DOD beru jako možnost pro děti jít se do školy podívat a nechat na sebe působit atmosféru školy. informace dneska často visí na netu, kde se člověk může dočít pomalu první poslední, info o oboru, fotky školy, výroční zprávy se školní úspěšností včetně úspěchů u maturit, občas i inspekční zprávy nebo školní ročenky... ale tedy to, jak škola působí na dítě mi přijde dost důležité, protože ono v té škole stráví následujících několik let a je potřeba, aby se v ní cítilo dobře.
jinak postřehy - třeba teď aktuálně jsem byla s mladší holkou kouknout na jedné škole a co na mne působilo hodně nepříjemně, to byla jakási netečnost žáků. ve třídách měli stanoviště pro zájemce, kde si mohli vyzkoušet svoje znalosti. žáci, kteří v těch třídách seděli, si nás nevšímali a když jsem se jedné holčiny zeptala, zda by nám mohla pomoct (rozeznat obrázky žita, ovsa, pšenice, pohanky a ještě něčeho... to fakt nedávám), tak řekla, že ona sama neví (jednalo se o zemědělskou školu) a jako bonus přidala informaci, jak je to v prváku nuda, samé odborné předměty, ale ve druhá už začíná fajn praxe... no, nepůsobilo to na mne zrovna dobrým dojmem. zvlášť když jsem si vzpomněla, jak jsem se před lety byla se starší holčinou podívat na osmiletým gymplu a tam měli ten samý systém (úkoly ve třídách), ale tam se nám žáci školy okamžitě věnovali, vysvětlovali nám, co se po nás chce, pomáhali nám úkoly vyřešit... tehdy se tam holce tak líbilo, že se šla sama podívat ještě v dalším termínu

nebo loni u starší holky mne zaujal vrátný. na jedný škole fajn ženská, která se okamžitě zajímala a směrovala nás (a na tu školu holka už chodí a ta zkušenost je s ní opakovaně stejná), na druhý škole chlap, kterému bylo celkem jedno, kdo mu do školy leze a poradit taky neuměl. když jsem si pak na tu školu šla vyzvednout rozhodnutí o přijetí, tak jsem ho zastila, jak řval po studentech, nicméně poradit zase neuměl a na pozdrav ani neodpověděl... detaily, ale ono to celkově přispívá k celkovému dojmu a k tomu, jak škola na člověka působí. jestli se v ní cítí dobře, nebo ztracený nebo v napětí...