Re: Všeobecné znalosti
Angrešte, stran toho přemýšlení a matematiky, ale i jiných oblastí, je to stále o tom, že ve většině škol převládá frontální výuka. V matematice to znamená - tady máš vzoreček a nauč se podle něho počítat a procvičuj, nebo-li vypočítej stovky podobných příkladů na dosazování do vzorečku. U všech předmětů to znamená - drž se probíraného tématu, neodbočuj a na to co tě zajímá si počkej, až na to přijde řada. (na chemii syn čekal sedm let)
Setkala jsem se na prvním stupni i se systémem "škola hrou". Byl pojmut opravdu ze špatného konce, ale možná to částečně bylo i o průměrné úrovni žáků, to nedokážu posoudit.
K čemu jsem taky dospěla ze zkušenosti je, že průměrné IQ všech učitelek na prvním stupni ZŠ, které učily naše děti, bylo značně nižší než IQ našich dětí. Což by nebylo tak strašné, kdyby ty učitelky s tím uměly pracovat a braly to to jako fakt a ne jako překážku.
Nicméně místo aby škola byla pro děti inspirativním prostředím, je to z mé zkušenosti přesně naopak. Tvůrčí schopnosti v nich tlumí, učí je poslouchat a opakovat, dbát na formu (úprava sešitů a pravopis), místo na obsah (tvůrčí psaní a přemýšlení). Od první třídy poslouchají "neučte se nic dopředu" a přeneseně "držte hubu a krok", což si nesou do dalšího školního procesu, kde se to sice časem možná trochu lepší, ale ty děti mají už jisté postoje zažité.
Takže pak si na VŠ stěžují nad úrovní studentů, ale kde jsou špatné základy, to VŠ nespasí.
Odpovědět