|
Všechny naše deníky
-
_AKTUÁLNĚ
(167 článků)
Tipy na zajímavé akce, na právě vydané knížky, na kulturní záležitosti, které můžete využít s celou rodinou.
|
|
|
|
|
-
05. setkání 17. listopadu 2007
(3 články)
Přijaté dítě a jeho romství. Petra Margita Gelbart - moravská Romka žijící v USA, absolventka Harvardu, se na čas vrátila do Čech, aby mohla adoptovat dva černooké cherubínky.
|
|
|
-
08. setkání 28.března 2009
(2 články)
Romský svět, jaký býval dřív. Tentokrát v Muzeu romské kultury v Brně. První ze série tří setkání, připravených speciálně pro nás pracovníky Muzea.
|
-
09. setkání 28.listopadu 2009
(2 články)
Narodila jsem se pod šťastnou hvězdou. Romská literatura, pohádky, hádanky a písničky. Druhé ze série setkání v Muzeu romské kultury.
|
-
10.setkání 20. února 2010
(2 články)
Beseda se zajímavými lidmi z romské komunity nám přiblíží pohled samotných Romů na jejich identitu a zkušenosti ze života v dnešní společnosti.
|
-
11.setkání 24.července 2010
(1 článek)
Opět s Margitkou Gelbart
Místo konání: Praha - Palmovka
Téma: Romství všemi smysly
Tvůrčí dílna, kde nebudou chybět písničky, tvořivé ruce, trochu poučení a hlavně legrace...
|
-
12. setkání: Oslava svátku Romů
(1 článek)
Spolu s námi oslaví Mezinárodní den Romů lektorky a pedagožky ze sdružení Romodrom, a hosté Mgr. David Beňák a Mgr. Dana Moree
|
|
-
13a. setkání 27.června 2012
(1 článek)
Dům rodin Smečno. Téma: Romano drom (Romské putování). Lektorky: Petra Margitka Gelbart, Martina Vančáková, Jana Frantíková
|
-
14. pobyt Romano Drom 2013
(1 článek)
Pětidenní setkání rodin, které přijaly romské dítě/děti do náhradní rodinné péče. Dům rodin Smečno. Lektorky: Mgr. Martina Vančáková, Petra Gelbart, MA
|
|
|
|
|
|
-
18. Pobyt Romano Drom 2015
(1 článek)
Tentokrát se sejdeme v Poniklé v Krkonoších. Programem nás opět provedou naše známé lektorky a náhradní maminky romských dětí: Margitka Gelbart PhD. a Mgr. Martina Vančáková.
|
|
-
Filmotéka
(3 články)
Informace o filmech romských autorů, s romskými herci nebo s romskou tematikou, které stojí za shlédnutí
|
-
Jak žít s jinakostí?
(16 článků)
Tipy rodičů romských dětí, užitečné rady, vlastní zkušenosti, zajímavé články apod.
|
-
Letní pobyt 2006
(2 články)
Letní pobyt pro rodiny s romskými dětmi, 5.-12.srpna 2006, chata Webrovka, Voletiny u Trutnova
|
-
Obecné informace
(12 článků)
Informace o projektu Naše romské dítě a ze souvisejících oblastí
|
-
Romská literatura
(17 článků)
Co si přečíst? Tipy, recenze a ukázky z literatury romské a o Romech
|
-
Romské organizace v regionech
(10 článků)
Vyhledejte si romskou organizaci v místě Vašeho bydliště. Prosíme o spolupráci - víte-li o romském sdružení u vás, dejte nám vědět!
|
-
Romské osobnosti
(14 článků)
Profily a medailonky zajímavých romských osobností ze současnosti i z historie
|
-
Romština
(2 články)
Odkazy na výuku romštiny, online kurzy, anotace učebnic...
