Deníky Fotoalba Recepty Vzkazy
    

Všechny naše deníky

  • _AKTUÁLNĚ  (167 článků)
    Tipy na zajímavé akce, na právě vydané knížky, na kulturní záležitosti, které můžete využít s celou rodinou.
  • 05. setkání 17. listopadu 2007  (3 články)
    Přijaté dítě a jeho romství. Petra Margita Gelbart - moravská Romka žijící v USA, absolventka Harvardu, se na čas vrátila do Čech, aby mohla adoptovat dva černooké cherubínky.
  • 08. setkání 28.března 2009  (2 články)
    Romský svět, jaký býval dřív. Tentokrát v Muzeu romské kultury v Brně. První ze série tří setkání, připravených speciálně pro nás pracovníky Muzea.
  • 09. setkání 28.listopadu 2009  (2 články)
    Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Romská literatura, pohádky, hádanky a písničky. Druhé ze série setkání v Muzeu romské kultury.
  • 10.setkání 20. února 2010  (2 články)
    Beseda se zajímavými lidmi z romské komunity nám přiblíží pohled samotných Romů na jejich identitu a zkušenosti ze života v dnešní společnosti.
  • 11.setkání 24.července 2010  (1 článek)
    Opět s Margitkou Gelbart Místo konání: Praha - Palmovka Téma: Romství všemi smysly Tvůrčí dílna, kde nebudou chybět písničky, tvořivé ruce, trochu poučení a hlavně legrace...
  • 12. setkání: Oslava svátku Romů  (1 článek)
    Spolu s námi oslaví Mezinárodní den Romů lektorky a pedagožky ze sdružení Romodrom, a hosté Mgr. David Beňák a Mgr. Dana Moree
  • 13a. setkání 27.června 2012  (1 článek)
    Dům rodin Smečno. Téma: Romano drom (Romské putování). Lektorky: Petra Margitka Gelbart, Martina Vančáková, Jana Frantíková
  • 14. pobyt Romano Drom 2013  (1 článek)
    Pětidenní setkání rodin, které přijaly romské dítě/děti do náhradní rodinné péče. Dům rodin Smečno. Lektorky: Mgr. Martina Vančáková, Petra Gelbart, MA
  • 16.setkání pobyt Romano Drom 2014  (1 článek)
    Dům rodin Smečno. Pobyt pro rodiny, které přijaly romské děti do náhradní rodinné péče. Termín: 22.-29.8. 2014
  • 18. Pobyt Romano Drom 2015  (1 článek)
    Tentokrát se sejdeme v Poniklé v Krkonoších. Programem nás opět provedou naše známé lektorky a náhradní maminky romských dětí: Margitka Gelbart PhD. a Mgr. Martina Vančáková.
  • Filmotéka  (3 články)
    Informace o filmech romských autorů, s romskými herci nebo s romskou tematikou, které stojí za shlédnutí
  • Jak žít s jinakostí?  (16 článků)
    Tipy rodičů romských dětí, užitečné rady, vlastní zkušenosti, zajímavé články apod.
  • Letní pobyt 2006  (2 články)
    Letní pobyt pro rodiny s romskými dětmi, 5.-12.srpna 2006, chata Webrovka, Voletiny u Trutnova
  • Obecné informace  (12 článků)
    Informace o projektu Naše romské dítě a ze souvisejících oblastí
  • Romská literatura  (17 článků)
    Co si přečíst? Tipy, recenze a ukázky z literatury romské a o Romech
  • Romské organizace v regionech  (10 článků)
    Vyhledejte si romskou organizaci v místě Vašeho bydliště. Prosíme o spolupráci - víte-li o romském sdružení u vás, dejte nám vědět!
  • Romské osobnosti   (14 článků)
    Profily a medailonky zajímavých romských osobností ze současnosti i z historie
  • Romština  (2 články)
    Odkazy na výuku romštiny, online kurzy, anotace učebnic...
  • Vzdělávání, stipendia, školy  (18 článků)
    Tipy na školy, kurzy, výhody pro romské děti, zejména pro děti vyrůstající v náhradní rodině, také nabídka dalšího vzdělávání pro rodiče

[<<Předchozích 30] Poslední články ze všech deníků 3140 z 319 [Dalších 279 >>] 
 O hodných čertech a zlých faráříchRomská literatura

„Jsem už dost starý na to, abych dál bydlel u táty!“ řekne si jednoho dne Bůh a udělá si vlastní svět. A ve čtenáři romské pohádky Ráj na zemi ze stejnojmenné sbírky Gejzy Demetera hrkne – jaký otec? A neměl by Všemohoucí mít vyšší důvody pro stvoření světa než jen neúnosnou bytovou situaci? Tenhle Bůh však vykazuje další lidské vlastnosti – stárne, je unavený a svému nejmilejšímu člověku, Romovi, okatě nadržuje. Nenásilná fúze profánního a sakrálního pak provází všechny Demeterovy zkazky, v nichž čerpá z vypravěčství svého dědy Jana Telváka-Biňáče, přitom však volně řetězí motivy tradičních humorných i magických a mýtotvorných pohádek do ryze autorské podoby.

