Re: Nutit dítě do učení? 
Ještě jsem nedočetla celou diskusi, ale připadá mi jako celkem zásadní říct, že nikde v Rámcovym vzdělávacim programu neni dáno, že se něco má naučit v konkrétním ročníku. První stupeň je rozdělen pouze na dvě období a ani ta nemusí škola striktně dodržovat.
Kopíruju náplň předmětu Člověk a jeho svět (bývalá prvouka a vlastivěda). Přemyslovce ani láčkovce tam nikde nevidim. Zabývání se jimi má IMHO být prostředkem a ne cílem.
1. stupeň
MÍSTO, KDE ŽIJEME 
Očekávané výstupy – 1. období 
žák 
¾ vyznačí v jednoduchém plánu místo svého bydliště a školy, cestu na určené místo a rozliší 
možná nebezpečí v nejbližším okolí 
¾ začlení svou obec (město) do příslušného kraje a obslužného centra ČR, pozoruje a popíše 
změny v nejbližším okolí, obci (městě) 
¾ rozliší přírodní a umělé prvky v okolní krajině a vyjádří různými způsoby její estetické hodnoty a rozmanitost 
Očekávané výstupy – 2. období 
žák 
¾ určí a vysvětlí polohu svého bydliště nebo pobytu vzhledem ke krajině a státu 
¾ určí světové strany v přírodě i podle mapy, orientuje se podle nich a řídí se podle zásad 
bezpečného pohybu a pobytu v přírodě
¾ rozlišuje mezi náčrty, plány a základními typy map; vyhledává jednoduché údaje o přírodních 
podmínkách a sídlištích lidí na mapách naší republiky, Evropy a polokoulí 
¾ vyhledá typické regionální zvláštnosti přírody, osídlení, hospodářství a kultury, jednoduchým 
způsobem posoudí jejich význam z hlediska přírodního, historického, politického, správního 
a vlastnického 
¾ zprostředkuje ostatním zkušenosti, zážitky a zajímavosti z vlastních cest a porovná způsob 
života a přírodu v naší vlasti i v jiných zemích 
¾ rozlišuje hlavní orgány státní moci a některé jejich zástupce, symboly našeho státu a jejich význam 
Učivo 
y domov – prostředí domova, orientace v místě bydliště
y škola – prostředí školy, činnosti ve škole, okolí školy, bezpečná cesta do školy
y obec (město), místní krajina – její části, poloha v krajině, minulost a současnost obce 
(města), význačné budovy, dopravní síť
y okolní krajina (místní oblast, region) – zemský povrch a jeho tvary, vodstvo na pevnině, 
rozšíření půd, rostlinstva a živočichů, vliv krajiny na život lidí, působení lidí na krajinu 
a životní prostředí, orientační body a linie, světové strany 
y regiony ČR – Praha a vybrané oblasti ČR, surovinové zdroje, výroba, služby a obchod 
y naše vlast – domov, krajina, národ, základy státního zřízení a politického systému ČR, státní správa a samospráva, státní symboly 
y Evropa a svět – kontinenty, evropské státy, EU, cestování 
y mapy obecně zeměpisné a tematické – obsah, grafika, vysvětlivky 
LIDÉ KOLEM NÁS 
Očekávané výstupy – 1. období 
žák 
¾ rozlišuje blízké příbuzenské vztahy v rodině, role rodinných příslušníků a vztahy mezi nimi 
¾ odvodí význam a potřebu různých povolání a pracovních činností 
¾ projevuje toleranci k přirozeným odlišnostem spolužáků, jejich přednostem i nedostatkům 
Očekávané výstupy – 2. období 
žák 
¾ vyjádří na základě vlastních zkušeností základní vztahy mezi lidmi, vyvodí a dodržuje pravidla pro soužití ve škole, mezi chlapci a dívkami, v rodině, v obci (městě) 
¾ rozlišuje základní rozdíly mezi jednotlivci, obhájí při konkrétních činnostech své názory, 
popřípadě připustí svůj omyl, dohodne se na společném postupu a řešení se spolužáky 
¾ rozpozná ve svém okolí jednání a chování, která se už tolerovat nemohou a která porušují 
základní lidská práva nebo demokratické principy 
¾ orientuje se v základních formách vlastnictví; používá peníze v běžných situacích 
¾ poukáže v nejbližším společenském a přírodním prostředí na změny a některé problémy a navrhne možnosti zlepšení životního prostředí obce (města) 
Učivo 
