Tělesný vývoj
Některým dětem začínají lézt zuby. Některé děti naopak přijdou o první vlásky, které měly od porodu – zvlášť, pokud trpěly tzv. kojeneckou čepičkou (viz článek Jak o takové vlásky pečovat a jak tvorbě čepičky zamezit ).
Motorický vývoj
Za prvních pět měsíců svého života se vaše dítě už něco málo naučilo. Dokáže se už bez problémů převracet ze zad na bok a na břicho, ale také z břicha na záda. Nesmíte nechat bez dozoru nikde, odkud by mohlo spadnout, některé děti totiž zjistí, že kutálením se mohou dostat tam, kam chtějí.
V rukách má už pořádnou sílu – pokud je necháte na břichu, bez problémů se o ně opře a drží nahoře jak hlavu, tak ramena a horní část hrudi. Některá miminka už mohou být schopná zvednout se na svých ručičkách do sedu a na chvíli dokonce bez opory sedět. Pokud se neposadí samo, neposazujte je bez opory. Zvolte spíše polosed, nebo jej dejte do sedačky nebo do židličky. V židličce se mu bude určitě líbit – bude moci vše kolem sebe pozorovat. I tak (pokud ještě nesedí samo) by nemělo v této poloze sedět příliš dlouho.
Rozvinují se další motorické schopnosti. Pokud je podržíte tak, aby stálo, začne poskakovat – narovnává a krčí nohy.
Začíná zkoušet lézt – nebo to tak alespoň vypadá – přitahuje k břichu jedno koleno. Energicky pohybuje tělem a tím se dostává dopředu. Kroutí se a otáčí všemi směry – jednak ze zad na bříško a naopak a také v lehu na břiše se na něm otáčí, aby vidělo do různých směrů.
Nenechávejte jej bez dozoru ani na 5 minut. Než se vrátíte, může být někde jinde – strhnout na sebe lampu taháním za šňůru, strčit do pusinky jedovatý lístek nebo hlínu z květináče. Pomalu je načase zkontrolovat, zda je Váš byt pro Vašeho drobečka bezpečný.
Jemná motorika
Dokáže předměty udržet mezi palcem a ostatními prsty. Pokud mu dáváte pít z láhve, udrží ji samo (přesto je nikdy nenechávejte pít bez dozoru).
Někdy již dokáže kroutit zápěstím (oblíbené – Jak se máš… Tak, tak všelijak).
Používá obě ruce. Dokáže přendávat předměty z jedné ruky do druhé. Ovšem někdy může mít problém pustit hračku, když mu podáte třetí a dvě už drží.
V každé ruce udrží jednu hračku, aniž by ji upustilo
Jídlo
Snaží se samo nakrmit – jednak si strká jídlo do pusy pomocí prstů a také se sápe se po láhvi nebo po jídle. Nicméně to neznamená, že je potřeba začínat s prvním příkrmem. Pokud zatím plně kojíte, vydržte až do konce šestého měsíce. U dětí s predispozicemi k alergiím ještě o měsíc či dva déle. Děti, které jsou krmené náhradními mléky v této době již pravděpodobně budou mít za sebou zkušenost s několika různými jídly.
Vnímání
Všimněte si toho - miluje hudbu. Zvlášť miluje, pokud mu zpíváte – kromě melodie vnímá i to, že jste s ním. Pokud mu zpíváte a držíte ho v náručí, udržujte oční kontakt – již teď budujete základ správné komunikace.
Někdy mezi 6. a 8. měsícem se již zrak vašeho miminka vyvinul z nedokonalého vidění natolik, že již vidí svět stejně dobře a ostře jako dospělí.
Při hraní je více cílevědomé - Aktivně se natahuj po hračkách, které ho zaujmou. Hračky už nestrká jen do úst, ale prohlíží si je a pohybuje s nimi, aby vydávaly zvuk (chrastítka). Někdy to vypadá, že srovnává dvě hračky, které drží. Pouští hračku na zem a zase ji zvedá. Také hledá hračku, která mu spadla – ví, že nezmizela ze světa, pokud mu zmizela z dohledu. Nechce vám dát hračku, kterou se mu snažíte sebrat.
Pozná se na fotografii nebo v zrcadle. Ve společnosti cizích lidí se může začít bát – brečet. I babička, kterou dlouho nevidělo je pro něj cizí. Naopak začne se smát, pokud vás uvidí a ví, že je zvednete, nebo že dostane najíst – usmívá se v očekávání příjemných věcí.
Dokáže reagovat na své jméno – otočí se za hlasem, když na něj zavoláte.
Začíná chápat význam slova ne.
Komunikace a řeč
Pokouší se upoutat vaši pozornost buď bubláním a podobnými zvuky nebo máváním ručičkami.
Slaďuje svou řeč s vámi, jako by šlo o rozhovor. Některé zvuky opakuje stále dokola. Vydává větší množství zvuků, které tvoří různé souhlásky a samohlásky ka, da, ma.
Směje se, když je šťastné. Brouká si u hry. Reaguje na náladu hudby, kterou slyší |