Za devatero horami a devatero řekami leží země, kde děti zdarma navštěvují školy. Mají zdarma obědy, učebnice i studijní materiály, dopravu autobusem i lékaře. Podle výsledků mezinárodního průzkumu PISA si žáci v této zemi drží nejvyšší příčky v čtenářské, matematické a přírodovědecké gramotnosti. Je zde také nejnižší míra korupce a dospělí mají minimální počet zákonné dovolené 30 dní. Ta země se jmenuje Finsko.
Finský mezinárodní úspěch tkví především v rovném přístupu ke vzdělání. Na finských školách se prosazuje rovnoprávnost, ctí se lidské hodnoty, učí se lásce k přírodě a společně se dbá o přátelskou atmosféru, bezpečnost a dobrou pohodu. Děti nazývají své učitelky a učitele křestními jmény, je podporováno jejich zdravé sebevědomí a ctěna jejich individualita.
Důraz je kladen na zdravou výživu, žáci si vybírají ze švédských stolů. Finské učebny jsou vybaveny kvalitní a špičkovou technikou. Přestávky tráví žáci většinou na hřišti, kde v létě hrají fotbal a v zimě bruslí. Mají také vyšší počet hodin tělesné výchovy.
Povinná školní docházka začíná v 7 letech dítěte. Mateřské školy navštěvuje jen asi polovina dětí. Před započetím povinné školní docházky je jeden ročník předškolní přípravy. Dětem, kterým jsou diagnostikovány vzdělávací potíže nebo speciální potřeby, je věnována zvláštní pozornost včetně asistentky, aby nemusely odcházet do speciálních tříd. Přestože je ve Finsku označeno více dětí se zvláštními vzdělávacími potřebami než v Evropských státech, končí jen čtvrtina těchto dětí ve speciálních třídách, (v ČR je to celá polovina). Podíl žáků, kteří povinné vzdělávání opustí, je 0,3%.(v ČR je 5x vyšší).
Finská vláda se rozhodla investovat do vzdělání dětí, v zemi platí zdanění průměrné mzdy cca 40 - 50 % (podle výše platu) a 95% učitelů je v odborech. Školní inspekce byla zrušena v roce 1991 a školy mají svobodu tvořit si svůj program vzdělávání podle místních podmínek. Všichni učitelé musí mít vysokoškolské vzdělání. Ve Finsku, na rozdíl od nás, nemá bohatství rodiny vliv na vzdělanost dítěte. Rozdíly mezi školami prakticky neexistují. Finsko nemá ani speciální školy pro zvlášť nadané děti, ke všem je přistupováno jednotlivě a výběr základní školy je řízen podle adresy bydliště. V Česku naopak patří rozdíly jednotlivých škol i žáků k mezinárodně největším a stále se prohlubují. Výsledky závisí na socioekonomickém zázemí dětí.
P.S. Pokud byste se chtěli dozvědět více informací, doporučuji tyto odkazy:
Četnost a původ příjmení najdete na Příjmení.cz. Nejoblíbenější jména a význam jmen na Křestníjméno.cz. Pokud hledáte rýmy na české slovo, použijte Rýmovač.cz.
Všechny informace uvedené na těchto stránkách jsou obecné povahy a jejich používání je plně ve vaší odpovědnosti. Jakékoliv otázky zdraví vašeho nebo vašich dětí je nutné vždy řešit s vaším lékařem.