Re: Jak zvládnout přestup na jinou ZŠ?
Jíťo, já s tebou úplně nesouhlasím. Máš pravdu, že štěstí dítěte je na prvním místě.
Nicméně může to být opravdu na úkor toho, že ztratí zájem o vzdělávání. Protože to, jak ho nastartuje ZŠ v prvních třídách, je velmi důležité. Ony i zvídavé děti věčnou nudou ve škole rezignují. A nejde jen o nudu, ale i o přirozené lenivění. Dítě brzy zjistí, že nic dělat nemusí a může se mu to začít líbit. To se potom na střední, natože vysoké škole opravdu dohnat nemusí.
Mám to doma ve dvou provedeních a sama jsem takovou zkušenost měla taky. U mě nikdo školu neřešil, v té době to ani nebylo možné, ale to, že mě škola vyloženě brzdila první roky, nenaučila jsem se učit, bylo právě na té střední škole strašně znát.
Proto jsem se vždy snažila, aby moje děti nezažily totéž, protože obě k tomu měly slušně našlápnuto.
Přesto všechno najít kvalitní první stupeň ZŠ, přes veškeré možnosti výběru, je pouze dílem obrovské náhody a mně se to nepovedlo.
A ještě poznatek od staršího syna - vždy se velmi zajímal o všechno možné, uměl o dost dřív číst, počítat i psát, přeskočil první třídu. V té době ho zajímal zeměpis, chemie, houby, různé jazyky, bavilo ho číst různé slovníky. O všechno se zajímal přirozeně, sám. Ve chvíli, kdy nastoupil do školy a musel se začít přizpůsobovat osnovám, jeho zájmy začaly postupně upadat.
1) ve škole nikoho nezajímalo to, co jeho
2) ve škole se učil sociálnu, ale nové vědomosti tak možná v pěti procentech
3) byl ze školy tak strašně unavený (přitom před tím doma u "svých" témat vydržel vždy celý dny), že mu už nezbývala energie na svoje zájmy
4) postupně ho přestalo zajímat skutečné vzdělávání, až jsem si ve třetí třídě všimla, že veškeré jeho dřívější zájmy jsou fuč a volné chvíle trávil u počítačových her.
Někdo by řekl - vidíš, vlastně ses snažila zbytečně, nakonec se jeho nadání ztratilo. Jenže ono se neztratilo nadání, to on se přizpůsobil systému a okolí.
Naštěstí po přestupu na osmiletý gympl začal zase - úplně přirozeně - jevit zájem o různé věci.
Vzdělání není jediná věc na světě, jenže to, co probíhá ve většině základních škol, nemá bohužel se skutečným vzděláváním moc společnýho.
Odpovědět