|
|
-
Vzdělávání, stipendia, školy
(18 článků)
Tipy na školy, kurzy, výhody pro romské děti, zejména pro děti vyrůstající v náhradní rodině, také nabídka dalšího vzdělávání pro rodiče
|
| |
|
[<<Předchozích 40] Poslední články ze všech deníků 41 až 50 z 319 [Dalších 269 >>]
|
|
| 22.-28.5. 2011 V PRAZE
TRADIČNÍ ROMSKÁ SVATBA
Festival Khamoro letos poprvé uvede rekonstrukci romské svatby. Nejvítanější a nejoslavovanější tradicí u Romů je sňatek dvou mladých lidí. Mladí ovšem neměli cestu k oltáři jednoduchou. Samotné svatbě – bijav předchází mangavipen – zásnuby, obřad, při němž se uzavírá partnerský svazek. Partnery pro své děti vybírali v minulosti zásadně rodiče. Partnerský svazek spojoval nejen "mladé", ale celá jejich příbuzenstva. Dbalo se tedy na sociální a ekonomické výhody, který svazek mladých přinese nově vzniklé příbuzenské kolektivitě. V mnoha případech ovšem rodiče přihlédli k volbě mladých, pokud nebyla v rozporu se společenskými a kulturními normami komunity. Ovšem ani po tomto obřadu nemá ženich zcela vyhráno. Poté co se rodiny dohodnou a před samotnou svatbou – bijav musí ženich svoji nastávající poznat mezi ženami zahalenými bílým prostěradlem. Pokud se to ženichovi podaří, může začít svatba – bijav. Bijav není předpokladem ke stvrzení partnerského svazku. Posvěcením společného soužití je mangavipen. Bijav je společenská záležitost, může být uspořádaná až několik let po mangavipen – tehdy, když rodiny manželů mají dost peněz, aby svatební hostinou mohly demonstrovat svou společenskou prestiž. Zatímco mangavipen se odehrává v úzkém rodinném kruhu, při obřadu bijav se počítá se stovkami hostí. Jak romská bijav tak i mangavipen jsou ovšem obřady, které zavazují partnery, aby spolu žili až do smrti podle zásady: "ko kas peske lel, mi leha dživel" – "kdo si koho vezme, s tím ať žije". Při svatebním obřadu bijav oddává nastávající manžele čhibalo (starosta, dosl. "mluvčí") zvolený ad hoc příbuzenstvy mladého páru. Bývá to člověk starší, vážený, který dovede dobře mluvit, aby jeho slova utkvěla novomanželům v duši po celý život. Přeje se na prvním místě, aby spolu zestárli ("te phuron dujdžene") – tedy aby spolu vydrželi po celý život. A pak, aby měli "dětí, kolik je na nebi hvězd a ještě o jedno víc" ("jak tumen te aven čhave, keci hin pro ňebos čercheňa a mek jekheha buter"). Bijav je ve společenství Romů provázena řadou rituálů. Ke starým zvykům patří rituál, při němž čhibalo sváže mladým ruce červeným šátkem a do dlaní jim nalije červené víno a to pak nevěsta vypije z dlaně ženicha a ženich z dlaně nevěsty. Poté následuje volná zábava, tanec a zpěv. Akce je přístupná po zakoupení vstupenky. Počet vstupenek je omezen. Vstupenky budou k zakoupení v síti Ticketstream i na místě.
Akce se koná: 22. 5. / Mánes
|
| Více ... |
| Vložil: Romčátka dne 4.5.2011 | | Bez komentářů | Přidej komentář |  |
|
|
| KHAMORO 2011 - program | _AKTUÁLNĚ |
|
| 22.5.-28.5. 2011
Program
Neděle 22. 5. 2011
• 17:00 Mánes – tradiční romská svatba
Pondělí 23. 5. 2011
• 14:00 Radniční klub Staroměstské radnice – tisková konference
• 20:00 Retro Music Hall – koncert současné romské hudby (Connection/CZ)
Úterý 24. 5. 2011
• 18:00 kino Atlas – premiéra dokumentárního filmu „Ženy v poli“
• 21:00 Jazz club Reduta – koncert Gypsy jazzu (Mozes Rosenberg Trio/NL)
Středa 25. 5. 2011
• 21:00 Jazz club Reduta – koncert Gypsy jazzu (Vano Bamberger & band/D)
Čtvrtek 26. 5. 2011
• 9:30 Americké centrum – zahájení národní části konference „Desegregace vzdělávání ve střední a východní Evropě: koncepce začleňování – dobrá praxe a dosažený pokrok“
• 12:00 Můstek – defilé účinkujících v centru Prahy
• 19:00 ROXY – koncert tradiční romské hudby (Jaipur Maharaja Brass Band/IND, Bachtale Apsa/CZ, Alexian group/I, EtnoRom/HU)
Pátek 27. 5. 2011
