rozumím tomu tak, že to, že podniká, znamená, že nemá pravidelné příjmy.
Já to tak taky mám - podnikání mi přináší každý měsíc zcela jiné příjmy, ale výdaje mám v podstatě fixní. Chce to si udělat prostě rozvahu, aby podnikatel věděl, kolik peněz z příjmu je už "jeho", to má holt každé podnikání jiné.
U mě je to např. tak, že fixní náklady činí (nájem, mzdy, telefony, nafta, soc. poj., zdrav. poj., atd. atd.) měsíčně cca 30.000,- Kč. Příjmy mohou být některý měsíc 35.000,- Kč, některý třeba 60.000,- kč, to se prostě neví. TAkže to mám tak, že:
a) mám soukromý a podnikatelský účet oddělený
b) na podnikatelském mám rezervu na 3-5 měsíců nákladů, tj. min. 80.000,- Kč - když bych tam měla míň, tak si nevyplatím ani korunu mzdu, že jo - budu dorovnávat ze zisku podnikatelský účet na rezervu
c) co vydělám ten měsíc navíc (a současně mám na podnikatelském účtu dostatečnou rezervu), tak si převádím jako osobní výběr na svůj soukromý účet, tj. vím, kolik můžu utratit, kolik peněz je mých. Osobní nákupy, výběry na útratu, svoje pojistky, inkaso atd. platím z toho soukromého účtu.
Ale já nejedu od nuly k nule, takže je mi celkem jedno, že jeden měsíc mám výplatu 5.000,- Kč a druhý 30.000,- Kč, nejsem nijak závislá na pevné částce, kterou bych si musela měsíčně poslat na soukromou útratu.
Oddělit účty považuju za nejlepší, je spousta podnikatelů, kteří vlastně neví, co z jejich peněz mohou utratit - nenechají si třeba rezervu na zúčtování soc. a zdrav. poj. a pak se v březnu diví, že... I pro kontroly na finančáku je to lepší, když se mezi podnikatelské výdaje nemíchají nákupy jídla pro domácnost.
Přítel naproti tomu taky jako podnikatel má jen jeden účet na všechno, ale on hodně příjmů má v hotovosti, takže mu je to šumák.
Ve Tvé situaci bych dělala manželovi účetnictví, abych měla přehled, kolik vlastně vydělá a jestli nás nešidí

Určitě bych chtěla na běžné výdaje určenou měsíční částku a tečka. Větší výdaje (dovolená apod.) by se plánovaly podle toho, jaký ten zisk skutečně bude a na co teda budeme mít.