17.9.2013 11:24:50 Filip Tesař
Re: prázdniny podle čítanky
To je podle mne obecný problém s psaním pro děti.
Hodně dětí nerozumí "dětským" textům, hodně autorů neumí psát opravdu pro (malé) děti.
Já osobně mám za to, že pro začátky čtení a první školní roky není nejvhodnější "vysoká" literatura, ale "nízká" - řekněme s klidem braková. Tj. ze podobné skupiny, jako rodokapsy nebo harlekýnky, ty taky umí napsat málokterý z "vysokých" spisovatelů tak, aby si to čtenářstvo těhle žánrů opravdu s chutí přečetlo.
Na škodu je moc popisů, hlavně moc poeticky rozvinutých (příliš mnoho přívlastků, například), málo děje, moc dialogů, hlavně rozvinutých. A klidně být bez slovních hříček, skrytých smyslů a dvojsmyslů - vždyť ti potenciální čtenáři se teprve učí vnímat a chápat přenesený smysl, metafory, alegorie. Dětská literatura pro začátečníky by měla být pokud možno taková, aby to napsané mohlo být stejně tak dobře vyprávěné - ne profesionálním vypravěčem, ale obyčejným rodičem.
Proto je pořád v kursu třeba Honzíkova cesta, i když družstevní vajíčko je oblíbený terč vtipů. A proto se taky drží Foglar, i když popisuje svět dávno minulý. Nebo klasické pohádky.
Odpovědět