20.2.2013 20:56:42 Aduš
Re: Jak jdou vašim dětem vyjmenovaná slova? zkušenosti učitele
Já vidím největší problém v tom, že děti často nerozumí významu slova. Pokud nerozumí jejich významu, nemají se čeho chytit a nezbývá jim než pravopis odhadovat (šance 50/50). Když si budou umět slovo říct jinak, v jiném tvaru, utvořit z něj třeba sloveso (to je skrytě ta hra s kořenem slova), pochopí systém a vyjmenovaná slova jim půjdou mnohem snáz. Pak si k sobě nikdy nepřiřadí slimák - hlemýžď (aby napsaly slymák). Zrovna dnes jsme třeba narazili na slovo zdviž - vzniklo ze "zdvíhat", naproti tomu "výtah" - které vzniká ze slova "táhnu... až vytáhnu". Význam slova je při tom stejný a dokonce se člověk musí rozhodnout o íčku po stejné hlásce V.
Docela fajn je, když si děti mohou slova spojit s konkrétním obrázkem, jsou k tomu na trhu různá pexesa (stačí zajít do knihkupectví), pracovní sešity už bývají na různé úrovni. Co bych určitě mohla doporučit je knížka "Výři nesýčkují" od nakl. Portál, jsou tam schválně vymyšlené příběhy, ve kterých je maximum slov na právě probírané písmenko, vše doplněné o obrázky, docela vtipné, na konci všechna slova vysvětlená... Děti s touto knížkou rády pracují i přes to, že autoři zařadili i málo využívaná slova. Pro děti je to třeba příležitost zasednout k internetu a neznámé slovo si na wikipedii vyhledat (dnes jsme narazili na piskoře, což jsem skutečně ani já neznala, ale učím děti, že nemusím vědět vše na světě, musím si ale umět v situaci poradit).
S dětmi probírám i výjimky, do písemky však dávám pouze základní učivo (ve 3. třídě).
Odpovědět