Re: matematický cvrček
Ty úkoly jsou záměrně dělané tak, aby je nevyřešily všechny děti, asi podobně jako IQ testy - aby zachytily co nejširší škálu. Já jsem loni svému druhákovi dala doma pár cvičných testů (tos mohla i ty - staré sborníky jsou k dispozici na stránkách matematickyklokan.cz), aby věděl, jaké typy úloh tam jsou. Aby si uvědomil, jak je důležité si pořádně přečíst zadání, aby věděl, jak se to boduje (žádná odpověď nula, špatná mínus bod), a že když neví, má to přeskočit a vrátit se ve zbylém čase, v dalším zbylém čase zkontrolovat. Měl 65 bodů z 90, ostatní děti ze třídy, které se s tím na ostro setkaly poprvé, měly málo (kolem 20 i míň). Je mimořádně nadaný hlavně na matematiku, ale zároveň má potíže, které mu ztěžují dešifrovat složitější zadání. Předevčírem jsem mu dala loňský test - tedy ten, který tehdy dělal, a získal 75 bodů. Protože si samozřejmě zase nepřečetl pořádně zadání a zase si to po sobě nezkontroloval nebo namáhavější úlohu vzdal, i když po delším (dejme tomu pětiminutovém) úsilí by na to mohl přijít.
Je třeba brát to jako zpestření a zábavu, jako výzvu, jako příležitost protáhnout si mozek a naučit se něco ze svých chyb, jakož i akceptovat svoje chyby.
Odpovědět