11.1.2013 23:17:17 Racek
Re: Pomůže psycholog?
K odbornikovi urcite, napred bych se mistnich poptala na reference.
Slucovani trid a zmena ucitelky je narocna i kdyz jde o normalni deti a dobrou ucitelku, neni divu ze leccos zaskripe. Resit priciny byva ucinnejsi nez trEstat nasledky.
Na jakekoli problemy typu "Co s tim zlobicim ditetem" doporucuji od Matejcka knihu "Po dobrem nebo po zlem". Pise tam napr.: "Catso rodice rikaji: "My uz nevime, jak ho potrestat". Jeste nikdo neprisel resit, jak dite pochvalit."
Na kazdem diteti je co chvalit, a pozitivni motivace funguje v normalnich pripadech lip nez negativni; mj. taky tim, ze upevnuje obraz toho, jak se dite MA chovat. Tzn. neopakovat neustale "zlobis, kdyz budes dal takhle zlobit nebudou te mit radi, dostanes tridni dutku..." ale pomoct najit diteti cestu jak resit lepe problemove situace.
Konkretni pripad: osmilety kluk casto vykrikoval, bylo toho moc a hrozily sankce. Misto automatickeho zakazu vykrikovani a hrozeb co vsechno se stane kdyz BUDE vykrikovat pomohlo:
1)zjistit, proc to dela (tady kluk rikal, ze se chce na neco duleziteho zeptat, napred se hlasi , ale ucitelka ho nevyvola)
2) uznat, ze to je pro nej neprijemne (dite potrebuje byt se svym problemem prijato, ne odbyto)
3) vysvetlit, proc vykrikovani neni dobre
4) najit alternativni reseni (zde: at zkusi se proste opravdu hlasit tak dlouho dokud nebude vyvolan, treba celou hodinu)
5) nedavat absolutni zakazy / prikazy, ale soustredi se na male krucky, ktere ma dite sanci splnit a nasledne byt pochvaleno (Kdyz reknu "Uz nikdy nesmis vykrikovat", tak jednak opet jmenuji jen spatny vzorec chovani, a navic je predem jasne ze to dite nezvladne, a jeste muze mit pocit ze "kdyz uz to stejne porusilo tak ted uz je zbytecne se snazit". Kdyz reknu "ZKUS dnes sedet klidne a proste se jenom hlasit" a odpoledne to s ditetem proberu a kdyz se dozvim ze po deseti minutach vymeklo a zas vykriklo, tak misto abych ho servala na tri doby ze to nezvladlo tak ho pochvalim, ze to vydrzelo tak dlouho a reknu ze verim ze zitra to pujde jeste lip, mam vetsi sanci ze se chytne a bude spolupracovat.
.
Pokud se dite v 90% pripadu chova normalne nebo dobre, ale komentovano (=kritizovano a trestano) je vytrvale jen tech zbylych 10%, neni to fer a ani ucinne.
Odpovědět