Pindy o tříděném odpadu - ANO VÝSTIŽNÉ.
Spíš jen ty pindy o tříděném odpadu. Malý teď donesl v deníčku toto:
"Chcete se chovat ekologicky a udělat něco dobrého pro přírodu? Chcete pomoci zvířátkům v ZOO? Zapojte se do projektu "Žijeme na jedné planetě" Co budete dělat? Sbírat uzávěry (vršky) od pet lahví. Za peníze získané sběrem vršků bude mít naše škola příležitost adoptovat zvířátko v ZOO. Čím dříve začnem a čím víc vršků nasbíráme, tím větší, zajímavější a vzácnější zvíře získáme. Pracovní pokyny: do sbírání zapoj celou rodinu, známé, kamarády, třiď podle barev ........"
Na to jsem teď napsala ředitelce a třídní učitelce mail, kde jsem kromě "Domestosu" napsala toto (ale je otázka, zda to k něčemu je - pokud jsou učitelé a ředitelé vnímají a mají zájem, tak mi jistě dají za pravdu, bohužel jsem se už i setkala z nepochopením, tedy spíš neochotou pochopit, protože "my děláme vždy všechno dobře", "my jsme nepochybili" atd.):
Podle informací v deníčku dovozuji, že děti se mají naučit "chovat se
ekologicky", a to tím, že sbírají uzávěry s PET lahví. Domnívám se, že
však efekt projektu je přesně opačný, tedy že děti se chovají
neekologicky a ještě díky tomuto projektu nabudou dojmu, jak pomáhají
přírodě. Ekologické je totiž zcela jistě PET lahve nekupovat vůbec a
pít vodu z kohoutku (k tomu bych vám třeba doporučila odkaz
www.vodovoda.cz), nikoliv tvořit hromady odpadu nákupem zbytečných
nápojů a pak se ještě tvářit ekologicky s tím, že tyto láhve vyhazuji
do správných odpadních nádob. Podle mě by škola měla děti správně učit
tomu, že ekologicky šetrné je nevytvářet pokud možno žádný zbytečný
odpad. Takže ve finále například můj syn, který je učený doma právě
tomuto si bude připadat ve třídě, že se nezapojuje do "ekologických"
aktivit, protože pochopitelně žádné plasty nakupovat kvůli soutěži
nebudeme, stejně jako to neděláme doposud. Problematický je podle mého
názoru také adopce zvířátka v zoo, nebyla by lepší adopce zvířat,
která jsou na svobodě - např. zvířata v záchranné stanici, která se
mají vypustit zpátky do přírody? To je skutečný respekt a pomoc
zvířatům, nikoliv držet se celý jejich život v malých klecích a v
nepřirozeném prostředí a učit děti, že je to tak v pořádku.
...
Za závěr bych jen dodala, že bych byla ráda, kdyby se škola třeba
zapojila do aktivit nějakých ekovýchovných center (např. Centrum
ekologické výchovy Pálava) a kdyby děti absolvovaly nějaké přednášky a
promítání o ekologii, etickém zacházení se zvířaty nebo o lidských
právech apod. Od kamarádky, která tyto ekoprogramy dělá, jsem se
dozvěděla, že existují také ekovýchovné programy zaměřené na etické
spotřebitelství a o tom, jak naše každodenní nákupy mohou ovlivnit
přírodu, co nekupovat, co kupovat atd. Zajímavá nabídka je například
zde: http://www.hnutiduha.cz/olomouc/nase-aktivity/ekologicka-vychova/aktualni-nabidka-ekoprogramu/
Budu ráda, když mi dáte vědět, co si o tom myslíte a o mých návrzích.
Byla bych ráda, kdyby se na Slovácké více diskutovalo s rodiči a kdyby
byla i možnost většího zapojení rodičů do aktivit i do rozhodování o
tom, jaké projekty jsou přijatelné a jaké nikoliv.
Odpovědět