5.6.2014 9:59:06 Filip Tesař
Re: V Chorvatsku prý zabavují řidičáky údajně unaveným řidičům z Čech - je to vůbec možné?
Takže přímo k věci: chorvatský ZÁKON O BEZPEČNOSTI SILNIČNÍHO PROVOZU ze dne 30. května 2008:
§ 198
(1) Řidič, který je natolik unavený nebo nemocný, nebo u takovém psychickém a tělesném stavu, že není schopen bezpečně řídit vozidlo, nesmí řídit vozidlo v silničním provozu.
(2) Za jednání v rozporu s ustanoveními tohoto článku bude řidiči za přestupek uložena pokuta ve výši od 1.000,- do 2.000,- chorvatských kun.
§ 285
(1) Službu konající policista může přikázat odevzdat řidičský průkaz a opustit provoz řidiči a řidičskému instruktorovi:
[...]
(2) Službu konající policista může přikázat opustit provoz řidiči, který řídí nebo se pokouší řídit vozidlo, je-li zřejmé, že řidič je v takovém psychickém a fyzickém stavu (únava, stres, nemoc, přítomnost v organismu léků, u kterých je vyznačené, že se nesmějí brát před nebo během jízdy), že není schopen bezpečně řídit vozidlo (§ 198).
(3) Na základě ustanovení odstavce 1 tohoto článku bude řidičský průkaz dočasně odebrán, dokud nepominou důvody, kvůli kterým byl odebrán, a to nejdéle na 8 dní.
Takže žádné „pošle do Čech“, a k tomu navrch „nesmí 8 dní řídit“. Jinak všimněte si, že zákon platí už 6 let.
Před měsícem však v Itálii sletěl z dálnice a převrátil se chorvatský zájezdový autobus se 70 cestujícími, jedna osoba zahynula, dvě vážně zraněny, lehčeji zraněni všichni kromě řidiče, který nehodu zavinil v důsledku únavy. Už léta jsou v Chorvatsku profesionální řidiči autobusů i kamiónů nuceni porušovat pravidla o povinném odpočinku (autobusy navíc nemají dosud povinný tachograf), pokuty jim zaměstnavatel strhává z platu. V reakci na tu nehodu policie, která za to jinak v minulých letech rozdávala ročně statisíce kun pokut, opravdu zesílila kontroly zaměřené na únavu. Ovšem pokud jsem byl schopen něco vyhledat v chorvatském tisku, zaměřuje se na profesionální řidiče, tedy autobusy a kamióny. Pochopitelně tím neříkám, že se občas nesvezou i řidiči osobáků.
A teď. Tady na serveru samozřejmě nechci nikoho obviňovat. Ale opakovaně jsem se setkal s Čechy, co se chlubili, nebo dokonce navzájem trumfovali, za kolik to do Chorvatska stihnou (např. za 6 hodin Zlín-Istrie), jak to jedou na jeden zátah až na jih, jinak by to byla otrava apod. A taky, ačkoli Chorvaty nechci nijak chválit, spousta Čechů v Chorvatsku jezdí opravdu jako prasata, překračují rychlost, myškují, problikávají a troubí, kašlou na blinkry atd. Jak dlouho přitom řídí, netuším. A Čechů jezdí do Chorvatska po vlastní ose dost a dost, takže je možné, že je tamní policie vnímá jako kolektivní problém. Neobhajuju – ale pokud se chorvatští policisté opravdu víc zaměřují na Čechy, poděkujme hlavně výše zmíněným krajanům, kteří rozhodně nejsou žádnou výjimkou. A myslím, že nejlepší prevencí bude jezdit slušně a podle předpisů i doma. Prasata totiž často jezdí jako prasata, dokud se schovají v houfu. Jakmile už moc vyčnívají, hodně z nich se přizpůsobí tomu klidnějšímu stádu.
Odpovědět