13.9.2015 22:52:53 Delete
Re: H-mat
kotrmelko,
v klasice se také písemné počítání zařazuje až od třetí třídy, podle RVP dokonce později, takže i když bývá v pracovních sešitech už od první třídy, tak to do konce třetí třídy nesmíš hodnotit (a nejlépe ani učit).
Moje holky začaly písemné sčítání a odčítání těsně před písemným násobením a dělením ve čtvrté třídě, probraly to všechno během jednoho měsíce a nic jim neuteklo, i když jsem měla strach, že toho bude takhle najednou moc. No a ne, zvládly to úplně v pohodě.
Takže RVP je vystavěný tak, aby si dítě do konce třetí třídy vytvořilo mechanismy na počítání do 1000, což bez písemného algoritmu znamená, že o počítání musí přemýšlet, musí si hledat cesty, jak si zjednodušit složitější výpočty, jak si poradit. Písemné počítání je pak už jen doplňkem pro urychlení u vyšších čísel, ale podstatu by už mělo mít dítě zvládnutou. Chyba je, že se někdy z písemného počítání udělá ten základ, potom se počítání mění na mechanickou záležitost bez pochopení, bez schopnosti si s těmi čísly trochu pohrát a vidět za nimi něco víc, než jen čmáranice na papíře

.
Odpovědět