• 9:30 Americké centrum – zahájení mezinárodní části konference „Desegregace vzdělávání ve střední a východní Evropě: koncepce začleňování – dobrá praxe a dosažený pokrok“
• 11:00 Evropský dům – konference „Uměním proti segregaci“
• 18:00 galerie MK ČR Nostický palác – vernisáž výstavy „Segregace vážně škodí Vám i lidem ve Vašem okolí“
• 19:00 ROXY – koncert tradiční romské hudby (Martin Lubenov Orkestar/BG, Ciganos d´Ouro/P, Les Tziganes Ivanovitch and Raya/N, F)
Sobota 28. 5. 2011
• 20:00 SaSaZu – závěrečný galakoncert (Alexian group/I, Bachtale Apsa/CZ, Ciganos d´Ouro/P, EtnoRom/HU, Jaipur Maharaja Brass Band/IND, Les Tziganes Ivanovitch and Raya/N,F, Martin Lubenov Orkestar/BG) |
| Více ... |
| Vložil: Romčátka dne 4.5.2011 | | Bez komentářů | Přidej komentář |  |
|
|
| Amnesty International: Romové v Maďarsku | _AKTUÁLNĚ |
|
Pondělí 11. dubna od 18.30 hodin. Hlavní budova FF UK, místnost č. 117, náměstí Jana Palacha 2, Praha.
Pražská univerzitní skupina Amnesty International zve všechny na schůzku skupiny. Budou zde psány dopisy za ohrožené Romy v Maďarsku. Na schůzce proběhne představení situace Romů v Maďarsku a České republice. |
| Více ... |
| Vložil: Romčátka dne 7.4.2011 | | Bez komentářů | Přidej komentář |  |
|
|
|
|
| Program setkání | 12. setkání: Oslava svátku Romů |
|
| Setkání se tentokrát koná v nádherných prostorách Kapucínského kláštera na pražských Hradčanech 
Program je realizován ze státních dotací MPSV v oblasti podpory rodiny pro rok 2011

Naše romské dítě
Víkendové setkání pěstounských a adoptivních rodin s romskými dětmi
2. -3. dubna 2011
Čas: sobota 9:30 – neděle 13:00
Místo konání: Praha – Hradčany, Klášter Kapucínů na Loretě
Téma: Oslava celosvětového svátku Romů
8. duben byl ustanoven jako Mezinárodní den Romů na paměť prvního mezinárodního sjezdu Romů a Sintů v roce 1971 ve Velké Británii. I u nás se již toto datum vžilo a v různých městech republiky je svátek oslavován živými programy plnými hudby, veselí, dobrého jídla a pestré zábavy. Letos se k oslavám chceme připojit i my, rodiny s přijatými romskými dětmi.
Sobota
9,30-10,00 prezence, uvítání 10,00-12,30 Romano Drom (Cesty Romů) - společný rodinný program Společný oběd: tradiční romské jídlo 14,00-16,00 Host: Mgr. David Beňák – beseda pro rodiče; dětský program 16,00-18,00 možná vycházka po Pražském Hradu a okolí Večeře – individuálně Možnost večerního neformálního posezení
Neděle
8,30-10,00 možnost účasti na bohoslužbě 10,00-13,00 Host: Mgr. Dana Moree – beseda pro rodiče; dětský program Na závěr vystoupení dětí pro rodiče, připravené s lektory v průběhu víkendu
Mgr. David Beňák – dětství prožil v Bílině u Teplic. Při zápisu do základní školy byl automaticky, jako ostatní romské děti z okolí, navržen k docházce do zvláštní školy. Jeho maminka se ale nenechala přesvědčit a prosadila si, aby její syn navštěvoval běžnou základní školu. Jak se ukázalo, nejen, že se nevyplnila negativní očekávání ředitele školy, ale David dál pokračoval ve studiu, postupně na střední a vyšší odborné škole, nakonec úspěšným obhájením magisterského titulu v oboru pedagogika na Univerzitě Karlově, to již ve studiu při zaměstnání. Od roku 2001 působil jako odborný pracovník na Úřadu vlády ČR, kde mj. stál u vzniku programu Podpora romských žáků středních škol, který úspěšně běží dodnes. Posledních několik let žije se svou manželkou a malou dcerkou na Praze 14. Od roku 2005 pracuje na Úřadu městské části Praha 14 jako vedoucí odboru sociálních věcí a zdravotnictví. Od počátku svého studia na Vyšší odborné škole v Mostě se aktivně angažoval a angažuje v oblasti lidských práv, poskytování pomoci (zejména sociálně právní, občanské poradenství) a v oblasti sociální prevence skupinám obyvatel ohrožených sociálním vyloučením (národnostní a etnické menšiny – především Romové, cizinci, neúplné rodiny, zdravotně znevýhodnění atd.).
