
Vyhrajte vstupenky na skvělý muzikál do Hudebního divadlo v Karlíně!
| Monty | 129940 |
|
|
7.7.2014 15:16:25
"...takže ty myslíš, že chválit dítě za něco, co mu bylo dáno do vínku (ať již bohem nebo přírodou nebo geny) a co mu jde zcela samozřejmě bez jakéhokoliv vlastního úsilí tj. "projev geniality", je OK.
ale chválit dítě nijak výrazně nenadané za to, že se snaží, i když ani při velké snaze nedosáhne takového výsledku jako dítě nadané - to není OK?" Šuplíku, ne, to si opravdu nemyslím. ![]() Do vínku ti může být dáno ledasco, ale pokud s tím nebudeš pracovat, dopadneš stejně jako ten, kdo tu danou věc "nedostal" vůbec. Ono se říká, že úspěch je 10% talentu a 90% práce, a i když bych ta čísla upravila a přidala k nim ještě koeficient štěstí, obecně to zkrátka platí. Bez úsilí nedokážeš nic nebo alespoň nic smysluplného. |
| Hanka |
| • |
7.7.2014 14:58:24
No, neoceněním snahy či nedokonalých výsledků můžeš taky vychovat dítě, které pro jistotu nebude dělat nic, protože je to stejně marné a navíc kdo nic nedělá, nic nezkazí.
|
| KoproFka | 76193 |
|
|
7.7.2014 14:49:32
Nemazlivého duracelového synka jsem jako mrňouse na tvrdo učila mazlit se se mnou style - pojď, uděláme mazli mazli, tuli tuli - a musel! Jakože musel bez možnosti úniku.
Páč já mám taky nějaký potřeby ve vztahu k němu, jako k dítěti - nemohla jsem žít jen tak, že jsem ho krotila a pokoušela jsem se ho krmit atp.. Byl dost náročný (až moc, dle mne). Psycholog tehdy lehce pozdvihl obočí, když se mi ptal, jestli se rád mazlí. Protože já mu odpověděla, že musí . To bylo juniorovi 2,5 roku.Postupně se naučil ten fyzickej kontakt nejen přijímat, ale i dávat, a teď (skoro 9let) se mazlí strašně rád! Hlavně se ségrou (14měs.) to je radost se na ně dívat! I když je to šílenej extrovert cholerickej, díky tomu mazlení a fyzickýmu kontaktu (pohlazení, ruka na rameni, obejmutí, masáž zad atp.) - kterej tedy téměř vždycky vychází ode mne, ho i líp chápu a nejen, že se to s ním dá užít, ale přijde mi i takovej tvárnější... Nebýt toho, roste mi doma neempatickej asociál, podle mne... ![]() |
| Monty | 129940 |
|
|
7.7.2014 14:36:14
Hanko,
jasně že k ní dorůstá, kojenec je motivován max. tak jíst. ![]() Otázka je jak to dorůstání ovlivní rodič svým postojem. |
| Hanka |
| • |
7.7.2014 14:33:32
Valkýro,
tvou matku by měli pověsit do průvanu. Jelikož asi nemá koule, tak za uši. |
| Hanka |
| • |
7.7.2014 14:31:41
Monty,
no, tady se neshodneme. Podle mě k vnitřní motivaci dítě dorůstá. Jistě, dítě je přirozeně zvídavé a je třeba dát mu k tomu prostor, ale ocenění patří k učení, obzvlášť u věcí, které dítěti předkládáme k učení my (uzávám, že psaní číslic ze zakladatelčina příkladu byl nápad dítěte, ale na druhou stranu zakladatelka chce dítě naučit netřísknout hned s něčím, co se nepovede napoprvé, a odvážit se činností i s rizikem neúspěchu). A tedy, musím přiznat, že mě pochvala / drobné ocenění potěší dodnes. I stručné "děkuji, bylo to dobré" po uvařeném obědě zahřeje (ačkoliv jistě nevařím proto, abych byla pochválena, to bych se na to vážně vykašlala ) |
| Monty | 129940 |
|
|
7.7.2014 14:20:20
Hanko,
mám holt jinou zkušenost, a hlavně - pokud dítě naučíš na "chválení", je to určitá forma podmíněného reflexu. Problém je ale v tom, že já osobně nechci, aby dítě něco dělalo pro odměnu (byť slovní) nebo proto, abych měla já radost. Ona vnější motivace nikdy není a nebude tak silná jako vnitřní - a jakmile potřebuješ tu "berličku", už to nejde tak úplně "z tebe". Pokud dítě samo nechce umět psát dvojku (nebo dělat cokoli jiného), ale bude vědět, že za napsanou dvojku přijde odměna, vytvoří se u něj návyk, který já osobně pokládám za špatný, protože jednou přijde střet s realitou a čím je ten náraz tvrdší, tím horší může mít následky. Neříkám tím, že se má dítě "shazovat" nebo "dehonestovat", to je druhý extrém a také škodlivý. |
| Hanka |
| • |
7.7.2014 14:12:27
Monty,
nechce se mi dohledávat kontext, už proto, že s tím výrokem dost souhlasím. Záleží totiž, co chceš to dítě naučit. Pokud jde primárně o to, aby se naučilo psát číslici 2, tak za snahu chválit nemusíš (ačkoliv já bych to u dítěte, kterému se nedaří a snaží se, udělala, v kombinaci s relativním oceněním typu "vidíš, tahle poslední dvojka už je lepší než ty první" - pokud by teda byla alespoň o něco lepší - jinak bych dítě povzbuzovala ve smyslu, že to půjde s procvičováním). Pokud jde primárně o to, aby se dítě naučilo vytrvat, i když se nedaří, tak je oceňování snahy a poukazování i na drobné pokroky, třebaže ne objektivně dobrý výsledek, podle mě dost důležité a funkční. |
| Kafe | 134466 |
|
|
7.7.2014 14:05:48
Anett - asi máš pravdu. Já jsem bohužel extrémní extrovert, ona introvert, samotář, ve svém světě. Snažím se trávit nějaký čas i jen s ní samotnou (protože když je s námi i její mladší sourozenec, tak péče směřuje většinou k němu - má ADHD a dysfázii, tak proto).
Ona je trošku jako kočka - když chce, přijde se pomazlit, ale hned zase odbíhá. |
| Monty | 129940 |
|
|
7.7.2014 14:05:27
Hanko,
já první příspěvek psala jako reakci na tohle: "Holčičku bych oceňovala za snahu a touhu se učit, nikoli za výsledek." Chválení za snahu je pro mne chválení za nic, i když samozřejmě hodně záleží na konkrétní podobě té snahy. Když se třeba dítě pokusí samo udělat míchaný vajíčka k snídani a spálí je, nebudu ho chválit, ani oceňovat snahu, maximálně můžu konstatovat, že je milý, že chtěl udělat ostatním jídlo, ale tu samotnou SNAHU ve vztahu k tomu výsledku fakt ne. ![]() |
Edudant a Francimor od Karla Poláčka v Hudebním divadle v Karlíně
Tipy na vánoční dárky pro celou rodinu
Autismus – Porozumění je začátekPlzeň-město
Vánoční trhy v KuksuTrutnov
Frozen 1&2Ústí nad Labem
Kreativ Ostrava 2025Ostrava-město
Beseda a autogramiáda Aleny MornštajnovéPraha 1 Další akce nalezte zde
Pedrocotta (smetanový dezert s želé Pedro)/Další recepty nalezte zde
(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.