Tante, Ty vždycky tak přesně vystihneš ehmm, nevím slušné slovo, takže "... našeho školství"
pamatuju, jak jsme si tu kdysi v jedné diskusi zrovna o tomto pěkně popovídaly.
Zcela souhlasím, pod heslem "Dyk Komenskej řikal, že škola hrou, ne? Tak je necháme flinkat a nazvem to hrou" se schová obrovská hora neučení/neučení se. Ale vypadá to jako ty "děsně moderní metódy, zážitkové učení a ták, né? A rodičum se to taky bude líbit".
Je tu i další praktický aspekt - policajtování nad takovouto činností snadno zvládně kterýkoli člen sboru, na pexeso s obrázky zelených a modrých zkumavek jeden ani nemusí znát chemii, žejo. Takže se tím krásně vyřeší nedostatek učitelů odborných předmětů...
Ale jinak si myslím, že samotný objem informací podávaných ve škole, kde na to úplně nekálej, je podobný jako dříve. Jenže ty informace jsou extrémně roztříštěné.
Možná není ideální systém souvislostí, představovaný časovou kontinuitou (používaný klasicky nejen v dějepisu, kde se to nabízí, ale i v literatuře, ale překvapivě i v hudebce a výtvarce a občas i jinde, kde už by se nabízelo systémů daleko více; a to vůbec nemluvím o clusterovém systému, ani to dělení na předměty nepoužívajícím či systémech jiných). Ale rozhodně je i takový systém tisíckrát lepší, než systém žádný.
Co podle mě ovšem, narozdíl od kvantity informací, ubylo v současném vzdělávání opravdu velmi citelně oproti době dřívější, je učení se přemýšlení. Ony totiž takové věci jako matematika (myslím prosím matematiku, nikoli počty), tedy obory ryze abstraktní, neslouží při výuce k tomu, aby se student naučil z hlavy používat konkrétní operaci. Ale aby se pomocí práce s těmito operacemi naučil pohybovat myslí ve zcela abstraktním světě. Můžeme se opět ptát, je-li matematika ideálním nástrojem pro trénink myšlení. Možná není. Ale pořád je tisíckrát lepší, nežli trénink žádný.
Dnes se myšlení (ve smyslu určitého způsobu fungování mozku) nahrazuje ve školách "plkatelstvím". Jenže "plkatelství" se vyznačuje tím, že každý začne svůj plk úvodní větou "Já myslím, že..." čímž vzniká zcela mylný dojem, že se tu snad nacházejí osoby, které opravdu myslí

A opět to zvenčí napodobuje "nějakou tu moderní metódu" - se koukněte, jak přemýšlejí nad problémem!