Mgr. Dana Moree - vystudovala obor Pastorační a sociální práce na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a dále pak obor Obecná antropologie na Fakultě Humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze. Od roku 1998 se věnuje interkulturní pedagogice nejprve na Jaboku – Vyšší sociálně pedagogické a teologické škole, dále pak ve Sdružení Salem. Od roku 2004 pracuje na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy v Praze, Katedře oboru Občanský sektor jako asistent pro oblast multikulturní výchovy. V roce 2008 obhájila disertační práci s tématem multikulturní výchovy v českých školách na University of Humanistic v Utrechtu. Kromě akademické činnosti se věnuje tématu setkávání kultur i v rámci kurzů a seminářů. Jejím „dítětem“ je také vynikající výukový portál pro multikulturní výchovu na školách www.czechkid.cz, o který pečuje jako editorka a vedoucí realizačního týmu. |
| Více ... |
| Vložil: Romčátka dne 28.3.2011 | | Bez komentářů | Přidej komentář |  |
|
|
| Muzeum romské kultury - únor 2011 | _AKTUÁLNĚ |
|
Vážení přátelé,
ráda bych Vás opět upozornila na několik zajímavých akcí v Muzeu romské kultury a pozvala na některé výstavy. Tento měsíc máte poslední šanci zhlédnout výstavu Svatební rituály Indie. Fotografie Jana Petránka, která dokumentuje pestrobarevný svět tradičních banžárských svatebních obřadů. Výstava je otevřená do 27. 2.
V únoru zahajujeme zápis do kurzů romštiny, které se otevírají 21. 3. v úrovních začátečníci a pokročilí. Pokud vás láká proniknout do tajů tohoto jazyka, naše kurzy jsou pro vás v Brně jedinečnou šancí.
O romském jazyce bude i únorová přednáška z cyklu Kdo jsou Romové? Problematiku romksých dialektů u nás a ve světěnastíní Mgr. Vitkor Elšík, Ph.D. z pražského semináře romistiky. Přednáška se koná 22. 2. od 17.00 v prostorách Knihovny Jiřího Mahena na Kobližné ulici.
V příloze také naleznete úplný program na měsíc únor.
Těšíme se na vaši návštěvu.
S přáním příjemného víkendu,
Lucie Křížová
Odd. vztahů s veřejností/ PR
Muzeum romské kultury
Museum of Romani Culture
Bratislavská 67
602 00 Brno
Tel.: (+420) 545 571 798
Fax:(+420) 545 214 418
|
| Více ... |
| Vložil: Romčátka dne 7.2.2011 | | Bez komentářů | Přidej komentář |  |
|
|
| Renata Berkyová - ptejte se online | _AKTUÁLNĚ |
|
| V pondělí 31. ledna bude od 9:30 hodin odpovídat na vaše dotazy studentka romistiky a autorka básní Renáta Berkyová. Své otázky můžete pokládat již nyní do připraveného zásobníku. Ptejte se autorky básní Renáty Berkyové Praha, 26.1.2011 21:10, (ROMEA)
>>> OTÁZKU MŮŽETE POLOŽIT ZDE >>> SEZNAM JIŽ POLOŽENÝCH OTÁZEK
Renáta Berkyová se narodila 7. února 1985 v Rimavské Sobotě (jižní Slovensko), kde také navštěvovala základní školu a gymnázium. Dětství prožila ve vesnici Velké Teriakovce. Prarodiče byli dělníci, dědeček z matčiny strany je muzikant. Maminka byla na střední škole redaktorkou školního časopisu, bratr studuje módní design, kreslí, maluje a rovněž píše básně. Část její rodiny jsou Sintové pocházející z Německa. Tato rodinná větev ji inspirovala k tématu její bakalářské práce. Vystudovala bakalářský program Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze obor Romistika a v současnosti si tamtéž dokončuje magisterské vzdělání. Po dobu svého vysokoškolského studia pracovala v neziskovém sektoru (o. s. ROMEA, o. s. Dvojí svět). Rok 2010 strávila na stáži v bulharském Blagoevgradě – společně s dalšími romskými studenty z Evropy se na Americké Univerzitě v rámci programu Open Society Institute zdokonalovala v angličtině a zároveň působila v programu inkluzivního vzdělávání a bydlení. Momentálně začíná pracovat v nadaci Open Society Fund. Externě se věnuje různým vzdělávacím programům a práci s romskými dětmi a mládeží. Ráda by se v budoucnosti věnovala učitelství.
