Tělesný vývojVětšině dětí začínají po šestém měsíci lézt zuby. Pochopitelně existují i výjimky, které mají zuby už od narození, nebo které si ještě na první zoubek pár týdnů počkají.
Také nožičky už notně zesílily a dokáží unést váhu jeho tělíčka. Pokud se něčeho drží – nábytku, postýlky, nebo pokud je přidržujete – dokáže na chvíli stát. Nemá ještě rozvinutou rovnováhu, takže ho rozhodně nepouštějte. Určitě ale zjistíte, že se mu v této poloze líbí. Na druhou stranu příliš často to nezkoušejte – mohli byste udělat více škody než užitku.
Někdy mezi 6. a 8. měsícem se již zrak vašeho miminka vyvine z nedokonalého vidění natolik, že již vidí svět stejně dobře a ostře jako dospělí.
Motorický vývoj
Většina dětí už bez problémů sedí a ani se u toho nemusí opírat o své ručičky. To mu umožňuje lépe manipulovat s předměty - zkoumat hračky, otáčet je z různých úhlů. Ovšem nemusí to nutně znamenat, že se dokáže posadit samo.
Pokud tomu tak není – nepanikařte, určitě to časem dokáže (nebo si možná rovnou samo stoupne). Říká se, že dokud se dítě samo neposadí, neměli byste ho posazovat ani vy. Protože má ale zádíčka pevnější, může v sedu s oporou – například v židličce při jídle nebo v autosedačce – strávit více času než před měsícem.
Ať už se Vaše dítě samo posedí nebo ne, rozhodně s ním posazování a přitahování do sedu trénujte. Posilovat ještě určitě potřebuje.
Pohyb
Od posledního měsíce udělalo vaše miminko další pokroky, aby se naučilo lézt, stát a chodit. Jedním těchto pokroků je otáčení z bříška na záda a zas zpátky na bříško. V poloze na bříšku už může stále častěji zkoušet přitahovat kolínko k bříšku v prvních pokusech o lezení.
Překulování mu už může sloužit k tomu, aby se dostalo tam, kam potřebuje - k hračce, k zapomenutému mobilu nebo spadenému piškotu. Pokud se mu daří pohybovat se - leží bříško zatím celou vahou na zemi. A na vás zbývá kontrolovat, aby se nemohlo dostat někam, kde si může ublížit.
Jemná motorika
Drobné předměty začíná sbírat pomocí ukazováku a palce (místo toho, aby je sbíralo do hrsti). Říká se tomu klešťový úchop - dítě používá totiž palec a ukazováček jako kleště.
Hračku dokáže uchopit na různých místech - aby ji mohlo dobře zkoumat ze všech stran. Pokud něco uchopí, je jen minimální šance, že mu to spadne - má pevný stisk.
Prsty jsou jeho hlavním nástrojem. Používá je ke hraní, k jídlu (je to zatím jednodušší než jíst lžičkou) a také ke zkoumání svého okolí. Rukama a prsty nezkoumá jen vše na co dosáhne (jídlo, polštář, písek a hlínu), ale i obličeje a ostatní části těla, které se dostanou na dosah.
Začínáme s tuhou stravou?
Po dokončeném 6. měsíci se u plně kojených dětí začíná zavádět příkrm. Nároky na výživu už narostly natolik, že je mateřské mléko nestačí pokrýt. Pouze u dětí, které mají rodinné dispozice k alergii, se vyplatí s první nemléčnou stravou ještě pár týdnů počkat.
Většina dětí v tomto věku prochází tzv. spurtovacím obdobím. Hodně roste a chce více jíst – v noci se budí častěji hladem i když už spalo skoro celou noc. I to je první známkou toho, že je potřeba začít zavádět tuhou stravu.
Vnímání
Začíná cíleně zkoumat hračky. Bouchá s nimi, třese. Ví, jak s nimi pohybovat, aby vydávaly zvuk. Dokáže si je prohlížet z různých stran a pečlivě je při tom zkoumá. Chápe, že může svým přičiněním pohybovat předměty.
Pamatuje si tváře známých dospělých (prarodičů, tety na hlídání), i když je nevidí tak často. Tváře, které se mu dostanou na dosah rádo zkoumá nejen očima, ale i pomocí svých ručiček.
Začíná chápat, že věci existují i když je nevidí - hledá předmět, který mu zmizel z očí. Zkuste s ním hrát jednoduchou hru – kam zmizela hračka – schovejte ji pod šátek, deku nebo peřinu.
Líbí se mu známé prostředí a činnosti. Je pro něj jednodušší, pokud má svět řád a vše se děje tak, jak je zvyklé. Pokud jste to ještě neudělali, zaveďte rituály při koupání ukládání k spánku.
Komunikace a řeč
Žvatlání se stává složitější a co do rytmu se začíná podobat klasickým vzorům jazyka. Občas to vypadá, že mluví nějakou neznámou řečí.
Brouká a žvatlá si u písniček – rádo je poslouchá. Má rádo jednoduché rytmy – tleskání, bouchání do rytmu. Pokud jste ještě nezačali, je čas na Paci paci pacičky.
Chápe rozdíly v tónu, který použijete. Také chápe význam slova ne. Uvědomí si, když ho pochválíte. Hodně to využívejte – Vaše pochvala je tou největší motivací. Dokažte mu, že je šikovné.
Reaguje, když na ně mluvíte a splní jednoduché pokyny – podívej s e na tohle. Začíná odpovídat na své jméno – otočí se, usměje, začne žvatlat.
Dokáže dát najevo, že je mu dobře nebo špatně. Rozzlobí se, když ho přerušíte – ukončíte činnost, do které bylo zabrané. |