přijde jako vysvětlení pro mne dosti dobré a jednoduché.
V jedné knížce to původně agnostický autor (sorry knížku mám doma, ale jsem v práci) z akademické sféry, který se rozhodl prověřit křesťanství jako teorii (a shodou okolností se potkal na Oxfordu s významným kř. apologetou C.S.Lewisem - také konvertitou i díky Tolkienovi) popisoval tak, že v jisté chvíli měl ještě určitou pochybnost, ale když přemýšlel, že by se snad vrátil do nevěry, tak si uvědomil, že by to byl daleko větší skok proti poznaným faktům a zkušenostem, než krok víry, že Bůh skutečně je. Podobně to mám já. Samozřejmě to není celý obsah víry, protože víra navíc potřebuje přesvědčení, že Bůh je dobrý a stojí o nás a o vztah k nám. To samozřejmě nikdo nemůže ověřit v plnosti, může mít určité zkušenosti - k nimž pak přidává onu důvěru Bohu - víru. A pak je zde víra v ono dějiné a věcné zakotvení, čili víra jednak v pravdivost příběhu Ježíše Krista s jeho službou, slovy, ukřižováním a vzkříšením, kam patří i jeho Božství. A k tom i víra ve zdroj, tj. v Bibli, která popisuje dějiny vztahu Boha a lidstva, Boha a vyvoleného Izrale, nakonec popisuje Kristův život a příběh a k tomu náhled do prvních desítek let existence církve. Tohle všechno je dohromady Víra. - Víra v Boží existenci - Víra v to, že on odměňuje ty, kdo ho hledají - Víra v Jeho dobrotu - Víra v Ježíše Krista, Boha, syna Božího, Pána, skrze nějž se stala ta láska k lidem - Víra ve význam mého života pro Boha a v možnost s ním komunikovat - Víra v Bibli jako zapsané Boží sdělení pro nás a pro mne - Víra v to, že Bůh ustanovil na zemi společentví věřících - církev a dal ji nějaké základní obrysy No a někteří křesťani mají tyhle obrysy detailnější - třeba katolíci. |
| Ropucha + 2 | 120300 |
|
|
25.3.2022 22:35:34
Ono o ty bludy až tolik nejde, mně šlo primárně o formulaci toho, že otázka víry není otázkou důkazů.
Jelikož se tady o tom požadavku důkazů debatovalo. Ten článek se věnuje rozdílu mezi vírou v Boha a vírou v jiné nedokazatelné jevy, proto pan profesor popisuje ty rozdíly - víra, omyl, lež, blud. Článek je na webu zamčený, dala bych jinak odkaz, já to četla v tištěné verzi a celé to neopíši. Ale ono tam k té myšlence, o niž mi jde, beztak nic více není. |
| Okolík | 129526 |
|
|
25.3.2022 22:25:51
Nojo, ale bludné přesvědčení, bludy, co to je? Včerejší blud, se může stát dnešní pravdou...
![]() |
| vlad. | 38059 |
|
|
25.3.2022 22:23:38
má na mysli bludné přesvědčení nebo bludnou produkci v psychiatrii, myslím
|
| Ropucha + 2 | 120300 |
|
|
25.3.2022 22:21:28
Valkýro, to mě mrzí, že tě to mate.
Mně to jeho vysvětlení naopak zaujalo tím, jak je logické a srozumitelně formulované a nějak nevím, jak ho lépe dovysvětlit ![]() Přišlo mi, že stručně vystihl to, co jsme se tu někteří pracně snažili vypotit. |
| Ropucha + 2 | 120300 |
|
|
25.3.2022 22:13:55
Valkýro, to je asi moje chyba, že jsem neuvedla širší kontext, jde o delší článek.
Hovoří se o tom, proč víra v Boha je považována za normální, ale víra v něco jiného, co též nelze prokázat, za blud. |
| Rodinová | 140078 |
|
|
25.3.2022 22:04:56
Ani ja ne, Valkyro.
|
| Ropucha + 2 | 120300 |
|
|
25.3.2022 21:49:48
K debatě o víře, která tu vykrystalizovala z úplně jiného tématu, cituji prof. Höschla, který se shodou okolností k věci zrovna vyjadřuje v aktuálním čísle týdeníku Reflex:
"Existence boží má pomoci vysvětlit všechno, co jinak vysvětlit nelze, včetně toho, jak a proč jsme se tu vlastně octli. Protože to vysvětlit prostě nelze, jediná možnost je najít k vysvětlení alternativu, které lze věřit. Otázka víry tedy není otázka důkazů. Kdybych něco (boží existenci) mohl dokázat, nemusel bych v to věřit, stačilo by se přesvědčit. A kde se přesvědčit nemohu, nezbývá mi než věřit - ber, nebo nech být. A teď ještě k tomu, co je normální. Víra je normální, je kulturně kontextuální a sdílená. Omyl je normální, lze ho vyvrátit. Lež je podlá, ale je normální, protože lhář ví, jak se věci doopravdy mají. Normální však není blud, který podobně jako omyl vyjadřuje nesprávné přesvědčení, avšak na rozdíl od omylu je nevývratný, na rozdíl od víry je dosti individuální a na rozdíl od lži, omylu a víry má chorobný vznik. ... Takže omylům patří poučení, lžím potrestání, víře požehnání a bludům léčba." |
| byvala radka | 154149 |
|
18.11.2021 16:55:25
Babí, myslím, ze jsi věřící vic nez my všichni dohromady...
|
Edudant a Francimor od Karla Poláčka v Hudebním divadle v Karlíně
Tipy na vánoční dárky pro celou rodinu
Tvořivá hra pro nejmenšíŽďár nad Sázavou
Vítání sv. MartinaBlansko
Autismus – Porozumění je začátekPlzeň-město
Vánoční trhy v KuksuTrutnov
Frozen 1&2Ústí nad Labem Další akce nalezte zde
Pedrocotta (smetanový dezert s želé Pedro)/Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.