Lukáš Houdek
|
| Více ... |
| Vložil: Romčátka dne 28.1.2011 | | Bez komentářů | Přidej komentář |  |
|
|
| Rodičovství je rizikové povolání I. | Jak žít s jinakostí? |
|
| Spisovatelka T. Boučková publikovala v LN 20. srpna článek „Náhradní rodina zaujatým pohledem“, v němž volá po celospolečenské diskusi o adopcích. Esejistka A. Wagnerová má podobnou zkušenost adoptivní matky, vyvozuje z ní však zcela odlišné závěry.
Rodičovství je rizikové povolání
20. září 2008
Spisovatelka Tereza Boučková nevhodně zevšeobecňuje své negativní zkušenosti adoptivní matky dvou romských kluků
Tereza Boučková se nejprve mediálně prezentovala jako šťastná matka dvou adoptovaných romských chlapců. Dnes naopak vystupuje jako výrazná až odmítavá kritička adopce, která s vervou generalizuje vlastní negativní zkušenosti v obecné pravdy. Při váze, kterou její slovo v otázkách adopce dnes má, a vehemenci, s níž je pronášeno, je stěží možné v českém kontextu o adopci psát a její názory nechat bez povšimnutí. S jejím jménem na rtech a otázkou, musí-li dopadnout taky tak špatně jako ona, se na mě v poslední době obrací řada znejistěných rodičů přijatých dětí, kteří znají mou zkušenost matky dvou adoptivních dětí či v Německu vydanou knížku o adopcích. Proto se ani já nemohu v článku o adopci určité polemice s Terezou Boučkovou vyhnout.
Názory Terezy Boučkové na adopci se dají shrnout do několika vět: Náhradní rodina je pro ni rodina umělá, nepřirozená, sociální rodičovství nemůže nahradit pravé rodičovství biologické, protože v něm chybí hlas krve, který biologické rodiče instinktivně vede ke správné výchově potomků, v nichž se sami mohou poznat, jelikož jim nejsou geneticky cizí. Děti adoptivní jsou děti svými biologickými rodiči nechtěné a tato jejich nechtěnost je příčinou jejich deprivace, která je nepřekonatelným a neodstranitelným deficitem, takříkajíc osudem, který dítě determinuje k nezařaditelnosti do normálního života, což se po jeho krátkém rozkvětu v dětství s plnou silou projeví v pubertě. Genetická výbava přitom podle Boučkové určuje člověka z devadesáti procent, jen deset je dáno výchovou a prostředím. Psychologové, kteří tvrdí, že láskyplná náhradní péče v rodině všechny deficity upraví, se podle Terezy Boučkové hluboce mýlí a klamou adoptivní rodiče.
Je ovšem otázka, kteří psychologové něco takového a tak paušálně říkají. Já sama jsem se s nimi nikdy nesetkala. Jestli takoví skutečně existují, pak zřejmě stejně jako Tereza Boučková neznají základní práci k tomuto tématu, monografii Psychická deprivace v dětství dvou světově uznávaných českých psychologů Josefa Langmeiera a Zdeňka Matějčka z roku 1974.
