2.9.2014 22:20:22 Lubar
Re: Učebnice Fraus, Začínáme číst a psát
Mám druhého prvňáka v domškole, takže přeci jen už trošku zkušeností mám.
Učebnice používám jen jako vodítko, co by se dítě v tom kterém roce asi tak mělo naučit, plus jako zdroj zajímavých cvičení.
Čtení u staršího byl a je kámen úrazu, trvalo mu víc jak rok, než mu naskočila syntéza - to znamená, že z písmen l - e - s byl schopný složit slovo les. Trénovali jsme to horem dolem, už jsem byla v jednu chvíli fakt zoufalá, že ho vážně nikdy číst nenaučím. No, dodnes čte velmi pomalu a má velkou tendenci si raději slova domýšlet, než je číst, nicméně čte a tomu, co čte, i rozumí. Osvědčilo se mi používat celé tělo, ne jen učebnici - takže si písmenka ohmatával (pěnová, dřevěná), psali jsme je křídou na ulici a chodil po nich, vytvářel písmena ze svého těla, vytvářel je z modelíny, z lega. Dlouho jsme četli jen tak, že měl dřevěnou montessori abecedu a z té jsem mu skládala jednoduchá slova a on je četl. K ruce měl tabulku s obrázkovou abecedou, aby se kdykoli mohl podívat (jemu dělalo strašný problém si i jen zapamatovat tvary písmen, je epileptik a paměť má poškozenou). Učebnici - slabikář od Frause, jsme začali používat až po tom roce, kdy jsem potřebovala zdroj jednoduchých textů k procvičení.
Teď s druhým prvňákem je situace úplně jiná - stejné to je ale v tom, že z učebnic používám jen něco... Ten, sice pomalu, ale už čte, takže čte jednoduché a krátké texty z knížky Čtení s porozuměním, která se mi u staršího neosvědčila vůbec. Jak se naučil číst, nevím... prostě jednoho dne přišel a slova četl a dokáže číst i v knížkách delší texty. Sem tam mu udělá problém nějaké složitější slovo, ale je to čím dál tím řidší.
Asi bych doporučila učebnice založit a hledat jiné cesty ... a z učebnice sem tam použít jen něco, co se bude hodit. Ty učebnice jsou stavěné na jiný způsob práce, ne na individuální výuku, většinou. A speciálně čtení mi připadá, že se bez učebnic učí doma výrazně líp...
Odpovědět