A teď si představte, že jsou firmy, kde se sice pracuje od 8-9, ale není divné mít schůzi, nebo školení do 18-19 hodin, když se lidi vrátí od zákazníků, reálná pracovní doba je 50-60h týdně. Týdenní služebky každý třetí týden.Až na ty služebky je toto obvyklé třeba i u učitelů (měli jsme konzultace jednou měsíčně, vždy do minimálně 19:00, když chodili rodiče, tak i déle, před tím porada, takže kdo nebydlel přímo v místě (většina), tak byl v té škole 12 hodin.....čímž si nestěžuju, píšu to jen pro to, že zrovna tuhle představu mám

.
Pro matku školních dětí téměř vyloučená věc, pokud takto pracuje otec (jeho podíl na domácnosti je pak blízký nule), tak to pro matku znamená dost pravděpodobně zkrácený úvazek.Můj předešlý odstavec se týkal dokonce zkráceného úvazku

. Vlastně přítomnost ve škole se víceméně nelišila od plného, jen fakticky odučených hodin bylo méně....výsledkem tedy byl odchod do domácnosti, protože dva takto vytížení rodiče opravdu nemají šanci zvládat.....a takto dopadá poměrně dost lidí, většinou žen.....a týká se to samozřejmě dětí školkových a prvostupňových, takže toto krizové období trvá minimálně 5 let. Skutečný problém pak nastává ve chvíli, kdy vše zajišťuje pouze jeden rodič nebo když jeden plat nestačí ani při sebevětší skromnosti.....obojí je bohužel hodně časté....
To ranní vožení má ještě další důvody: třeba snížení pravděpodobnosti nákazy (autobusy zpět jsou podstatně volnější) a taky čas na popovídání a na sebe.Tak nákaza by mě nenapadla, nevidím moc rozdíl mezi ranním ježděním a používáním MHD během dne...vidím rozdíl spíš v tom, co se komu spíš vyplatí, časově, finančně....ne všude autobusy jezdí, takže auto bývá nezbytné, pro někoho je důležité i to pohodlí, soukromí....
Zato druhý důvod jednoznačně potvrzuji, i proto mi nevadí děti vozit třeba na kroužky, te čas je využit v tomto směru velmi efektivně a mnohem lépe, než když jsme společně doma, kde si každý zaleze k tomu svému a na nějaké povídání není kdy....samozřejmě, že toto lze realizovat i při doprovodu dítěte pěšky nebo autobusem a většinou se to i děje....
Jinak jsme zažili ZŠ, kde prostě měli v pravidlech družiny, že do konce 2.třídy děti samotné nepustí. Ale zohledňovaly tím i to, že děti jezdily přes celé město i dál, často s přestupy. Asi i ochrana družinářek před lístečky.Pak je jediná možnost, tedy dítě do družiny vůbec nezapsat....Konkrétně na tohle si u nás stěžovat nemůžu, mě naopak zaráží, že si družina (a vedení školy) vezmou na triko puštění dětí na kroužky mimo areál školy (hlavně do ZUŠ) a jejich opětovný návrat. Vůbec si nejsem jistá, jak by se řešilo, kdyby se zrovna v tom čase mezi odchodem a návratem dítěti něco stalo, není zcela ujasněné, kdo má v tu dobu za dítě odpovědnost (pravděpodobně rodiče, ale protože to takto bylo zavedeno ne z vůle rodičů, ale z nepružnosti místní ZUŠ, kdy mladší děti, které by měly chodit spíš s doprovodem, mají hodiny zásadně mezi 12. a 14. hodinou, zatímco starší, u kterých doprovod není nutný, je mají třeba od 17:00, přijde mi, že to není právně úplně košér....naštěstí s tímto řešením má problém méně rodičů než s tím, že mladší děti nesmí z družiny odcházet samy za žádných okolností...