| Přihlásit se | Nová registrace
tisk-hlavicka

Diskuze : Hlavní : Domácí škola

Domácí škola - Deníček

Soutěžte s muzikálem Edudant a Francimor

Vyhrajte vstupenky na skvělý muzikál do Hudebního divadlo v Karlíně!

  (?)
[<<Předchozích 620] Názory 621630 z 16377  [Dalších 15747 >>]
Delete 8214
16.8.2016 23:38:36
Žluťásku,

právě, že TY koně v tělocvičně s tvrdým Y v přísudku, ale TI koně živí, s měkkým I v přísudku. Když si odůvodňuješ přes zájmeno, máš tendenci sklouznout jen k jedné z těchto variant (buď si pro všechny typy koní říkáš TI nebo TY).

Já nepíšu, že je to špatně, ostatně si to tak taky určuju, jen se snažím vysvětlit, proč se ve škole učí to odůvodňování přes rody a životnost, ne každý má na ta zájmena ten cit a proto to není možno používat univerzálně.

To zdůvodňování přes rody a životnost má také svá úskalí, která jsem zmiňovala, ale je schopný to používat i člověk bez jazykového citu, je prostě univerzálnější.

Ta zájmena jsou už jen "zkratky", sice většinou stačí ke správnému psaní, ale může přitom unikat ta podstata a ona se ve škole učí nejen funkčnost, ale i ta znalost, která se sice nedá očekávat u všech (pak sláva za ty zkratky), ale je obsahem vzdělání a proto ji nemůžeš vynechat a musíš ji ověřovat (to k vysvětlení, proč to asi učitel zkoušel a proč se to pořád ve školách učí).

Já si dokážu představit, že by se po dítěti prvního stupně tahle znalost nevyžadovala, pokud by umělo funkčně používat tu zkratku (bezpečně určovat shodu podle pomocných zájmen) s tím, že by se to mohlo pořádně probrat až na stupni druhém místo něčeho, co se učí tam a dalo by se učit klidně až na střední škole, a že mi přijde, že tam takových věcí je dost. Ale tohle nastavení asi jen tak nezměníme ~d~.
Delete 8214
16.8.2016 21:46:58
kotrmelko,

není spolehlivá obecně, pro každého a všude. A zrovna na Moravě, pokud jste v Březové, se vůbec nedivím, tam je to samé "ty krásné děvčata", takže je to pro ně ještě těžší.

Takže jednotlivec si tím tak může pomáhat, ale nemůže to být všeobecně používaný a hlavně jediný způsob, jak to určit. Proto se, dokud se to ty děti teprve učí, trvá na tom zdlouhavém postupu, i když i tam se chybuje, třeba v té životnosti (já furt bojuju se sněhuláky, strašáky, plyšáky...nikdy si nejsem jistá, co je správně ~f~).

Na druhou stranu i v těch zájmenech se dá chybovat...např. u podmětu lidičky se v přísudku píše "i", i když si řekneš TY lidičky. Pak třeba koně...ti živí jsou skutečně TI, ale dřevění, ti v tělocvičně i ti na šachovnici jsou TY.

