24.5.2011 10:30:49 Myšutka*
Ne všichni žáci ji nesnáší...
Nejsem si tak úplně jistá, nakolik má autor pravdu. Sama mám dítě, které momentálně prochází prvním stupněm, vychovala jsem synovce, který loni maturoval a dost často doučuji děti právě z matematiky. Já přednáším matematiku a statistku a s následky našeho základního a středního školství se potýkám dost často i u nás na VŠ.
Nevidím momentálně hlavní problém v "nepřitažlivosti" matematiky v prvních třídách ZŠ. V dnešní době už je matematika většinou podávána v zábavné formě a na praktických příkladech. Ale velice často se u dětí které doučuji potýkám s něčím úplně jiným - v boji o přitažlivost se podcení i ta "nudná" stránka věci. Děti neumí sečítat, odečítat, násobilku... A to se naučí jenom častým opakováním, opakováním a zase opakováním. Opakování může být zábavné, ale být musí. Pokud dítě tápe, kolik že je 3x4, tak pak nestíhá a písemky dopadají hrůzně ne proto, že by děcko nemělo logické myšlení, ale protože mu chybí (nebo je špatně) výpočetní stránka věci. A děti tyhle neúspěchy odrazují, navíc nestíhají i při běžných hodinách.
Mám dceru nadanou na matematiku, ale právě tyhle mechanické záležitosti se musela "nadřít" stejně jako ti ostatní. A je jí na houbec, když má postup správně a přitom vyplodí nesmyslný výsledek kvůli násobilce (je salámista, občas na tu násobilku dojede).
U nás na VŠ se setkávám s tím, že studenti nezvládají učivo sedmé třídy(úpravy výrazů, zlomky...). Ve jménu přitažlivosti a kdoví čeho ještě nemají zaběhnuté základní návyky při výpočtech. A to i studenti, které matematika baví. Protože "si to přece vygůglím, ne?" (skutečný výrok mého studenta)...
Pro zajímavost - dělali jsme s kolegou nedávno průzkum mezi našimi studenty (jde o VŠ technického směru, odpovědělo cca 700 studentů), jaký mají vztaz k matematice. Vyšlo nám, že k matematice a statistice má vysloveně záporný postoj pouze malý počet odpovídajících studentů (k matematice 5%, ke statistice 4%). Ke statistice má většina studentů vysloveně neutrální postoj (41% studentů uvádí neutrální postoj, 58% spíše kladný), ale k matematice je jejich vztah uváděn jako převážně kladný (38% studentů uvádí, že má kladný vztah, 22% spíše kladný).
Odpovědět