Deníky Fotoalba Recepty Bazar Vzkazy
   Hlavní stránka deníků 

Patří do deníku

8.MĚSÍC

Autor: správce deníku , 24.6.2006
 

Tělesný vývoj


Zrak už se úplně vyvinul a vidí stejně dobře jako vy (jen z menší výšky). Pravděpodobně už má několik zoubků (první se prořezávají horní jedničky) a dokáže se kolem Vás alespoň trochu pohybovat. Kromě mlíčka už jí i některé další věci (především ovoce a zeleninu).


Motorický vývoj


Začíná se kolem vás pohybovat – lezením po čtyřech nebo plazením (dopředu i dozadu). Některé děti mají svůj způsob pohybu, který upřednostňují a pohybuj se tak dlouhou dobu – vypadá to, jako by se ani nesnažili lézt nebo plazit „normálně“. Vůbec ničemu to nevadí. Důležitý je pro ně pohyb.


Usilovně se snaží dostat k předmětům, které jsou vzdálenější. Je to pro něj obrovská motivace,proč trénovat lezení. Zvlášť pokud jde o předmět, ke kterému se obvykle nedostane.


Dokáže se samo posadit. Pokud to u vás tak není – posilujte s ním bříško a přitahování do sedu (nebo do stoje). A nepanikařte.


Rádo se staví na nohy - většinou se alespoň snaží přitáhnout do polohy ve stoje – ať už o něco ve svém okolí (postýlka, židle a další nábytek), nebo pokud je přidržíte za ruce – některé děti se nepřitahují do sedu, ale rovnou do stoje. Ve stoje se snaží udržovat rovnováhu a balancuje. Pokud jej přidržujete, chodí dopředu.


Jemná motorika


Dokáže uchopit věci klešťovým úchopem – tedy mezi ukazovákem a palcem. Zvedá tak většinu drobnějších předmětů ve svém okolí ( i když některé věci stále ještě drží celou rukou).


Na věci ve svém okolí ukazuje pomocí ukazováčku – zpravidla na obrázky v knížce, předměty okolo. Využijte toho pro nácvik řeči a ukazujte si v knížce a pojmenovávejte předměty.


Dokáže si držet hrníček při pití – ale pokud nemá hrníček s pítkem, poleje se.


Otevírá a zavírá ruce tak jak potřebuje. Pokud drží nějaký předmět, už mu nespadne (ovšem velmi rádo ho hodí na zem).


Snaží se tahat za provázek, na kterém je přivázaná hračka (často i na ostatní provázky a šňůry v jeho okolí, takže pozor na zapomenuté žehličky, dráty od lampiček, ať na sebe něco nestrhne).


Jídlo


Při pití si přidrží hrníček a snaží se samo nakrmit, pokud to váš cit pro pořádek unese, nechte ho, nějak se to naučit musí.


V tomto měsíci by již dítě mělo dostat nějaký nemléčný příkrm (pokud jste s ním samozřejmě nezačali už dříve). „Až“ v tomto měsíci se začíná u (potenciálních) alergiků. Zpočátku stačí jen vařená zelenina nebo ovoce. Zavádění příkrmu se řídí přesnými pravidly.


Vnímání


Začíná zjišťovat, že předměty mají svůj účel. Objevuje jejich nové vlastnosti (lžička není jen na jídlo, dá se sní i bouchat do stolu, šťouchat do balónku atd.) Míček je měkký a dá se s ním kutálet.


Bouchá předměty a štěrchá jimi. Miluje předměty, které vydávají nějaký zvuk. A s ostatními se alespoň snaží udělat rámus. Čím větší rámus tím lépe.


Rádo hází předměty dolů, když sedí ve vysoké židličce nebo v kočárku. Nedělá to proto, aby vás rozzlobilo, jen se potřebuje ujistit, že vždycky spadnou dolů. Vydržte to a hračku mu podejte. Jediné kdy to nedoporučujeme tolerovat je jídlo – pokud lžička spadne více než třikrát, pak si dítě hraje místo aby jedlo.


Je zvědavé na nové předměty. Staré už si pamatuje déle, takže pokud je na pár dní schováte a pak vytáhnete, není to pro něj opět nová hračka, ale znovuobjevená stará. Hledá hračku, kterou schováte (pod šátek, do krabice, za předmět).


Miluje svůj obraz v zrcadle, s oblibou se na něj dívá, často se k němu tiskne. To můžete také často použít na odvedení pozornosti – podívej, jak Ti sluší ta čepička (kterou si nechtělo obléct), podívej, jak máš špinavou pusu, musíme ji umýt atd. Miluje rodinné fotografie – pokud máte tatínka často z domu, ukazujte mu alespoň fotky. Ukazujte i fotky babiček a ostatních příbuzných. Vyprávějte mu o nich.


U některých dětí se může začít projevovat tzv. separační úzkost, tedy úzkost z oddělení od rodičů. Současně může mít strach z cizích osob (nebo i osob, které dlouho nevidělo). Pokud je kolem hodně lidí, na které není zvyklé tiskne se k vám.


Komunikace a řeč


Pokouší se napodobovat zvuky, které vyluzujete. Opakuje je stále dokola a trénuje je. Pokud něco chce, komunikuje především gesty a zvuky.


Křičí, aby upoutalo Vaši pozornost.


Pokud má špinavé ruce, ukazuje je, když je chce umýt. (Samozřejmě ho musíte nejdřív naučit, co to znamená mít špinavé ruce).


Učení


Může se naučit jednoduché hry jako je „paci, paci, pacičky”, udělat „malá“ panence nebo zamávat na požádání nebo jako reakci na mávání někoho jiného. Napodobuje činnosti, které vidí kolem sebe.


Na známé hry (ať již zmíněné paci paci, pacičky nebo na vyhazování a natřásání) reaguje smíchem a často se dokáže zapojit.

Oznámkujte článek (jako ve škole)!
1 2 3 4 5
výborný nedostatečný
Průměrná známka: 1 (známkovalo 1 čtenářů)
Zobrazeno doposud 369 x.
Technická podpora: na této adrese. (C) 1999-2011 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.