12.10.2013 20:48:14 Filip Tesař
Re: trojky u prvňáčků už tři týdny po začátku školy
Odlišit ty lepší? Hodněkrát jsem se už setkal s tím, že škola je něco jako závody, kde děti závodí mezi sebou, ty v čele jsou ty "nadané", které by je potřeba zvlášť podpořit, třeba proto, že se nudí.
Myslím, že nejpodstatnější závod vede stejně každý sám se sebou, a podle mého by v takovém duchu měly od počátku vést i děti. Myslím, že v českých školách je často vidět zbytečná soutěživost. A pěstování individualismu. Spolupráci se většinou děti učí minimálně. Myšlenka, že by třeba ti, kteří jsou napřed, měli pomáhat těm, kteří jsou pozadu, je myslím pro hromadu lidí nebezpečné kacířství. Přitom umění spolupráce získané tím prostřednictvím by byla v budoucnu k užitku všem - i těm pokročilým i těm zaostávajícím.
Nemám nic proti tzv. nadaným, ale na několika univerzitách jsem se už setkal s řadou premiantů, kteří navzdory výborným známkám ze základek a gymnázií toho ve skutečnosti až moc neuměli. Přitom sami sebe hodnotili přehnaně vysoko. To je podle mne výsledek honby za dobrými známkami - dobré známky mohou, ale nemusí být odrazem dobrých znalostí. A koneckonců i dobré znalosti mohou, ale s sebou nemusí nutně nést pochopení souvislostí. A právě se vnímáním souvislostí byla řady těch vysokoškoláků, o nichž jsem se zmínil, na štíru.
Odpovědět