Re: Víš, Jíťo...
Ano. Tuhle situaci Milado znám. Často jí vídám kolem sebe. Problém spočívá v tom, že dobrých učitelů je málo. Vystudovaný učitel musí umět vlastní odbornost (třeba strojařinu) a navíc pedagogiku a psychologii. Jenže takový učitel nastoupí do práce a dostane 16T. První měsíc pozná, že ... jdi do kantořiny, nemusíš nic těžkého zvedat a budeš mít dva měsíce prázdnin ... je poněkud zavádějící. Mírně řečeno. Pak se rozhlédne a zjistí, že v jeho odbornosti by za tyhle peníze mohl nastoupit i někam do konstrukce. Tam mu pomohou i ty znalosti z psychologie, protože bude lépe jednat s lidmi, zákazníky. A co ... dostane přidáno. To znamená to, nač se v kantořině čeká léta. A bývalý kantor udělá za pět let kariéru jako projektant s platem dvojnásobným než by měl v kantořině.
To necucám z prstu. To je příklad ze života. Minulý týden jsme se potkali. Můj bývalý žák. Pokoušel se mne dostat jako IT pracovníka do jejich kanceláře.
Příklad druhý. Dívčina s ideály o tom, jak bude učit děti, vystudovala pedagogiku. Upozorňovala jsem jí, že na to nemá psychickou odolnost. Nicméně vystudovala, nastoupila a ... nevydržela. Prostě jí ty děti smetly. Odjela do zahraničí a protože se učila rychle a snadno nebyl pro ní jazyk problém. Dneska pracuje jako lektorka pro dospělé v kurzech.
Když se hledá dobrý učitel, tak velká nabídka není. Většina absolventů z pedagogických fakult mizí v průmyslu nebo terciální sféře. Do kantořiny se hlásí nebo v ní zůstávají jen důchodci (si potřebují přivydělat), maturanti (na získání praxe), ti co se jinde neuchytí a pár nadšenců (a ti to nevytrhnou). Proto může dojít a často k tomu dochází, že učitel, kterého někde vyhodili, bude spokkojeně učit jinde. Prostě není kam sáhnout. Když ředitel nemá dobrého učitele, musí vzít toho špatného.
Zkopíruju sem něco, z jiné diskuse:
"V jednom srovnání se učitelské povolání dostalo v náročnosti těsně pod profesi pilotování dopravních letadel.
Jsem vystudovaný manager obchodu. Jsem i vystudovaný softwarový inženýr. Dokonce i ten pilotní průkaz mám. Mám-li však činost v těchto oborech srovnat s tím, když mám na starosti 22..30 dítek, které mám ve 45 minutách naučit něco smysluplného a pokud možno tak, aby je to bavilo, je mi naprosto jasné, co je náročnější.
A řekl bych, že za každým z oborů a nejen za právnictvím, zdravotnictvím, programátorstvím, managementem, je řada učitelů, kteří si uvědomovali svou zodpovědnost."
Kde hledat řešení?
Když si dovolím trochu prognostiky ... dobré to nebude. Lepší učitelé do školství nepřijdou a pokud vidím kolem sebe, bude jich mnoho odcházet. Kdo přijde na jejich místo, si domysli sama. Mizerní učitelé => mizerná škola => mizerná výuka => žáci s jedničkama a dutou hlavou => ideální levná a poslušná pracovní síla. Chcete to tak?
Odpovědět