18.2.2020 20:54:57 Delete
Re: Dotaz na fyzikárky
Nejsem sice fyzikář ani fyzik, ale mám pocit, že jsem tu jediná z pravidelně přispívajících, kdo fyziku (a zejména v šesté třídě) učí, tak si dovolím odpovědět.
V šesté třídě se magnetismus řeší pouze z hlediska toho, co lze pozorovat. Tedy nerozlišují se látky forimagnetické, diamagnetické apod.. Základem učiva je magnet a magnetické pole, pak Země jako magnet. Mluví se o magnetické síle, že může být přitažlivá a odpudivá. A zvykově se zmiňují látky, na které magnet VIDITELNĚ působí přitažlivou silou, tedy železo a jeho slitiny a bonusově se přidává kobalt a nikl, ale jejich znalost se většinou nevyžaduje.
V RVP je jediný výstup týkající se magnetismu a to:
"využívá prakticky poznatky o působení magnetického pole na magnet a cívku s proudem a o vlivu změny magnetického pole v okolí cívky na vznik indukovaného napětí v ní", což je nejčastěji učivo 9. ročníku. To, co se učí v šesté třídě, je vlastně jen příprava pro pochopení tohoto učiva. A i z toho plyne, že zásadní je představa o magnetech a magnetickém poli, zatímco látky, na které magnet působí nebo nepůsobí a jak silně, nejsou pro tuto chvíli důležité.
Jak už tu padlo, jde o poměrně složitou problematiku, proto nemá význam ji na základní škole příliš pitvat. Naopak jde o skvělou oblast zkoumání pro nadané a zájemce, ale s tím, že jde o problematiku patřící na střední školu a z tohoto principu znalosti z ní nelze zahrnovat do celkového hodnocení (jinak řečeno, není možné vyžadovat a hodnotit znalost o působení magnetu na zlato).
Toto děti učím já.
Odpovědět