9.5.2015 18:11:53 Blank zero
Re: Angličtina - 6 třída ZŠ - "mluvnické cvičení"
Ano, cílem není mít nabiflovaná slovíčka, umět případně odvyprávět články z učebnice, a umět jen drilové věty z cvičení na gramatiku. V podstatě si myslím, že stačí relativně málo, tj. základní gramatika plus nějakých 1500 nejběžnějších slov a je lépe pak pracovat se skutečným jazykem.
Školní výuka - sem bych konverzaci moc neprosazoval, pominu-li rodilé mluvčí. Naopak bych učiva přidal, aby tu výše uvedenou slovní zásobu znali žáci trošku dřív než po skončení devítky. Problém není, že se té gramatiky a slovíček žáci naučí moc. Problém je, že se toho naučí moc málo. Nejsem strikntě proti konverzaci, učitel by měl užívat jazyk při zadávání pokynů. Ale neměl bych tu přehnaná očekávání. A je ideální, pokud se žák začne o jazyk zajímat sám, tedy poslouchá v něm třeba písničky, kde si vyhledá i text a přeloží, co se tam zpívá. Kde jazyk užívá třeba při práci s počítačem atd. U 14 leté neteře ale pozoruji, že znalosti jsou v podstatě na začátečnické úrovni, jak bych to já ohodnotil. Zkouší si číst nějakou knížku, ale ta je pro ni příliš těžká, protože nezná jak slovíčka, tak gramatické časy. Kdyby měla kvalitní klasickou výuku, tak by dle mého názoru v tomto věku už měla být schopna si číst sama. Sice se slovníkem, ale ne stylem, že jednu stránku udělá za měsíc. 
Já jsem se kdysi před lety, za totality, učil angličtinu sám. Ze sš jsem uměl max. 1500 slovíček plus základní gramatiku, při setkání s rodilými mluvčími jsem uměl velice málo. Něco jsem se dorozuměl, ale byla to bída. Na vš jsem přitom ve skupině uměl asi nejlíp, i když šlo o matfyz a ne nějaký humanitní obor. Když jsem se pak učil sám, gramatický dril, knížky pro jazykovou školu 2-4, četl jsem si materiály, co šlo sehnat, tak po pádu režimu jsem v r. 1990 se v USA velmi slušně domluvil. Docela rychle jsem se dostal do stavu, že jsem mluvil plynule, i když jsem nějaké cvičení na konverzaci předtím neměl. Ale bylo to o tom, že jsem měl podstatně větší slovní zásobu a gramatiku jsem měl nadrilovanou. Dnes bych se učil jiným stylem, to ano. Daleko víc používat od začátku poslehy od rodilých mluvčích, což ovšem současné učebnice poskytují, pak daleko dřív kontakt se skutečným jazykem, nevázat se jen na učebnici. Naučit se ale ta slovíčka a gramatiku mi ale přijde i tak potřebné, v době, kdy je pře internet dostupný jakýkoli jazykový materiál, vč. třeba dvojjazyčných textů atd. 
Odpovědět