Re: budoucnost jsou naše děti!
"Lidé žijí na Zemi, ale ne pro Zemi. Zemi máme na starost, neměli bychom s ní zacházet nešetrně, ale zároveň bychom se neměli bát využívat to, co poskytuje."
To, co napsal Petr, má jméno antropocentrismus. Tedy člověk jako střed existence. I antropocentrismus je pozůstatkem křesťanství. Co to jen bylo za skandální umělecké dílo, které vyobrazilo na kříži místo Krista opici?
Nic proti antropocentrismu, z hlediska ODPOVĚDNÉHO člověka dokonce dává smysl. To já jen že je to popsaný postoj...
S ekologickými snahami je ten problém, že bohužel nestačí chtít, ale je nutné taky vědět. Dobrá vůle je bohužel v komplexní, jinými slovy hodně složité a rozporuplné, společnosti málo. Ještě hůř, dobrá vůle bez vědomostí se dá zneužít, viz zmíněné "ekologické" čistící sekty typu Amway. A ještě hůř: ani vědomosti nejsou spásné, neb co výzkum to předchozí stanovisko a co stanovisko to výsledek. A výsledky si tudíž často protiřečí, viz zdejší místy velmi fundovaná debata o topení dřevem.
Ve všem tom zmatku si nakonec myslím, že nejlepší je, když se každý snaží, jak umí, byť špatně nebo z hlediska určitých výzkumů neprůkazně... Ale aspoň se v něm něco děje. Z tohohle pohledu nejsou zbytečné ani minuty strávené nad sprchovým gelem... Pořád si pamatuju pointu jednoho svýho eseje na Vavrouška (ať odpočívá v pokoji). Psala jsem o tom, že technickými prostředky, kterými se planeta pokazila, se možná podaří ji i zachránit. Jen technikou, aniž by se to výrazněji dotklo změn ve vědomí lidí. A nakonec jsem napsala, zda takové lidstvo bez změny vědomí má vůbec smysl zachraňovat?
Odpovědět