Vlastivěda - 4. třída ZŠ
Po svých zkušenostech nechci udělat chybu a tak jsme se doma dohodli, že se syn k tomuto tématu nebude ve škole vyjadřovat. Přesto mě to zajímá. Mají si připravit debatu na téma - práva a povinnosti vyplývající z ústavy. V učebnici mají jako příklad práva - právo na rovnost před soudem. Víc si prý mají děti zjistit od rodičů a ve škole o tom pak budou debatovat. Jenže - naše hovory běžně se odehrávají doma a nesledujeme, které z dětí je zrovna přítomno. A tak syn se začal ptát, co to vlastně znamená a nakonec usoudil, že rovnost před soudem není zaručena díky současnému systému /řekl to tedy jinak/, do toho se vložil starší syn a zamotal to ještě víc, když stručně řekl, že nesmí nic vzít v sámošce, jinak bude problém, ale když bude šikovný a chytrý a znát správný lidi, tak v dospělosti může beztrestně okrádat takový blby jako jsme my a nestane se mu nic, hlavně nesáhnout na majetek nějakýho pracháče. A když jsme se dostali ke svobodě projevu - tak teprve potom to bylo výživný.
Závěr našeho čtvrťáka - chápu, existuje ústava, která nám dává práva, to se ovšem nedodržuje a navíc je složitý ústavu číst, takže je asi nikdo nezná - viděl, že sama jsem si ji musela najít na netu a číst ji. A závěr - tak co mám mami v diskuzi říct, aby si učitelka nemyslela, že jsem to neřešil. Dohodli jsme se, že se nebude pouštět raději do diskuze a řekne obecný fráze.
Jak tohle řešíte? Já už opravdu nevím, protože konkrétně třeba vlastní názor se ve školství prostě nenosí. Připadám si jak za komančů - něco doma a něco jiného ve škole. Každopádně jsme si doma s manželem předsevzali - komentáře k situaci ve společnosti jedině bez přítomností dětí.
A navíc se nemůžu rozhodnout, zda téma přejít a doufat, že se v tom nebude nimrat nebo o tom s učitelkou mluvit.
A co říkáte dítěti o právu na vlastní názor a svobodě projevu? Už jsem z toho celá zpitomělá - nechci, aby z nich byly ovce, ale zase nechci, aby měly ve škole problémy.
Odpovědět