Proč učitel trval na tom zdlouhavém postupu, když syn určoval shodu správně, to netuším, snad chtěl na tom ověřit znalost rodů a životnosti. možná jako ověření toho, že látce rozumí, že ví, proč používá ta která zájmena, že chápe podstatu....
kotrmelka 58142
16.8.2016 20:26:42
Delete: ta metoda s těmi zájmeny není spolehlivá? Můžeš uvést třeba příklad? (předpokládejme, že si dítě ukáže na podmět správně)
S tím přehledem dík, máme něco podobného uděláno jako křižovatky (v materiálech od nakl. Tobiáš),ale není to tam komplet, takže to musím dodělat. Stejně mi to příjde hodně krkolomné,takhle odůvoďňovat pomocí toho rodu a životnosti. To děti třeba v diktátu opravdu stihnou??? Mě dost vadí, že syn si s tím zájmenem poradí, nedělá chyby, i na přezkoušení doplnil všechna i,y dobře. Jenže panu učiteli to nestačilo,chtěl vědět jak k tomu došel.No a když zjistil,že to dělá pomocí toho zájmena,tak mu to opět nestačilo,že je to málo, že musí ten rod..atd. a to pak syn už dělal chyby. Jako pan učitel není špatný (pro Noemmi :) ,ale asi to tak ve škole prostě chtěji všude :( ..příjde mi to, jako by cílem bylo umět všechny poučky, a ne napsat správné i,y. :(
Barbuschka 60578
16.8.2016 9:23:20
Díky všem za tipy. Hlavně díky Delete. Jsem na to letos zvědavá, přece jen už toho začíná být hodně. První a druhá třída byla oproti tomu legrace :-)
Delete 8214
16.8.2016 8:41:27
kotrmelko¨,

je to jak píše Helča. Ten způsob s ukazovacími zájmeny je jednodušší, ale méně spolehlivý.

Na maglajs doporučuju udělat si přehled, jak postupuješ při odůvodňování i/y. Kolegyně ho měla ve škole pro všechny gramatické jevy, je to takový jakoby vývojový diagram, kdy dítě postupně určuje, jestli je to i/y po měkkých/tvrdých/obojetných souhláskách, potom, jestli je uprostřed (vyjm. slova), nebo na konci, pak jestli je to pods. jm./příd. jm./sloveso, no a bakonec u jednotlivých slovních druhů ten, rod, životnost, čas....

Je to vlastně to, co člověku při odůvodňování běží v hlavě, ale má to před sebou, může si to ukazovat, neztratí se v tom...
arsiela, 59672
15.8.2016 22:58:21
Díky,moc.
kotrmelka 58142
15.8.2016 22:35:24
Helčo: dík,že ses zeptala. Já chápu, že to ve škole asi jinak nejde, jenže v domškole to lze nastavit individuálně, vždyť proto taky učíme doma,že? Já třeba myslela, jestli ten způsob s těmi zájmeny nemá nějaké slabiny, že to třeba na všechna slova nefunguje. ...Takže to panu učiteli asi nějak vysvětlíme a budeme to dělat po svém :)
Helča + J+V+M 110737
15.8.2016 22:05:15
Noemmi - jaké kartičky máš na mysli? Obrázkové mám ještě po Jeníkovi, používala jsem i materiály z dum.rvp.cz od Miloše Novotného (snad si pamatuji jméno správně).
Spíš mám na mysli takové, co mají na jedné straně vynecháno a na druhé správnou odpověď.
Helča + J+V+M 110737
15.8.2016 22:01:52
Kotrmelko - manžel říká, že je to o jazykovém citu. Má žáky, kteří klidně řeknou TY chlapi šli - a proto tam napíší ... šly. Proto je mechanicky učí poznat rod a popřípadě životnost podmětu.
noemmi 66862
15.8.2016 21:43:56
Helčo, ty kartičky se myslím dají někde stáhnout a vytisknout. My měli něco z Frause, pak jsou jako příoha u víc učebnic.

Kotrmelko, učitel je milý, že? Bych se ho asi zeptala, vysvětlila vaši situaci a optala se ho, jestli jeho požadavek má nějaké opodstatnění (třeba má, to myslím vážně tu otázku, třeba to je k něčemu dalšímu dobré).

Se na tu češtinu ve vyšších ročnících vůbec netěším, musím přiznat.

[<<Předchozích 620] Názory 621630 z 16377  [Dalších 15747 >>]

Komerční sdělení

Zajímavé akce

Vložte akci

Další akce nalezte zde

Zajímavé recepty

Vložte recept

Další recepty nalezte zde


(C) 1999-2025 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.


Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.

Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti.
Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.