V oblasti mimoškolního života dětí došlo v posledních letech k rychlému vývoji.
V oblasti mimoškolního života dětí došlo v posledních letech k rychlému vývoji. Kromě masivního nástupu informačních technologií nastaly změny v institucionálním zabezpečení volného času, v postupné komercionalizaci kultury i sportu. Volný čas ovšem zůstává nadále specifickou, jedinečnou a nenahraditelnou součástí každodenního života dětí i dospělých. Je to čas na odpočinek, regeneraci fyzických i psychických sil, společenská setkání, poznávání světa z různých perspektiv, na naplňování zájmů, potřeb, hodnot a na seberealizaci v různých aktivitách.
Za posledních deset let se výrazně zintenzivnila výzkumná činnost orientovaná na život dětí. Proběhla šetření zaměřená na jejich zájmy, způsoby trávení volného času, základní hodnotové orientace a postoje. Národní institut dětí a mládeže provedl díky projektu Klíče pro život rozsáhlý průzkum věnovaný hodnotovým orientacím dětí ve věku od 6 do 15 let. Cílem autorů bylo mimo jiné zjistit, jakou roli hrají rodiče, kamarádi, učitelé v životě dětí, jak tráví svůj volný čas, co od života skutečně očekávají.
Výsledky potvrdily skutečnost, že aktivní trávení volného času dětí je významně závislé na iniciativě, informovanosti a možnostech jejich rodičů. „To souvisí především se vzdělanostní úrovní a socioekonomickým postavením rodiny,“ potvrdil Miroslav Bocan, garant výzkumu. „Pokud jde o individuální činnosti, dominuje čas trávený u televize a překvapivě také čas věnovaný přípravě do školy. S přibývajícím věkem dostávají stále větší prostor kamarádi, dále sem patří poslech hudby a čas trávený u počítače,“ upřesnil. Sledování televize náleží stále mezi nejdostupnější a nejrozšířenější pasivní způsob trávení volného času. Denně se na televizi dívají přibližně tři čtvrtiny dětí, ale několikrát do týdne ji sleduje více než 90 procent dotázaných. Míra sledování televize stoupá s věkem a souvisí s tím, zda ji dítě má ve svém pokoji.
Významným činitelem, který určuje kvalitu trávení volného času, jsou zájmy a zájmová činnost dětí. Ta zahrnuje celou škálu rámcových oblastí od vzdělávacích aktivit, zájmových kroužků až po sportovní a všestranně zaměřené činnosti, které kladou důraz na výchovu, soužití v kolektivu, sociální schopnosti nebo pobyt v přírodě.
Čím lépe je rodina situována, tím více tráví děti svůj volný čas s rodiči, sourozenci a prarodiči. V tomto případě mají rodiče všeobecně větší přehled o činnosti svých potomků ve volném čase, více je podněcují a motivují. Děti ze špatně situovaných rodin tráví samy téměř dvakrát více času než děti z rodin průměrně či lépe situovaných.
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že alespoň jednou týdně navštěvuje některou z volnočasových aktivit 74 procent dotázaných dětí. Nejsilnější věkovou skupinou pravidelně navštěvující kroužky jsou děti ve věku 10–12 let. Starší školáci kroužky opouštějí z důvodu nezájmu, „překroužkování“ a rostoucí míry autonomie, která jim umožňuje více rozhodovat o své mimoškolní činnosti.
Co se týče zaměření kroužků, největší zájem je o sportovní oddíly, kroužky hudebnědramatické, výtvarné, rukodělné a v případě starších dětí také o vzdělávací aktivity. Ve většině případů rozhoduje dítě samo, do jakých kroužků bude docházet. Výjimkou jsou aktivity vzdělávací a náboženské.
Prokázalo se, že důležitým faktorem, který rozhoduje o trávení volného času dětí, je velikost obce, ve které žijí. Děti bydlící v obcích do pěti tisíc obyvatel se častěji nudí a věnují se neorganizovaným činnostem, jako jsou návštěvy kamarádů, sportovní aktivity venku.
Podle mezinárodní ankety společnosti GE Money Bank z roku 2009 mají čeští školáci nejvíce kroužků a mimoškolních aktivit v Evropě. Na sportovištích a v různých kroužcích tráví týdně 5–8 hodin, na světové špičce v množství času stráveném mimoškolními aktivitami jsou pak školáci z USA a Austrálie, kteří týdně v zájmových kroužcích tráví 9–12 hodin. Někteří odborníci mluví o přetíženosti dětí zapříčiněné převahou aktivit výkonnostně a individualisticky zaměřených, které u dětí nerozvíjejí potřebné sociální a osobnostní kompetence.
Co víme o dnešní generaci školáků? Na jednu stranu se zdá, že slovo zábava je heslem doby, prohlubuje se pasivita, konzumnost a nenáročnost aktivit. Na druhou stranu se poměrně vysoké procento dětí účastní organizovaných forem mimoškolní činnosti. A právě tyto děti se podle průzkumů cítí v životě šťastnější než jejich vrstevníci.
„Odhaduji, že v budoucnu bude stále dominovat televize a počítač – hraní, surfování a bude přibývat chatování. Na druhou stranu, pokud jsou děti s kamarády, věnují se běžným,venkovním‘ aktivitám. A ty asi budou zůstávat,“ domnívá se Miroslav Bocan z Národního institutu dětí a mládeže.
Během školního týdne
O víkendu
(Zdroj: Hodnotové orientace dětí, Národní institut dětí a mládeže, 2011)
Těhotenství |
Dítě |
(C) 1999-2024 Rodina Online, všechna práva vyhrazena.