Autoři tu na základě řady výzkumů věcně a zodpovědně popisují víceúrovňové příčiny deprivace a zvažují šance nápravy deprivačních poruch z hlediska různé psychické vybavenosti dítěte i kvality zvolené náhradní péče a jejího naladění.
Deprivací ovšem mohou, jak ukazuje řada případů popsaných v knize, trpět i děti z „přirozených“ rodin s biologickou matkou. Náprava deprivačních poruch je v každém případě příběh s otevřeným koncem s mnoha milými i méně milými překvapeními. Autoři tu neskrývají úskalí a obtížnost nápravy psychického poškození, daného nedostatkem možnosti v raném věku navázat citový vztah k druhému člověku. Zároveň je to ale práce, která je stejně jako Matějčkova publikace Děti a my naplněná duchem hluboké humanity, důvěry v život, tvořivé dílo výchovy a lásky i respektu k dítěti jako jedinečné lidské osobnosti. Jakoby ani nevyšla v letech normalizace. Právě tyto hodnoty jako úcta, respekt a diskrétnost mi ve vystoupeních i psaných projevech Terezy Boučkové až bolestně chybí. Jako by si - ponořena do svého mateřského neštěstí - nikdy nepoložila otázku, jak působí stálá mediální prezentace osudů jejích dvou adoptovaných synů na tyto dva pomýlené, řádící postpubertální Romy i na jejího vlastního syna, který všechny rodinné maléry a permanentně zvýšený hlas, se kterým se v rodině problémy jeho bratrů řeší, musí zvládat a snášet.
Jsem přesvědčena o tom, že Patrik i Lukáš se svou existencí na pokraji kriminality nejsou nijak spokojeni, že to nejsou jen prolhaná nemytá monstra, ale spíš dvě zmatené duše, které často dělají to, co vlastně nechtějí - jenom nemají dost vůle svá předsevzetí dodržet. Také mnozí biologičtí rodiče mají se svými pubertálními dětmi podobné zkušenosti. Jako problém vidím ovšem jakousi bezradnou nedůslednost, s níž okolí na jejich prohřešky reaguje. Právě důslednost, která jim dává pocítit následky jejich vykolejení, je pro zmatené puberťáky důležitým orientačním bodem v jejich chaosu a jen jinou formou rodičovské lásky. Potíže mají oba chlapci zřejmě i se svou identitou. Jestliže Patrik chce svou biologickou matku zažalovat, protože jej opustila, je v tom spíš než touha po penězích nešikovně vyjádřený pocit, že mu v jeho příběhu něco chybí. |
| Více ... |
| Vložil: Romčátka dne 28.1.2011 | | Bez komentářů | Přidej komentář |  |
|
|
| Rodičovství je rizikové povolání II. | Jak žít s jinakostí? |
|
Zaměříme-li svou pozornost na druhý plán jejich reakcí, cítíme tu jasné prvky pubertálního protestu a provokace i pocitu, že nesplnili očekávání, které na ně jejich adoptivní rodiče kladli. Takové věci dětem není třeba říkat, cítí je všemi póry. Nemohu si přitom nevzpomenout, jak náš dyslektický syn v bytě plném knih zakrýval alespoň ve svém pokoji poličku s knihami dekou, protože mu připomínaly jeho selhání. Když jsem tehdy s jeho poruchami učení Zdeňka Matějčka vyhledala, řekl mi na závěr své anamnézy: Neberte to jako neštěstí, ale jako úkol. A dbejte na to, abyste svému dítěti dala možnost zažít tolik úspěchů, kolik je možné, aby vyrovnal své neúspěchy ve škole. Tyto dvě v podstatě jednoduché, ale přitom klíčové věty, a jistě i Matějčkova charismatická osobnost mě dokázaly přenést i přes vydatné řádění našeho puberťáka, z něhož je dnes laskavý dospělý muž a výborný řemeslník, mistr malířský.