y rodina – postavení jedince v rodině, role členů rodiny, příbuzenské a mezigenerační vztahy, 
život a funkce rodiny, práce fyzická a duševní, zaměstnání 
y soužití lidí – mezilidské vztahy, komunikace, obchod, firmy, zájmové spolky, politické strany, 
církve, pomoc nemocným, sociálně slabým, společný „evropský dům“ 
y chování lidí – vlastnosti lidí, pravidla slušného chování, principy demokracie 
y právo a spravedlnost – základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy, 
protiprávní jednání, právní ochrana občanů a majetku, soukromého vlastnictví, duševních 
hodnot 
y vlastnictví – soukromé, veřejné, osobní, společné; hmotný a nehmotný majetek; peníze 
y kultura – podoby a projevy kultury, kulturní instituce, masová kultura a subkultura 
y základní globální problémy – významné sociální problémy, problémy konzumní společnosti, 
nesnášenlivost mezi lidmi, globální problémy přírodního prostředí 
LIDÉ A ČAS 
Očekávané výstupy – 1. období 
žák 
¾ využívá časové údaje při řešení různých situací v denním životě, rozlišuje děj v minulosti, 
přítomnosti a budoucnosti 
¾ pojmenuje některé rodáky, kulturní či historické památky, významné události regionu, 
interpretuje některé  pověsti nebo báje spjaté s místem, v němž žije 
¾ uplatňuje elementární poznatky o sobě, o rodině a činnostech člověka, o lidské společnosti, 
soužití, zvycích a o práci lidí; na příkladech porovnává minulost a současnost 
Očekávané výstupy – 2. období 
žák 
¾ pracuje s časovými údaji a využívá zjištěných údajů k pochopení vztahů mezi ději a mezi jevy 
¾ využívá archivů, knihoven, sbírek muzeí a galerií jako informačních zdrojů pro pochopení 
minulosti; zdůvodní základní význam chráněných částí přírody, nemovitých i movitých 
kulturních památek 
¾ rozeznává současné a minulé a orientuje se v hlavních reáliích minulosti a současnosti naší 
vlasti s využitím regionálních specifik 
¾ srovnává a hodnotí na vybraných ukázkách způsob života a práce předků na našem území 
v minulosti a současnosti s využitím regionálních specifik 
¾ objasní historické důvody pro zařazení státních svátků a významných dnů
 40Část C  Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání  VÚP Praha 2007 
Učivo 
y orientace v čase a časový řád – určování času, čas jako fyzikální veličina, dějiny jako časový 
sled událostí, kalendáře, letopočet, generace, režim dne, roční období 
y současnost a minulost v našem životě – proměny způsobu života, bydlení, předměty denní 
potřeby, průběh lidského života, státní svátky a významné dny 
y regionální památky – péče o památky, lidé a obory zkoumající minulost 
y báje, mýty, pověsti – minulost kraje a předků, domov, vlast, rodný kraj 
ROZMANITOST PŘÍRODY 
Očekávané výstupy – 1. období 
žák 
¾ pozoruje, popíše a porovná viditelné proměny v přírodě v jednotlivých ročních obdobích 
¾ roztřídí některé přírodniny podle nápadných určujících znaků, uvede příklady výskytu 
organismů ve známé lokalitě
¾ provádí jednoduché pokusy u skupiny známých látek, určuje jejich společné a rozdílné 
vlastnosti a změří základní veličiny pomocí jednoduchých nástrojů a přístrojů
Očekávané výstupy – 2. období 
žák 
¾ objevuje a zjišťuje propojenost prvků živé a neživé přírody, princip rovnováhy přírody 
a nachází souvislosti mezi konečným vzhledem přírody a činností člověka 
¾ vysvětlí na základě elementárních poznatků o Zemi jako součásti vesmíru souvislost 
s rozdělením času a střídáním ročních období 
¾ zkoumá základní společenstva ve  vybraných lokalitách regionů, zdůvodní podstatné vzájemné 
vztahy mezi organismy a nachází shody a rozdíly v přizpůsobení organismů prostředí 
¾ porovnává na základě pozorování základní projevy života na konkrétních organismech, 
prakticky třídí organismy do známých skupin, využívá k tomu i jednoduché klíče a atlasy 