Úvodní Ráj na zemi obsahuje známý mýtus o Pánu Bohu, který prvního člověka nedopekl (běloch), druhého připálil (černoch) a teprve třetí byl pěkně dozlatova (Rom). Demeter ovšem v rámci fair play přihazuje ještě čtvrtého homunkula – Asiata, jemuž déšť uhasil oheň v peci, a on proto „celý zežloutl“. Kromě toho je verze legendy o stvoření Romů pouhým prologem k eposu, který sleduje jejich osudy v boží zahrádce. Romové nedodrží slib a zahrádku poničí ve válečném tažení. Stávají se věčnými štvanci a o svůj ráj na zemi přicházejí. „Už tolik nebreč,“ chlácholí Bůh prvního Roma, když spolu sledují tu spoušť; Rom zařve, způsobí zemětřesení a zahrádka navěky zapadá sněhem.

V celé sbírce hrdinové často a dobře jedí, aby neztratili sílu, vysvětlují, proč rozumějí cizím jazykům, a vesměs mají snahu odůvodňovat své jednání. Kauzálním zákonitostem je přikládána stejná důležitost jako kouzelným vlastnostem magických předmětů. Rozostření hranice mezi světem kouzel a přísnou logikou všedního dne činí tyto pohádkové povídky neodolatelně zvláštními. Nehledě na to, že většina čertů je v jádru dobrá, zatímco z většiny venkovských kněží se nakonec vyklubou převlečení čerti.

Nabízí se otázka, proč se dospělý muž, který se celá 90. léta živil jako reportér a zaujal povídkovým triptychem Mrtví mezi námi, obrací k dětskému žánru. Předně romské pohádkářství odedávna bylo určeno dospělým a zahrnovalo celou sumu zkušenosti a moudrosti lidu bez písemného dědictví. A zadruhé, když autor pátral po romských pohádkách, narazil jen na ohlasovou tvorbu z pera českých autorů, jež mu věčným omíláním kočování, zpívání a tancování připadala nejapná. Rájem na zemi skládá hold tradici romské ústní slovesnosti, jakož i dědovi Biňáčovi, který ho v Dlhém nad Cirochou vychoval a formoval jeho autorské vidění. Je to sice říše pohádek, ale svým přesahem má co nabídnout i čtenáři seriózní literatury.

Více ...
Vložil: Romčátka dne 19.3.2012| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Tíže identity aneb jak přežít své romstvíJak žít s jinakostí?
- zkráceno -

Tíže identity aneb jak přežít své romství
Praha, 13.3.2012 13:23, (Romano voďi)

Při poslechu poslední desky Gipsy.cz Desperado (2011) člověka napadá, že kariéra Radka Bangy opsala zajímavý oblouk. Od ryze hiphopových začátků s formací Syndrom Snopp přes několik hledačských alb, kde experimentoval s angličtinou nebo r’n’b, se v roce 2006 vyšvihnul s deskou Romano hip-hop, která odstartovala výsostně romskou a velice občanskou etapu jeho života. O šest let později je ale po romské agendě veta a Banga to komentuje: „Kdybych se měl vrátit v čase, nikdy bych se neangažoval v politice. (…) Z hlediska hudebníka to byla chyba, skoro sebevražda. Zapadli jsme tím mezi takzvané aktivisty a zavřeli si spoustu dveří, které už bohužel nikdy neotevřeme."

