2.10.2013 14:57:03 Filip Tesař
Re: Jaký velký vliv má učitel na dítě?
Za "zlobením" (z pohledu učitele) často nebývá snaha zlobit, ne taková, jaká se "zlobilům" často přičítá. Často je to projev snahy upozornit na sebe, snaha dětí, které málokdo poslouchá, především málokdo z dospělých. A často si už dávno před nástupem do školy osvojí, že pozornost si musí vykřičet, případně i to, že pozornost bývá většinou negativní, ale lepší taková než žádná. Ve škole pokračují v naučeném, často s předem danou nedůvěrou, v přesvědčení, že je "normálně" stejně nikdo poslouchat nebude.
Na základce jsem nikdy neučil, ale měli jsme ve skautu (klučičí oddíl) i kluky, kteří byli něco podobného, někdy z neúplných nebo rozvrácených rodin, kluci, co měli (nebo měli by) pak od puberty blízko k šikmé ploše. Nejlepší cestou bylo naslouchat jim, dát jim příležitost k vyjádření, obracet se k nim úplně stejně jako k jiným. Myslím, že dospělí (rodiče, učitelé) si velmi snadno osvojí přístup, kdy na ně automaticky koukají optikou "zlobičů", takže třeba i k pochvalám doplňují povzdech ve smyslu "škoda že jindy tak zlobíš", bývají ironičtí, snaží se je shazovat před ostatními, zkrátka oplácejí stejnou mincí, což je chyba. Mnohem lepší je ukázat jim důvěru.
Jinak právě učitelů-skautů bylo dost takových, kteří měli na svoje žáky velký vliv. Taky zakladatel Ligy lesní moudrosti Miloš Seifert.
Odpovědět