¾ zhodnotí některé konkrétní činnosti člověka v přírodě a rozlišuje aktivity, které mohou 
prostředí i zdraví člověka podporovat nebo poškozovat 
¾ založí jednoduchý pokus, naplánuje a zdůvodní postup, vyhodnotí a vysvětlí výsledky pokusu 
Učivo 
y látky a jejich vlastnosti – třídění látek, změny látek a skupenství, vlastnosti, porovnávání 
látek a měření veličin s praktickým užíváním základních jednotek
y voda a vzduch – výskyt, vlastnosti a formy vody, oběh vody v přírodě, vlastnosti, složení, 
proudění vzduchu, význam pro život
y nerosty a horniny, půda – některé hospodářsky významné horniny a nerosty, zvětrávání, 
vznik půdy a její význam
y Vesmír a Země – sluneční soustava, den a noc, roční období
y rostliny, houby, živočichové – znaky života, životní potřeby a projevy, průběh a způsob 
života, výživa, stavba těla u některých nejznámějších druhů, význam v přírodě a pro člověka
y životní podmínky – rozmanitost podmínek života na Zemi; význam ovzduší, vodstva, půd, 
rostlinstva a živočišstva na Zemi; podnebí a počasí
y rovnováha v přírodě – význam, vzájemné vztahy mezi organismy, základní společenstva
y ohleduplné chování k přírodě a ochrana přírody – odpovědnost lidí, ochrana a tvorba 
životního prostředí, ochrana rostlin a živočichů, likvidace odpadů, živelné pohromy 
a ekologické katastrofy 
ČLOVĚK A JEHO ZDRAVÍ 
Očekávané výstupy – 1. období 
žák 
¾ uplatňuje základní hygienické, režimové a jiné zdravotně preventivní návyky s využitím 
elementárních znalostí o lidském těle; projevuje vhodným chováním a činnostmi vztah ke 
zdraví 
¾ dodržuje zásady bezpečného chování tak, aby neohrožoval zdraví své a zdraví jiných 
¾ chová se obezřetně při setkání s neznámými jedinci, odmítne komunikaci, která je mu 
nepříjemná; v případě potřeby požádá o pomoc pro sebe i pro jiné dítě
¾ uplatňuje základní pravidla účastníků silničního provozu 
¾ reaguje adekvátně na pokyny dospělých při mimořádných událostech 
Očekávané výstupy – 2. období 
žák 
¾ využívá poznatků o lidském těle k vysvětlení základních funkcí jednotlivých orgánových 
soustav a podpoře vlastního zdravého způsobu života 
¾ rozlišuje jednotlivé etapy lidského života a orientuje se ve vývoji dítěte před a po jeho narození 
¾ účelně plánuje svůj čas pro učení, práci, zábavu a odpočinek podle vlastních potřeb s ohledem 
na oprávněné nároky jiných osob 
¾ uplatňuje účelné způsoby chování v situacích ohrožujících zdraví a v modelových situacích 
simulujících mimořádné události  
¾ předvede v modelových situacích osvojené jednoduché způsoby odmítání návykových látek 
¾ uplatňuje základní dovednosti a návyky související s podporou zdraví a jeho preventivní 
ochranou 
¾ ošetří drobná poranění a zajistí lékařskou pomoc 
¾ uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech 
sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku 
Učivo 
y lidské tělo – životní potřeby a projevy, základní stavba a funkce, pohlavní rozdíly mezi 
mužem a ženou, základy lidské reprodukce, vývoj jedince 
y partnerství, rodičovství, základy sexuální výchovy – rodina a partnerství, biologické 
a psychické změny v dospívání, etická stránka sexuality, HIV/AIDS (cesty přenosu)
y péče o zdraví, zdravá výživa – denní režim, pitný režim, pohybový režim, zdravá strava; 
nemoc, drobné úrazy a poranění, první pomoc, úrazová zábrana; osobní, intimní a duševní 
hygiena – stres a jeho rizika; reklamní vlivy
y návykové látky a zdraví – odmítání návykových látek, hrací automaty a počítače  
y osobní bezpečí – bezpečné chování v rizikovém prostředí, bezpečné chování v silničním 
provozu v roli chodce a cyklisty, krizové situace (šikana, týrání, sexuální zneužívání atd.), 
brutalita a jiné formy násilí v médiích, služby odborné pomoci 
y situace hromadného ohrožení
Odpovědět