Nálepku „romská umělkyně“ dostala i Ladislava Gažiová ze smíšené slovensko-romské rodiny, když přišla do Prahy studovat umění. Nejprve na ni udělal dojem přesah, jenž její úspěch pro československé Romy má, a tak začala svou tvorbu vědomě uplatňovat v proromské činnosti. Za bezmála pět let, které uplynuly od jejího coming outu, jí ale začala být tahle dobrá vůle na obtíž: „Jsem Romka, pak teprve umělkyně. Když si mě někam pozvou, je to proto, že jsem ,zázračná cigánka‘, ne dobrá výtvarnice.“ V současné době je Gažiová na veřejné prezentování svého romství háklivá. „Stále jsem ochotná podílet se třeba na dílnách pro Romy, ale když o mně chce někdo točit jako o ,dobrém příkladu‘, už se mi to nezdá správné. Nechci být osobně vidět.“

To Monika Horáková, dnes Mihaličková, poslankyně parlamentu v letech 1998 – 2002 za Unii Svobody, necítí zábrany, má-li se její minulá či budoucí kariéra pojit s romstvím. „Jsem Romka a Romkou zůstanu,“ říká s neskrývanou hrdostí. Důvody pro to, že vystudovaná psycholožka dnes namísto veřejného angažmá za romskou menšinu podniká, jsou stejně osobní, jako společenské. „Úplně jsem vyhořela, protože jsem zjistila, že jsem na to sama. Okolo mě si každý šel svou cestou a ode mě se čekalo, že s jednou asistentkou vyřeším celou romskou agendu. Bylo to vyčerpávající.“

Příběhy výrazných romských osobností, které jejich schopnosti v kombinaci se společenskou poptávkou katapultovaly na titulní stránky novin, se liší v detailech, ne však v základních rysech. Dostávají se pod obrovský tlak, protože jejich postavení je vábničkou pro celou řadu zájmových skupin, které si do nich projektují své ambice, cíle a naděje. Romové v nich vidí spasitele, jejichž neúspěch může být vnímán jako zrada vlastních lidí nebo interpretován jako hrabání pod sebe; gádžové zase nezřídka hledí využít inteligentní spojku s cizím a nepochopitelným světem Romů až na dřeň – vytěžit jedince a jeho kontakty a do značné míry přehodit veškerou zodpovědnost za interkulturní konflikty na ně. Často se pak stane, že romská celebrita uvízne v jakémsi mezisvětí, ani ryba, ani rak. Obyčejní Romové ji považují za příliš zpanštělou a tudíž odrodilou, zatímco pro určitý segment většinové společnosti nikdy nebude dost asimilovaná. Nastupuje efekt „zázračného cigána“. Jak často vzpomínají Romové uvyklí práci v nejrůznějších provozech, Češi to obvykle komentují: „Ty jsi tak slušnej, jako bys ani nebyl Cikán.“

Ať už to pociťují jako překážku ve skutečně plnohodnotné kariéře nebo jim „jen“ dojdou síly, reakcí veřejně známých Romů pak často bývá to, že se z etnicky exponované scény stáhnou. Utlumí menšinový charakter své tvorby (Banga, Gažiová) nebo si najdou nové hřiště, na němž mohou hrát nezatíženi etnicitou (Mihaličková). Nabízí se ale ještě jedna cesta, bohatě popsaná antropology, a přitom tak trochu tabu ve všech menšinových společenstvích – passing neboli proplouvání. Vydávat se za někoho jiného je totiž odvěkým nástrojem pronásledovaných.

Zanadávat si na Cikány patří tak trochu k bontonu. V konverzaci nastolují bílí Češi „romskou problematiku“ s udivující lehkostí, pevní ve víře, že tady se všichni shodneme, asi jako když se žehrá na poměry. Je přece součástí společného vědomí, že Cikáni jsou nepřizpůsobiví, bydlí ve vybydlených panelácích, chlapi tráví čas v hernách, ženské obírají turisty v MHD a děti s nízkým IQ s bídou vycházejí ze zvláštních škol.

„Já ale znám mraky romských vysokoškoláků,“ podotýká Laďa Gažiová. Podle ní to není žádná výjimečná situace, setkává se s nimi dnes a denně. Potíž je v tom, že vzdělaní Romové nejsou a nechtějí být vidět. Obvykle trpí traumatem z dětství a museli se velice snažit, aby uspěli. „Když se otevře téma jejich identity, je to veliký problém. Lidé chtějí mít klid.“ Sama o svém polovičním romství nejprve nevěděla. Odhalila je až na základní škole a rozhodně být Romkou nechtěla. „Až do studia na vysoké škole jsem to zatvrzele zapírala. Nechtěla jsem s tím mít nic společného. A jak jsem se cítila? Že je to tak správně. Zvlášť na východním Slovensku je to stigma; jsi podčlověk."

