Motorický vývoj
Pokud leží na bříšku, dokáže udržet hlavičku zvednutou nad podložku na poměrně dlouhou dobu. Zvedá zároveň i část hrudníku a začíná se opírat o ručičky v loktech.
Díky tomu se může stát, že se z bříška převalí na bok a pak z boku na zádíčka, takže pozor na to, kam své miminko pokládáte už by se mohlo například svalit z nechráněné postele.
Jemná motorika
Dítě začíná uchopovat předměty kolem sebe. Zatím zpravidla tak, že předmět uchopí oběma rukama a co následuje určitě znáte, předmět putuje do pusinky. Nechejte v dosahu dítěte lehké hračky, které může bezpečně ocumlávat. Pokud na ně zatím nedokáže dosáhnout, podejte mu je. Ideální jsou lehká chrastítka, která budou podporovat i rozvoj sluchu.
Jídlo
Tak jak roste vaše dítě, roste i jeho žaludek a tak není divu, že se dokáže více najíst a potřebuje tedy jíst méně často (4x 5x denně). Pokud ovšem výhradně kojíte, může se stát, že vaše dítě bude stále potřebovat jíst o něco častěji (6x 8x).
Problémem při jídle se může stát okolí dítěte. Je často tak zaujato novými věcmi kolem sebe že na nějaké jídlo nemá ani čas. A pokud je opravdu hladové, nají se jen, aby zahnalo ten nejhorší hlad a pak raději kouká kolem sebe. Udržet svého potomka tak, aby jste ho mohla v klidu nakojit, ve chvíli, kdy se chce dívat přesně na opačnou stranu, než má obličej, může být problém. Jediným řešením je pak krmit v tmavé tiché místnosti.
(Mám dokonce zkušenost, že jsme se vydali na několikadenní návštěvu tchýně, kde náš drobeček věnoval tři dny pozornost spíše okolí než jídlu. Já měla po třech dnech samozřejmě polovinu mléka a on měl pak doma kde to znal pořádný hlad).
Začínáme s tuhou stravou?
Záleží na tom, zda své dítě pouze kojíte, nebo zda jste přešli na náhradní mléko. Ve druhém případě se po ukončeném 4. měsíci doporučuje začít zavádět i jinou stravu, než je jen mléko. Rozhodně se poraďte s lékařem, neuškodí vám ale, když si přečtete některý z našich článků věnovaný výživě miminek. Ve většině poraden mají lékaři k dispozici malou knížečku Já a můj jídelníček vydaný firmou Hami, kterou od nich dostanete zadarmo.
Vnímání
Dítě vnímá své ručičky a začíná si s nimi hrát. Na nějakou dobu ho to dokáže zabavit. Konečně máte pár okamžiků, kdy nevyžaduje vaši pozornost absolutně. Ze začátku mu to sice nevydrží příliš dlouho, ale to nevadí i pár okamžiků, kdy si vydechnete stačí ono snažit se neustále soustředit není žádná legrace.
Jinak se vaše dítě s velkým zaujetím zajímá o svět kolem sebe. Vše nové je pro něj fascinující. Nové hračky, nové lidi, nový obrázek u postýlky vše přijme s nadšením a bude dlouho pozorovat. Bude vás rádo pozorovat při činnosti, kterou budete dělat.
Komunikace a řeč
Dítě začíná vydávat první "skutečné" zvuky. Mezi 4. a 6. měsícem se rozvíjí schopnost vydávat a opakovat slabiky. Nemusí to nutně být "ma" nebo "ba", ale například "ge", "aghů", "ejo" nebo podobný zvuk, který rádo vydává.
Rozvoj řeči u dítěte můžete podpořit, pokud vše, co vaše dítě "řekne", okamžitě zopakujete. Jednak se tak dítě učí, že řeč znamená dialog a jednak se učí, jak má daný zvuk znít my rodiče si přece jen ten zvuk, který vydalo, přetvoříme do "našeho" jazyka.
Smysly
Na rozdíl od doby, kdy se narodilo, vnímá dítě barvy ve čtvrtém měsíci podstatně lépe. Začíná být schopno rozlišovat podobné odstíny jednotlivých barev. Kromě toho můžete zjistit, že některá barva je jeho oblíbená obvykle jde o nějakou jasnou barvu, kterou může vidět na svých hračkách.
Hračky
Hračkou se stává cokoliv, na co dítě dosáhne. Ne nutně to musí být nová hračka. Stačí starší hračky, se kterými jste si hráli vy nebo vaši sourozenci. Dokonce stačí i věci z vašeho okolí čistý kapesník, čistá látková plínka, zapomenuté dupačky, kelímek od jogurtu (umytý), lžička, vršek od kojenecké láhve a podobně. Možná vás překvapí, co všechno vaše dítě dokáže zaujmout.
Dítě potřebuje stále něco nového. Po čase zjistíte, že největší úspěch mají věci, které ještě nevidělo. Vzhledem k tomu, že si toho miminko zase tak moc nepamatuje, stačí, když pár hraček schováte na 14dní až měsíc někam do skříně. Uvidíte, s jakým nadšením se dítě k takto znovu objevené hračce vrhne. |