Toto štěstí posilující odborné pomoci Tereza Boučková zřejmě neměla, a navíc se stala obětí nepromyšleného postupu: adopce by neměla děti zprostředkovávat takříkajíc od kusu, ale po zralé úvaze, do jaké míry se dítě a jeho vyhlédnutí rodiče svou psychickou výbavou a životním stylem k sobě hodí. A jestliže padlo rozhodnutí umístit hned dvakrát za sebou poměrně těžce poškozené děti jak o tom svědčí automatické pohyby hlavy, jimiž si oba chlapci nahrazovali nedostatek stimulů v podnětově chudém ústavním prostředí do intelektuální rodiny, neměli být adoptivní rodiče ponecháni napospas, aby se v tom plácali, jak dovedou, ale měla jim být poskytnuta odborná pomoc, která by je alespoň první měsíce doprovázela a dala jim i možnost problémy s dětmi reflektovat. Odborníci měli také uvážit, jestli by pro tyto romské děti nebylo vhodnější umístění v SOS vesničce, kde se dítěti dostává citového bezpečí, kde ale širší dětský kolektiv i sám vychovává a větší citová distance chrání v případě selhání obě strany před emocionálními katastrofami, jaké ve své knize popisuje Tereza Boučková.
Stav obou dětí, ve kterém do rodiny přišly, nebyl nutným následkem jejich nechtěnosti, ale neodpustitelně nízké kvality péče v kojeneckém ústavu, v němž strávily první rok života. I v ústavním prostředí a u nechtěných dětí lze totiž psychické deprivaci předcházet určitými strategiemi, jako třeba systémem tak zvaných miláčků, kdy se každá sestra víc věnuje několika dětem a snaží se s nimi vytvořit určitou míru citového vztahu a kdy se podněty, které dítě stimulují, neomezují jen na krmení z láhve. Do takového už iniciovaného vztahu potom daleko snadněji mohou vstoupit náhradní rodiče a dál jej rozvíjet. Předpoklady pro zdařilé náhradní rodičovství tu tedy od počátku nebyly zvlášť příznivé, ať už by zprostředkované děti byli Romové nebo gadžové.
Já sama jsem jako adoptivní matka dvou dětí měla často pocit, že sociální mateřství je v určitých aspektech jednodušší než mateřství biologické. Alespoň v našem okolí se těšilo značné podpoře a uznání, že jsme se „cizích dětí ujali“. Jako určitá výhoda mi připadalo i to, že nikdy nepodlehnu pokušení hledat v našich dětech podobnosti s námi, nebo je dokonce vyžadovat, ale že budu muset pozorně čekat, jaké vlohy a schopnosti se v nich projeví. Pocit cizoty jsem s nimi nikdy neměla. Vztah k dítěti se vytváří spolužitím, ne porodem, řekla mi moje matka, když jsme naše první dítě adoptovali. Nakonec nám ale naše děti podobné jsou. Nesly a nesou si v sobě „pach stáje“, jak tomu říkáme, v níž vyrostly.
Rodičovství, ať už biologické nebo sociální, je ovšem rizikovým povoláním vždycky. Biologické rodičovství není žádnou zárukou, že se tvořivé dílo výchovy vydaří. Že biologické instinkty a společný genetický základ rodiče spolehlivě vedou, jak to postuluje Tereza Boučková, je čirý nesmysl a hrubý biologismus vyvrácený tisíci příklady až po kauzu Kláry Mauerové. Vztah k dítěti není automaticky dán nějakým hlasem krve, ale postupně se vytváří. Nejen adoptivní, i biologické rodiny ve výchově selhávají. Ovšem být počat, narozen a vyrůst v intaktní, laskavě důsledné a milující rodině je velký životní dar. Tereza Boučková toto štěstí neměla. Lhostejnost jejího biologického otce, jak o tom můžeme číst v obou jejich knihách, ji trápí dodnes.
O selháních biologických rodičů se ovšem tolik nemluví. Jestliže se jim děti nepovedou, je to malér. Nepovedou-li se rodičům adoptivním, je to katastrofa a na vině je náhradní rodinná péče. Generalizace Terezy Boučkové zasévají mezi adoptivními rodiči strach, že dopadnou jako ona.