Málokdo si dokáže představit odvahu, jaké je třeba k vystoupení z anonymity. Cenou za upřímnost je ztráta soukromí, hrozba, že na vás média „něco vytáhnou“, strach blízkých o vaše bezpečí. Proplouvající elita má dobrý důvod držet se stranou. O to větší respekt si ale zaslouží ti, kteří veřejnou podporu Romům risknou.

Celý článek naleznete zde.

Článek vyšel v Romano voďi 1-2/2012. Máte-li zájem dostávat časopis pravidelně do své schránky, napište si o předplatné na romea@romea.cz

Více ...
Vložil: Romčátka dne 13.3.2012| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Metodická příručka k využití romské literaturyRomská literatura

Stáhněte si v PDF metodickou příručku právě vydanou sdružením ROMEA. Má název "Druhá směna - jak využívat literaturu a dějiny Romů ve výuce na 2. stupni ZŠ". Najdete v ní jak výkladové texty osvětlující různé historické události a medailony romských spisovatelů, tak jejich literární díla nebo celou sadu aktivit ušitých přímo na míru různým typům škol. Autoři výkladových textů jsou: Helena Sadílková a Milada Závodská, metodiku vytvořily Marie Pavlovská, Vladimíra Neužilová a Jitká Kalová. Spoluautory a editory jsou Radka Steklá a Lukáš Houdek.

Publikace vychází v nákladu 4200 kusů a bude zdarma distribuována do více než 3.800 základních škol a víceletých gymnázií.

Publikaci s zdarma můžete do svého počítače nebo elektronických čteček stáhnout na adrese: http://www.romanovodori.cz/ucebnice/

Více ...
Vložil: Romčátka dne 13.3.2012| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Dítě v NRP - příručka pro učiteleJak žít s jinakostí?

Středisko náhradní rodinné péče vydává metodickou příručku pro učitele Dítě v náhradní rodině potřebuje vaši pomoc. Příručka obsahuje také metodické listy a můžete si ji stáhnout ve formátu .pdf na adrese www.nahradnirodina.cz, případně objednat na adrese Středisko NRP, Jelení 91, Praha 1.

Více ...
Vložil: Romčátka dne 13.3.2012| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
Jsem Cigán a nestydím se za to!
Autor: Romčátka, 1.3.2012
(Střípky romské kultury)
Po několikaměsíční tvrdé práci byl konečně zveřejněn videoklip, kde účinkují klienti pražského nízkoprahového klubu Beztíže. Text a zpěv je práce dětí, které se každý den setkávají s otázkami, jež se týkají jejich identity.

Celý text ... | Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem

 Novinářská kachna nebo zlý úmysl?_AKTUÁLNĚ

Politický bulvár Parlamentní listy (PL) přinesl ve čtvrtek 9. února zprávu o tom, že v Ústí nad Labem vzniká Evropská romská strana (ERS), která byla okradena svým pokladníkem z Prahy. Ten podle PL čtrnáct dnů před tím sbíral v Ústí podpisy pro tuto novou politickou stranu a „od budoucích členů vybíral stokorunu na členskou legitimaci.“ A na ustavující sněm se již prý nedostavil. PL zveřejnily zprávu pod tímto titulkem: Romové založili stranu a už mají problém: Zmizel jim pokladník i s penězi.

Server ParlamentníListy.cz dnes dementoval zprávu o Evropské romské straně (ERS), kterou měl při jejím zakládání okrást pokladník. Celá zpráva byla vymyšlená. Autorem zprávy byl navíc bývalý lídr Dělnické strany sociální spravedlnosti (DSSS) Václav Prokůpek. Redakce serveru s ním ukončila veškerou spolupráci. Na nepravdivost zprávy upozornil server Romea.cz. Některá média nepravdivou zprávu bez ověření převzala.

"Autor inkriminovaného článku, dnes již bývalý spolupracovník ParlamentníchListů.cz Václav Prokůpek, vedení redakce opakovaně ujišťoval, že z akce jsou pořízeny jak audio, tak fotografické záznamy. Tato slova exredaktor Prokůpek opakoval ještě v úterý večer," uvádí server Parlamentnílisty.cz.

"I přesto, že zpočátku ParlamentníListy.cz slovům redaktora, který byl bezproblémově odzkoušen na několika materiálech, věřily, po informacích zejména ze strany Patrika Bangy a Františka Kostlána, stejně jako vlastní cestou, došla redakce k závěru, že materiál byl vylhaný a autor si téměř vše vymyslel," pokračuje server Parlamentnílisty.cz a dodává: "ParlamentníListy.cz děkují především Patriku Bangovi za upozornění na tuto politováníhodnou záležitost. ParlamentníListy.cz se zároveň omlouvají všem dotčeným osobám a čtenářům."

