15.3.2013 18:15:24 Delete
Re: Hloupí muži x chytré ženy
Jde o vyhraněnost v zájemech. Holčičky mají většinou širší záběr a mělčí znalosti, chlapci jsou od mala v zájmech vyhraněnnější a v tom, co je zajímá, jdou opravdu do hloubky, zatímco to, co je nezajímá, nechávají být a je i mnohem náročnější je u toho udržet.
První stupeň je spíše o povrchním povšechném povědomí o okolním světě, což nahrává holčičkám. Na druhém stupni se to láme, vyhraněnost zájmů chlapcům umožňuje bez námahy vnikat v určitých oborech, protože znalosti z nich už dávno mají, a pokud chtějí mít dobré výsledky, tak dřít jen v tom, co je až tak nezajímá. Holky díky tomu, že je buď nezajímá skoro nic nebo naopak téměř všechno, prostě vše je víceméně na stejné úrovni ohledně zájmu o věc, jen něco jde snáz a něco hůř podle nadání, tak na stejné výsledky jako mají kluci musí dřít ve všem, protože je to nebaví a nejde jim to samo, ale chtějí mít dobré výsledky (třeba i jen proto, že na ně doma tlačí), nebo je to baví, ale hloubka jednotlivých oborů už jim neumožňuje obsáhnout vše jen díky zájmu.
No a k tomu se přidávají okolní vlivy jako výchova, Haló efekt u učitelů (moje oblíbené téma)....prostě žák na učitele nějak působí, může to být o vzhledu, o chytrosti, o drzosti....a pak je u různých žáků stejná známka vnímaná různě....když má někdo samé jedničky a jednou dostane pětku, tak jako by ta pětka nebyla.....když má někdo spíše horší známky a najednou dostane jedničku, hledá se za tím často spíš podvod, náhoda, ale jen málokdy se věří, že látku opravdu umí...když někdo působí jako "chytrý", tak se mu třeba zhorší hodnocení s odůvodněním "máš na víc" a naopak, když někdo působí jako slabší, ale dříč, tak se zlepší hodnocení "aby měl motivaci"....totéž v chování. Často jsou kluci za stejný prohřešek hodnocení hůř než holčičky, protože holčičky většinou působí, že by se něčeho takového ani nemohly dopustit, takže se snáz mávne rukou s tím, že to byla výjimka, zatímco u kluka se spíše sáhne k nějakému postihu s tím, že je to varování pro příště, aby se to neopakovalo, což se automaticky předpokládá....no a když se pak najde holčička, která působí víc jako kluk tak nejen, že dostane naloženo za to, co provedla, ale dostane navíc ještě za to, že nepůsobí jako holčička....a naopak klučík, který působí příliš jemně, tak bude leckdy ochraňován ještě více, než bývají běžně holčičky....
A protože známka na vysvědčení nikdy není jen odrazem vědomostí, ale ve snaze o spravedlnost se tam zahrnují právě i takové vlivy jako snaha, přístup k práci, vývoj (jako že je rozdíl, jestli jde dítě od jedniček k trojkám nebo od trojek k jedničkám nebo je to jednou tak a podruhé jinak), tak právě díky Haló efektu, který zakryje realitu (ono těžko posoudit třeba tu snahu, tu lze navíc docela snadno předstírat a to zase umí lépe holčičky, přístup k práci totéž, když kluka něco nebaví, je těžké udržet ho u činnosti, zatímco holka v tom věku prostě poslechne a udělá, i když to odbyde, a pak je otázka, co je lepší, jestli něco nedělat nebo se naučit práci flákat, jen aby bylo splněno), mohou mít dva žáci se stejnými známkami (dávající nerozhodný výsledek, třeba 1 - 2) během roku jiné známky na vysvědčení.
Odpovědět