Jisté je, že výchova romského dítěte v náhradní rodině není lehkým úkolem. Při jejím hledání je tu třeba přihlédnout k větší potřebě pohybu u romských dětí i k jejich přirozené muzikálnosti a tendenci žít ze dne na den. Jestliže ale dnes víme, že zděděné vlohy nejsou osudem, ale jsou z padesáti procent ovlivnitelné výchovou a prostředím, pak by romské dítě mělo být vychovatelné a zařaditelné do společnosti, jestliže není hluboce psychicky poškozeno špatnou ústavní nebo rodinnou péčí. Nevychováváme je ovšem ve vzduchoprázdnu, ale v prostoru, v němž existuje řada předsudků a zbytky spouště, kterou natropila socialistická asimilační politika, jež romskou identitu a zvláštnosti lámala přes koleno řadou až násilných opatření, včetně zákazu mluvit romsky. A potom: v žádné evropské zemi by nemohl být členem vlády a předsedou křesťanské strany protiromský rasista typu Jiřího Čunka. To je klima, v němž romské dítě - nechtěné nejen svou matkou, ale celou společností - vyrůstá a před nímž je nelze při nejlepší vůli zcela ochránit. Co vědí rodiče o tom, kolik takových drobných šikan jejich chlapci zažili?
I tady jde o postoje a interpretace. Náš syn měl také svůj výpadek s krádeží v samoobsluze a stál před soudem mladistvých. Ale protože jsme my jako rodiče měli vysoký sociální status, a k tomu štěstí na rozumného soudce, zápis v trestním rejstříku z toho nebyl. Jak jinak by ale takový prohřešek byl vážen, kdyby jako jeho pachatel stál před českým soudem mladý Rom, nebo v Německu Turek doprovázený matkou mluvící lámanou němčinou? Jestliže Tereza Boučková dospívá ve své knize k závěru, že její Romové jsou nevychovatelní, není to zároveň něco, co čunkovsky naladěná část české veřejnosti chce slyšet, aby si potvrdila své předsudky?
ALENA WAGNEROVÁ |
| Více ... |
| Vložil: Romčátka dne 28.1.2011 | | Bez komentářů | Přidej komentář |  |
|
|
| Vlado a Martin Oláh - rozhovor on-line | _AKTUÁLNĚ |
|
V pondělí 10. ledna od 11 hodin proběhne on-line rozhovor se spisovatelem Vladem Oláhem společně s jeho synem Martinem. Své otázky můžete pokládat už dnes.
Vlado Oláh je jeden z nejuznávanějších romských básníků. Narodil se 22. května 1947 ve Stropkově u Svidníku na východním Slovensku. Matka pracovala na stavbě, a tak ho vychovávali prarodiče. Na dětství prožité v romské osadě ve svém díle rád vzpomíná. I když byli oba prarodiče negramotní, dokázali v něm vzbudit zájem o školu a zejména literaturu. Studoval střední hornickou školu v Banské Štiavnici, kterou z finančních důvodů nedokončil. Rok pracoval na šachtě, po nástupu na vojnu se rozhodl doplnit si vzdělání na střední vojenské škole. Jako voják z povolání dálkově studoval Filozofickou fakultu Univerzity P. J. Šafaříka v Košicích obor výchova a vzdělávání dospělých, v roce 1984 získal doktorát. Ze zdravotních důvodů vojenskou službu opustil a od roku 1986 žije s rodinou v Praze, nyní je v invalidním důchodu a pečuje o těžce postiženou dceru.
Martin Oláh se narodil 18. února 1984 v Prešově na východním Slovensku jako syn Vlada Oláha. Záhy se, kolem jeho 3 let, rodina přestěhovala do Prahy, kde v současnosti žije. Po základní škole vyzkoušel studium konzervatoře se zaměřením na skladbu, klavír a klasický zpěv, kterému se věnoval od raného dětství. Po roce přestoupil na kadeřnickou školu, v Paříži absolvoval stáž zaměřenou na poradenství v oblasti celkové a designu, které se stalo, společně s pečovatelstvím, jeho profesí.
>>> OTÁZKU MŮŽETE POLOŽIT ZDE >>> SEZNAM JIŽ POLOŽENÝCH OTÁZEK NAJDETE ZDE |
| Více ... |
| Vložil: Romčátka dne 9.1.2011 | | Bez komentářů | Přidej komentář |  |
|
|
[<<Předchozích 40] Poslední články ze všech deníků 41 až 50 z 319 [Dalších 269 >>] |
|