Vymyšlený článek, který převzaly bez ověření i velké zpravodajské servery, např. iDnes.cz, TN.cz, Týden.cz, Deník.cz atd., se stal senzací internetu. Sdílely ho tisícovky lidí, v diskuzích se objevila řada rasistických protiromských názorů.

Na jasný přešlap reagoval zatím pouze server iDNES.cz, který zveřejnil blog Patrika Bangy, spolupracovníka serveru Romea.cz, v rubrice zprávy. Navíc dnes server zveřejnil i omluvu. "Velmi nás mrzí, že jsme naše čtenáře uvedli v omyl a neodhalili jsme tuto dezinformaci dříve. Od této chvíle bude mít monitorování cizích médií přísnější pravidla, aby se toto už nikdy nemohlo opakovat," řekl šéfredaktor Michal Hanák.

Server TÝDEN.CZ v úterý v noci potichu vymyšlený článek stáhl a dnes zveřejnil na titulní stránce nový článek, kde vše podle informací, které zjistil server Romea.cz, uvádí na pravou míru.

Senátor Jaromír Štětina vyzval představitele Parlamentu ČR, aby se veřejně distancovali od serveru ParlamentníListy.cz, který s touto institucí nemá nic společného.

[zdroj: romea.cz]

Více ...
Vložil: Romčátka dne 27.2.2012| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Videokurz romštiny 1 - úvodRomština

První ze série krátkých videí, z nichž se dozvíte základní informace o romštině i pár nejdůležitějších slovíček a frází.

První díl najdete zde.

Romština je indoevropský jazyk.

Má dva rody - mužský a ženský. Jsou vyjádřeny členy:
o - člen pro mužský rod, například "o Del" - Bůh
e - člen pro ženský rod, například "e daj" - matka

Podobně jako v angličtině "to", k vyjádření infinitivu se používá částice "te":
te kerel - pracovat
te čumidel - políbit

Romština má 8 pádů (čeština má 7) a používají se poněkud odlišně než ty české.

V přepisu romštiny neexistuje ypsilon, nemusíme se tedy učit žádná romská vyjmenovaná slova.

lačho - dobrý
ďives - den
Rom, Romňi, Roma - Rom, Romka, Romové
Romale! - oslovení: Romové!
manuš, manušňi, manuša - člověk, člověk-žena ("člověčice"), lidé
manušale! - oslovení: lidé!

Lačho ďives, Romale! - Dobrý den, Romové!
Lačho ďives, manušale! - Dobrý den, lidi!

Více ...
Vložil: Romčátka dne 17.7.2011| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Videokurz romštiny 2 - více o jazyceRomština

Další díl najdete zde.

Romština má mnoho různých nářečí, Romové z různých zemí si vzájemně rozumí více nebo méně, podobně jako třeba Slované (Češi, Slováci, Poláci, Srbové...).

V Anglii už Romové nemluví romsky, ale anglicky s použitím některých romských slov.

Přísloví:
Keci čhib, ajci manuš. - Kolik řečí (znáš), tolikrát (jsi) člověkem.

V ČR žijí převážně tzv. Slovenští Romové, kteří před příchodem do Česka v druhé polovině 20. století žili několik staletí usedle na Slovensku. Kromě nich žijí v ČR také Olaští Romové. Obě skupiny se od sebe liší jak jazykem (tato nářečí jsou poměrně odlišná), tak i tradicemi.

Romové nikdy neměli vlastní stát ani vlastní školy, romština donedávna neměla svou psanou podobu. Závazná pravidla získala až v sedmdesátých letech. Psaná podoba romštiny je jednoduchá, většinou se píše tak, jak se říká, nerozlišuje I/Y. V romštině neexistuje Ř.

Má ale některé hlásky navíc:
vedle "obyčejného" č, k, p, t, existuje také přídechové - čh, kh, ph, th
dále dvojhlásky dz, dž
a měkké ľ (jako ve slovenštině)

Výslovnost je velmi důležitá, protože rozlišuje význam:

O dad the o papus ČHOREN e mol. - Táta s dědou nalévají víno. (te čhorel - lít)
O dad the o papus ČOREN e mol. - Táta s dědou kradou víno. (te čorel - krást)

Více ...
Vložil: Romčátka dne 17.7.2011| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 Brněnská muzejní noc_AKTUÁLNĚ

Vážení přátelé,

opět se blíží již tradiční Brněnská muzejní noc (14. 5.), ve které se vám naskytne příležitost podívat se do brněnských muzeí ve večerních a nočních hodinách. I letos se do tohoto festivalu zapojuje také Muzeum romské kultury s bohatým programem. Kromě dílen pro děti a dospělé na vás čeká cimbálová muzika Surmajovci, mistrovský street dance Michala Šaraye, ochutnávka tradičních romských jídel a samozřejmě vstup do všech výstav zdarma. Více o programu naleznete zde  >>>.

Jako každý rok, i letos bude na Bratislavské ulici situována autobusová zastávka zvláštní linky, která vás doveze pohodlně ze zastávky Česká přímo před Muzeum romské kultury.

Těšíme se na vás!

S přáním pěkného dne,

Lucie Křížová
Odd. vztahů s veřejností/ PR
Muzeum romské kultury
Museum of Romani Culture
Bratislavská 67
602 00 Brno
Tel.: (+420) 545 571 798
Fax:(+420) 545 214 418
Více ...
Vložil: Romčátka dne 11.5.2011| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
 KHAMORO 2011_AKTUÁLNĚ
22.-28.5. 2011 V PRAZE

TRADIČNÍ ROMSKÁ SVATBA

Festival Khamoro letos poprvé uvede rekonstrukci romské svatby. Nejvítanější a nejoslavovanější tradicí u Romů je sňatek dvou mladých lidí. Mladí ovšem neměli cestu k oltáři jednoduchou. Samotné svatbě – bijav předchází mangavipen  – zásnuby, obřad, při němž se uzavírá partnerský svazek. Partnery pro své děti vybírali v minulosti zásadně rodiče. Partnerský svazek spojoval nejen "mladé", ale celá jejich příbuzenstva. Dbalo se tedy na sociální a ekonomické výhody, který svazek mladých přinese nově vzniklé příbuzenské kolektivitě. V mnoha případech ovšem rodiče přihlédli k volbě mladých, pokud nebyla v rozporu se společenskými a kulturními normami komunity. 
Ovšem ani po tomto obřadu nemá ženich zcela vyhráno. Poté co se rodiny dohodnou a před samotnou svatbou – bijav musí ženich svoji nastávající poznat mezi ženami zahalenými bílým prostěradlem. Pokud se to ženichovi podaří, může začít svatba – bijav. 
Bijav není předpokladem ke stvrzení partnerského svazku. Posvěcením společného soužití je mangavipen. Bijav je společenská záležitost, může být uspořádaná až několik let po mangavipen – tehdy, když rodiny manželů mají dost peněz, aby svatební hostinou mohly demonstrovat svou společenskou prestiž. Zatímco mangavipen se odehrává v úzkém rodinném kruhu, při obřadu bijav se počítá se stovkami hostí.
Jak romská bijav tak i mangavipen jsou ovšem obřady, které zavazují partnery, aby spolu žili až do smrti podle zásady: "ko kas peske lel, mi leha dživel" – "kdo si koho vezme, s tím ať žije". Při svatebním obřadu bijav oddává nastávající manžele čhibalo (starosta, dosl. "mluvčí") zvolený ad hoc příbuzenstvy mladého páru. Bývá to člověk starší, vážený, který dovede dobře mluvit, aby jeho slova utkvěla novomanželům v duši po celý život. Přeje se na prvním místě, aby spolu zestárli ("te phuron dujdžene") – tedy aby spolu vydrželi po celý život. A pak, aby měli "dětí, kolik je na nebi hvězd a ještě o jedno víc" ("jak tumen te aven čhave, keci hin pro ňebos čercheňa a mek jekheha buter").
Bijav je ve společenství Romů provázena řadou rituálů. Ke starým zvykům patří rituál, při němž čhibalo sváže mladým ruce červeným šátkem a do dlaní jim nalije červené víno a to pak nevěsta vypije z dlaně ženicha a ženich z dlaně nevěsty. 
Poté následuje volná zábava, tanec a zpěv. 
Akce je přístupná po zakoupení vstupenky. Počet vstupenek je omezen. Vstupenky budou k zakoupení v síti Ticketstream i na místě.

Akce se koná: 22. 5. / Mánes

Více ...
Vložil: Romčátka dne 4.5.2011| Bez komentářů | Přidej komentář | Poslat mailem
[<<Předchozích 30] Poslední články ze všech deníků 3140 z 319 [Dalších 279 >>] 
Technická podpora: na této adrese. (C) 1999-2011 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.